آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درد قوزک پا

درد قوزک پا, آسیب دیدگی قوزک پا, درمان درد قوزک پا

تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها ناشی از چرخاندن قوزک به ‌طرف بیرون پا است. این چرخیدگی می‌‌تواند فشار زیادی بر رباط‌های نگهدارنده قوزک وارد کرده و باعث پیچ خوردگی مچ پا شود، یا ممکن است ماهیچه‌‌ای را پاره کرده یا استخوانی را بشکند.هر کدام از این آسیب دیدگی‌ها می‌‌توانند ورم زیاد، تغییر رنگ و کاهش حرکت را همراه با درد شدید ایجاد کند

چرخیدگی قوزک پا تنها عامل آسیب رسان نیست. فعالیت‌هایی مانند راه رفتن، ایستادن برای مدت طولانی و بالا رفتن، و همچنین زیاد خم شدن قوزک پا، ممکن است منجر به التهاب تاندون‌هایی شود که ماهیچه‌ها را به استخوان‌های قوزک و ساق متصل می‌کنند.

یکی از مناطق آسیب‌پذیر، تاندون آشیل است که از پاشنه تا پشت قوزک پا امتداد دارد. تاندون آشیل به راحتی قابل کشیدگی و پاره شدن است، به ویژه اگر انعطاف‌پذیری کافی نداشته باشد. فعالیت‌های زیاد هم می‌تواند منجر به التهاب کیسه زلالی شود (کیسه‌ای پر از مایع در پشت پاشنه که به عنوان یک بالشتک محافظ عمل می‌کند).

 

قوزک از راه‌های دیگری هم آزرده می‌شود. کفش گشاد یا تنگ ممکن است باعث درد قوزک در هنگام چرخاندن پا یا در اثر تماس با سطح سفت کفش شود. پوشیدن کفش نامناسب برای کاری که انجام می‌دهید نیز فشار زیادی بر مفصل مچ پا  وارد می‌کند.استراحت، یخ گذاشتن، بستن و بالا گرفتن قوزک از اولین کارهای بعد از آسیب‌دیدگی قوزک و درد آن است

چند بیماری نیز باعث درد قوزک می‌شوند. نقرس،که درد شدید ضربانی و التهاب مفصل در اثر رسوب بلورهای اسید اوریک است، اغلب قوزک را گرفتار می‌کند.تیزی استخوان، قطعات جدا شده استخوان یا غضروف، التهاب شبه روماتیسمی مفاصل ، و نقص گردش خون و آسیب عصب نیز دیگر آزاردهندگان قوزک پا هستند.

 

درمان درد قوزک پا

درد قوزک یک مشکل سریع عبوری نیست. اگر درمان مناسب پس از آسیب دیدگی صورت نگیرد یا درمان تأخیر کند، ممکن است مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد. در ادامه، پیشنهادهایی برای کاهش درد قوزک ارائه می‌شود.

  • رعایت اصول چهارگانه: استراحت، استفاده از یخ، فشار و بلند کردن قوزک. این اقدامات از اولین مراحل پس از آسیب دیدگی قوزک و درمان درد آن استفاده می‌شوند.
  • استراحت: استراحت بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود تا تحریک قوزک کاهش یابد. بهتر است در استراحت در بستر قرار بگیرید. اگر نیاز به حرکت دارید، از عصا یا چوب زیربغل استفاده کنید.
  • استفاده از یخ: قرار دادن یخ روی قوزک، چند بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه، باعث بی‌حس شدن اعصاب و انقباض عروق می‌شود و به کاهش التهاب و درد ناشی از قوزک کمک می‌کند.

مهم است بدانید که مشکلات قوزک بهتر است توسط پزشک یا متخصص مربوطه تشخیص داده و درمان شوند. این پیشنهادات تنها برای کاهش درد موقتی قوزک و بدون مشورت پزشکی ارائه می‌شوند.

منبع: وبلاگ دکتر شجاعی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ