آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

خشکی مفصل و علل آن

4031_orig

تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خشکی مفصل یعنی حرکت  یک مفصل محدود شده یا مشکل می باشد. و عامل این حالت ضعف یا درد مفصل نیست.  خشکی مفصل اغلب صبح پس از بیدار شدن از خواب یا پس از استراحت دیده می شود.

گاهی اوقات فرد به علت فلج عصبی یا عضلانی قادر به حرکت دادن یک مفصل نیست و یا در انجام حرکت آن ضعف دارد ولی فرد دیگری می تواند مفصل او را کاملا در تمام جهات حرکت دهد. به عبارت دیگر حرکت اکتیو یا فعال مفصل مشکل دارد ولی حرکت پاسیو آن بی عیب است. این وضعیت را خشکی مفصلی نمی گویند.

گاهی اوقات فرد به علت احساس درد مفصلی از حرکت دادن آن اجتناب میکند چون میبیند با حرکت دادن مفصل احساس درد وی بیشتر میگردد و اگر درد وی را بتوان با هر روشی از بین برد حرکت مفصل بخوبی و در همه جهات انجام می شود. این وضعیت را هم خشکی مفصلی نمی گویند. البته باید دانست بسیاری از موارد خشکی واقعی مفصلی همراه با درد است ولی در این موارد حتی با رفع درد نمی توان مفصل را به خوبی حرکت داد

پس وقتی نتوان مفصلی را حتی بعد از رفع کامل درد به توسط فرد دیگری کاملا حرکت داد وضعیت ایجاد شده را خشکی مفصلی یا محدودیت دامنه حرکتی مفصل می نامند. شایعترین علت خشکی مفصلی آرتریت است.

علل خشکی مفصل

 –   گیر کردن استخوان یا غضروفی آزاد در درون مفصل

– گیر کردن یک منیسک پاره شده در داخل مفصل

–  بد جوش خوردن یک شکستگی داخل مفصلی و ایجاد سطوح ناهموار در سطح مفصل

–  ایجاد استخوان اضافه و نابجا در بافت های اطراف مفصل

– کم شدن انعطاف یا کوتاه شدن بافت های اطراف مفصل مانند رباط، تاندون و عضلات

وقتی که به هر علتی بیمار یک مفصل خود را برای مدت طولانی حرکت ندهد بافت های نرم اطراف آن مانند عضلات، تاندون ها، رباط ها و کپسول مفصلی کوتاه می شوند و خاصیت کشسانی و انعطافی آن ها کمتر می گردد. این تغییرات منجر به خشکی مفصلی می شوند. پس حرکت ندادن طولانی مدتی هر مفصلی به هر علتی می تواند موجب خشکی مفصل شود.

خشکی مفصلی در ابتدا ممکن است در شروع حرکت باشد. بطور مثال وقتی بیمار صبح از خواب برمی خیزد ممکن است احساس کند بعضی مفاصل او خشک هستند ولی بعد از چند دقیقه حرکت کردن بتدریج حرکت آن ها روان تر می شود. ویا ممکن است بیمار احساس کند بعد از مدت طولانی نشستن وقتی می خواهد بایستد زانوانش خشک هستند ولی بتدریج و با مدتی راه رفتن بتدریج نرمتر می شوند. این حالات در آرتروز و در روماتیسم مفصلی بیشتر دیده می شوند. معمولا با پیشرفت بیماری این خشکی دائمی می شود.

جهت آشنایی با درمان خشکی مفصل بر روی لینک زیر کلیک کنید

درمان خشکی مفصل

منبع : دکتر رئیسی و دکتر احدی , ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ