آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

حرکات اصلاحی برای دیسک گردن

n00003055-b

تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۹

گردن درد و ایجاد ناراحتی های ناشی از ان مانند بیماری های دیسک گردن در مراحل اولیه ی این بیماری با انجام برخی توصیه های پزشکی و پرهیز انجام برخی از فعالیت ها که به گردن و مهره های ان فشار وارد می کنند قابل پیشگیری و درمان می باشد.انجام برخی حرکات ورزشی مناسب با تجویز پزشک متخصص و صحیح انجام دادن انها نقش مهمی در بهبود و کم شدن دردهای ناشی از دیسک و ارتروز گردن دارند. پیش از انجام این حرکات درمانی چند نکته را باید مدنظر داشت:
۱- ورزشها را باید از کم شروع کرد. در صورت تحمل ورزش و عدم درد هر هفته تا۵ نوبت تعداد ورزشها را افزایش داد.

۲-  در انجام حرکات ورزشی نباید زیاده روی کرد وباید دستورات ورزشی را به همان اندازه داده شده انجام داد.

۳- هر ورزشی را که باعث درد می شود، از تعداد آن کم کردو در صورت تشدید درد، با پزشک خود مشورت نمود.

حرکات ورزشی مناسب برای دیسک گردن

۱- گردن را ضمن سفت کردن عضلات آن به سمت عقب، چپ و راست حرکت دهید. از حرکات چرخشی گردن و سر خودداری کنید.

۲- مستقیم روی صندلی به صورت قائم بنشینید و دست راست خود را در پشت کمر قرار دهید. با دست چپ از پشت سر، قسمت راست سر خود را گرفته و به طرف چپ بکشید. شما احساس کشش در قسمت راست سر و گردن خود خواهید کرد. برای ۵ ثانیه سر خود را نگه دارید. این عمل را ۵ بار در هر حالت اجرا کنید. در بین ورزشها ۳ ثانیه استراحت کنید.

۳- روی صندلی مستقیما و بصورت قائم بنشینید و هر دو دست را در ناحیه پشت کمر حلقه کنید. شانه چپ خود را پایین آورده و سر خود را به طرف راست خم کنید. این حالت برای ۵ ثانیه حفظ شود. حالا بر عکس حالت قبل، شانه راست خود را پایین آورده و سر خود را به طرف چپ خم کنید. این حالت نیز برای ۵ ثانیه حفظ شود. برای هر طرف ۵ بار تکرار شود.

۴- مستقیما و در حالت نشسته کف دست خود را روی پیشانی قرار داده و پیشانی خود را به کف دست فشار بدهید. برای ۵ ثانیه آن را نگه دارید و سپس رها کنید.

۵- در حالت نشسته کف دست خود را در ناحیه پشت سر قرار دهید و سر را به کف دست فشار دهید. ۵ ثانیه نگه دارید. این ورزش را ۵ بار انجام دهید.

۶- کف دست را در یک طرف شقیقه گذاشته و شقیقه را به کف دست فشار دهید. ۵ ثانیه صبر و سپس رها کنید. این ورزش را ۵ بار انجام دهید.

۷- چهار دست و پا درحالیکه کف دستها و زانوها روی زمین باشند، قرار بگیرید. پشت خود را صاف نگه دارید و کم کم سر را درحالیکه به کف اتاق نگاه می کنید، خم کنید. سپس آهسته چانه خود را بالا آورده و در امتداد تنه قرار دهید. این ورزش را ۵ بار و هر بار با ۵ ثانیه مکث انجام دهید.

۸- روی یک تخت دراز بکشید و گردنتان را از پایین به بالا حرکت دهید.
۹- شانه ها و عضلات اطراف را تقویت نمایید، چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات، فشار کمتری روی مهره و دیسک های بین مهره ای وارد می شود:
الف: شانه هایتان را بالا ببرید و به گوشهایتان نزدیک کنید. ۵ ثانیه نگه دارید، سپس آزاد نمایید. این حرکت را روزی ۱۰ مرتبه تکرار کنید.
ب: شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به طوری که کتف هایتان از پشت به یکدیگر نزدیک شوند. این حرکت را روزی سه مرتبه، هر مرتبه ۳۰ بار تکرار نمایید.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حرکات اصلاحی برای دیسک گردن مطالعه فرمایید.

۱تمرینات کششی و تقویتی در درمان دیسک گردن

۲-ورزش مفید برای دیسک گردن

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ