آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

تورم و التهاب عضله دو سر بازو

2150_orig

تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاندونیتیس (Tendonitis) که به آن تورم و التهاب رباط تاندن نیز گفته می‌شود، یک وضعیتی است که معمولاً به علت التهاب و تحریک تاندون‌ها رخ می‌دهد. در قسمت جلوی بازو، عضله دوسر بازو (Biceps) دارای دو تاندون است.

تاندون اول کوتاهتر است و به زائده کوراکوئید (Coracoid process) استخوان شانه متصل می‌شود. تاندون دوم بلندتر بوده و به لبه بالا و داخلی حفره گلنوئوئید (Glenoid fossa) متصل می‌شود. این تاندون بلند از جلوی سر استخوان بازو عبور کرده و پایین‌تر از آن از ناودان استخوان بازو (Bicipital groove)، که بین توبروزیته بزرگ و کوچک بازو قرار دارد، عبور می‌کند.

در برخی مواقع، به علت مختلف، این تاندون در طول مسیر عبور از ناودان مذکور ممکن است التهاب داشته باشد و ملتهب شود.

شایع‌ترین این علل عبارتند از

  • سایش مکرر تاندون به استخوان‌ های اطراف در درون ناودان استخوان بازو
  • ناپایدار بودن تاندون در درون ناودان استخوان بازو بر اثر عدم کفایت لیگامان عرضی بازو. این ناپایداری موجب می‌شود تاندون عضله دو سر بازویی به طور مکرر از ناودان خود خارج شده و مجدداً به آن داخل شود. این روند در نهایت موجب وارد شدن فشار زیاد به تاندون شده و آن را ملتهب می‌کند.
  • پارگی روتاتور کاف : در بسیار اوقات همراه با پارگی کامل یا ناکامل روتاتور کاف، تاندون عضله دو سر بازویی هم ملتهب می‌شود.

علائم التهاب رباط تاندون دو سر بازویی

علامت بارز این بیماری درد است. درد اغلب در جلوی مفصل شانه حس می‌شود و به سمت بازو تیر می‌کشد. شدت درد در زمان نگه داشتن چیزی با دست در جلوی بدن یا بالابردن اشیا بالای سر، بیشتر می‌شود. همچنین، چرخش ساعد به سمت بیرون نیز ممکن است شدت درد را افزایش دهد.

این بیماری در بسیاری از موارد ناشی از ضربات یا فشارهای شدیدی است که به تاندون وارد می‌شود. به عنوان مثال، سقوط بر روی شانه، بلند کردن اشیا سنگین یا انجام یک ورزش سنگین مانند تنیس، ممکن است باعث بروز این بیماری شود.

برای تشخیص این بیماری، سونوگرافی می‌تواند مفید باشد.

درمان التهاب رباط تاندون دو سر بازویی

مهم‌ترین اقدامات درمانی برای این بیماری عبارتند از :

  • قطع موقتی فعالیت‌های ورزشی و امتناع از انجام کار سنگین با دست و امتناع از انجام هر حرکتی که موجب افزایش درد شانه شود
  • استفاده از گرمای موضعی
  •  فیزیوتراپی
  • استفاده از داروهای ضد التهابی
  • تزریق داروهای حاوی کورتیکوستروئید در غلاف تاندون
  • در مواردی که التهاب تاندون دو سر بازویی همراه با پارگی روتاتور کاف باشد معمولاً نیاز به درمان آرتروسکوپیک برای ترمیم روتاتور کاف وجود دارد. در حین این درمان، تاندنیت دو سر بازویی هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

در صورتی که درمان‌های غیرجراحی نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشند، پزشک ممکن است به عمل جراحی روی آورده و از روش‌های جراحی برای درمان بیمار استفاده کند. دو روش جراحی رایج برای درمان تاندونیتیس عبارتند از تنوتومی (Tenotomy) و تنودز (Tenodesis).

در تنوتومی، تاندون قطع می‌شود، در حالی که در تنودز، تاندون به بافت‌های اطراف متصل می‌شود. این روش‌های جراحی به منظور بهبود و ترمیم تاندون استفاده می‌شوند. انتخاب بین تنوتومی و تنودز بستگی به وضعیت بیمار، جراح و عوارض محتملی که ممکن است به دنبال جراحی بروز کنند، دارد. تیم پزشکی مربوطه باید تصمیم نهایی را در مورد نوع جراحی مناسب برای بیمار بگیرد.

منبع : ایران ارتوپد

 

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ