آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

ام آر آی(MRI) از سر و گردن برای تشخیص علت درد سر و گردن

ام آر آی(MRI) از سر و گردن برای تشخیص علت درد سر و گردن

تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۲

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) نام مستعاری است که برای این روش استفاده می‌شود. MRI از میدان‌های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر داخلی از بدن استفاده می‌کند. این آزمایش به پزشکان کمک می‌کند تا نواحی طبیعی و غیرطبیعی مغز را مشاهده کنند. علاوه بر این، MRI قادر است به نمایش رساندن شیوه و محل گردش خون در مغز و عملکرد آن کمک کند. این روش قادر است بافت‌ها، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و مفاصل سر، گردن و ستون فقرات را مشاهده کند. مفاصل به عنوان نقاط اتصال بین دو استخوان در نظر گرفته می‌شوند. همچنین، MRI قادر است داخل گوش، حدقه چشم، سینوسها، غده تیروئید و دهان را نیز تصویربرداری کند.

MRI  سر و گردن به چه دلیل استفاده می‌شود؟


MRI سر و گردن به چه دلیل استفاده می‌شود

 

ممکن است به یکی از دلایل زیر به MRI نیاز داشته باشید:

  • داشتن علائمی مانند سردرد و سرگیجه. MRI می‌تواند در تشخیص دلایل علائم شما به درمانگران کمک کند.
  • داشتن بیماری یا وضعیتی که نیازمند درمان است؛ نتایج MRI می‌تواند به شما و درمانگر شما در گرفتن بهترین تصمیم و انتخاب بهترین گزینه برای درمان شما کمک کند.
  • ممکن است MRI پس از عمل جراحی برای بررسی خونریزی یا سایر مشکلات انجام گیرد.
  • درد گردن، دیسک فتق و آسیب‌های گردنی.

به چه دلایلی ممکن است نتوان MRI سر و گردن را انجام داد؟


اگر یکی از موارد زیر برای شما صدق می‌کند، قبل از انجام MRI آن را به مراقبان اطلاع دهید.

  • باردار هستید: احتمالاً پزشک شما در طول دوره بارداری از شما درخواست MRI نمی‌کند؛ مگر آنکه اضطراری باشد. اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، به مراقب خود اطلاع دهید.
  • نسبت به ید یا رنگ آلرژی دارید؛ ممکن است در حین MRI از رنگ (مایع کنتراست) استفاده شود. اگر می‌دانید نسبت به ید (که در غذاهای دریایی مانند میگو وجود دارد) یا به رنگ حساسیت دارید، به مراقب خود اطلاع دهید.
  • در بدن خود فلز دارید؛ فلزات درون بدن، شامل پمپ انسولین، قسمتی از بدن که با پروتز (ساخته شده توسط انسان) جایگزین شده باشد یا پیچ یا صفحه‌ای که ممکن است در پی عمل جراحی در بدن قرار گرفته باشد، هستند. همچنین داروهایی که برای درمان یک بیماری قلبی یا برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شوند نیز ممکن است حاوی فلز باشند. خالکوبی یا لوازم آرایشی دائم، مانند خط چشم نیز ممکن است حاوی یک فلز باشند. این موارد خطر سوختگی و صدمات در حین MRI را افزایش می‌دهند. در صورت وجود هر یک از این موارد در بدن خود، در این باره به مراقبان اطلاع دهید. اگر در گذشته جوشکاری کرده یا با فلزات یا در اطراف آنها کار کرده‌اید، به مراقبان خود اطلاع دهید. اگر در گذشته شیئی فلزی در چشم شما گیر کرده است، به مراقب خود اطلاع دهید. کار کردن با فلزات یا آسیب دیدن با آن ها در گذشته می‌تواند احتمال خطر وجود تکه های کوچک فلز در بدن شما را افزایش دهد.
  • یک وسیله پزشکی در بدن خود دارید که حاوی فلز است؛ این دستگاه‌ها شامل دستگاه‌های ضربان ساز، دفیبریلاتور، گیره‌های آنوریسم، دریچه‌های قلب مصنوعی، شانت ها و استنت های خاص هستند. ایمپلنت‌های حلزونی (گوش داخلی) و دستگاه‌های درون رحمی (IUD) نیز ممکن است حاوی فلز باشند.
  • کلاستروفوبیا دارید؛ کلاستروفوبیا ترس از فضاهای کوچک و بسته است و اگر این ترس را دارید ممکن است مراقبان به شما داروهایی برای کمک به آرامش یا به خواب رفتن در حین انجام MRI بدهند. از مراقبان خود بخواهید تا در صورت امکان یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود را در اتاق MRI به همراه خود داشته باشید.
  • اگر برای طاق باز خوابیدن یا صاف خوابیدن مشکل دارید؛ ممکن است دچار یک مشکل پزشکی باشید که دراز کشیدن به صورت صاف و طاق باز یا خوابیدن بی‌حرکت برای مدتی برای شما امکان پذیر نباشد. اگر نمی‌توانید صاف بخوابید یا همچنان در دراز کشیدن مشکل دارید، به مراقبان خود اطلاع دهید.

در حین انجام MRI سر و گردن چه اتفاقی می‌افتد؟


در حین انجام MRI سر و گردن چه اتفاقی می‌افتد

شما می‌توانید هر گونه جواهرات و اشیای فلزی قابل در داشتن را به همراه خود بیاورید. در صورتی که دستگاه پزشکی در بدن خود دارید، ممکن است نیاز باشد قبل از انجام MRI آن را خاموش کنید. بایستی در حین انجام آزمون، با دست‌های خود را در کنار بدن قرار داده یا بالای سرتان قرار دهید و درازکشیده بخوابید. ممکن است مراقب شما بالشتک‌ها یا پتوهایی را در اطراف یا زیر بدن شما قرار دهد. به منظور کاهش صدای دستگاه MRI، ممکن است هدفون یا گوشواره‌ای به شما داده شود. تختی که بر روی آن دراز کشیده‌اید، درون استوانه‌ای که در مرکز دستگاه قرار دارد، چرخش می‌کند. در طول فرآیند تصویربرداری، صدای ضربه یا صداهای بلندی می‌توانید بشنوید که به دلیل حرکت قطعات آهنی در دستگاه MRI ایجاد می‌شود. ممکن است در طول آزمایش از شما سوالاتی پرسیده شود یا خواسته شود که فعالیت‌های خاصی را انجام دهید. این فعالیت‌ها به مراقبان کمک می‌کنند تا فعالیت مغز شما را مشاهده کنند. این فعالیت‌ها ممکن است شامل حرکت انگشت به شکل خاص یا مشت زدن دست باشد. همچنین، ممکن است از شما خواسته شود گردن خود را دراز کنید یا دهانتان را باز کنید.

ممکن است لازم باشد زمان زیادی ثابت باقی بمانید تا تصاویر شفاف شوند. اگر به طور ناگهانی در حین انجام MRI در ناحیه‌ای از بدن خود احساس عجیبی داشتید یا گرما یا حرارت احساس کردید، فوراً به مراقبان اطلاع دهید. ممکن است برای نمود بهتر قسمت‌های بدن شما در تصاویر، استفاده از رنگ لازم باشد. این رنگ از طریق لوله درون وریدی (iv) که در یکی از رگهای شما قرار می‌گیرد، تزریق میگردد. ممکن است روش های دیگر مانند نمونه برداری از بافت در حین MRI انجام شود. اگر لازم است در حین MRI، عمل دیگری نیز انجام شود از مراقبان خود اطلاعات بیشتری بخواهید.

خطرات انجام MRI چیست؟


استفاده از رنگ در طول MRI ممکن است به کلیه‌های شما آسیب برساند. خطر تزریق رنگ در صورت داشتن دیابت یا بیماری کلیوی بیشتر است. در صورتی که در بدن شما یا روی آن مواد فلزی وجود داشته باشد، ممکن است به طور خطرناکی گرم شده و باعث سوختگی شود. اگر اخیراً جراحی برای قرار دادن اشیا خارجی مانند سیم پیچ، استنت یا فیلتر در بدنتان صورت گرفته باشد، ممکن است آن اشیا در طی فرآیند MRI از محل خود جابجا شوند. همچنین، MRI ممکن است باعث اختلال در کارکرد دستگاه‌های پزشکی شود یا باعث قطع عملکرد آنها شود. بعد از انجام MRI، ممکن است به طور موقت دچار ناشنوایی شوید.

مقالات مرتبط

شیمی درمانی

تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ شیمی درمانی به معنی استفاده از

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ