آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درد ستون فقرات

j4667_Artroz1022

تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

درد ستون فقرات یا درد پشت یکی از شایع‌ترین شکایات از سوی بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی است و تقریبا ۹۰ درصد از افراد در طول زندگی خود، درد ستون فقرات را تجربه می‌کنند

درد ستون فقرات را می‌توان براساس علت ایجادی آن به ۲ دسته تقسیم کرد: درد مکانیکی یا غیراختصاصی که (۹۸ درصد دردها را تشکیل می‌دهد) و بیشترناشی از اسپاسم عضلات یا کشیدگی تاندون‌ ها و رباط‌ هاست .

از جمله علل درد در این گروه آرتروز مفاصل بین مهره‌ای، دیسک دچار فتق شده، تنگی کانال نخاعی و اختلالات آناتومیک ستون مهره است که با فعالیت بیمار، درد تشدید می‌شود. آرتروز در مهره‌ های گردنی و کمری نسبت به مهره‌ های تنه که تحرک کمتری دارد، شایع‌تر است و درد کمری که به زیر زانو و کف پا انتشار پیدا می‌کند و اصطلاحا سیاتیک نامیده می‌شود. اساسا ناشی از تحت فشار قرار گرفتن رشته‌های عصبی در اثر آرتروز یا بیماری دیسک بروز می‌کند.

درباره علت دوم درد ستون فقرات باید گفت که: دردهای ثانویه که ۲ درصد دردهای ستون فقرات را تشکیل می‌دهد ممکن است ناشی از بدخیمی، عفونت‌های مهره و دیسک(عفونت‌های میکروبی، تب مالت، سل) آبسه و بیماری‌های روماتیسمی باشد که معمولا با فعالیت، درد بیمار تخفیف پیدا می‌کند.

علت دیگر دردهای ثانویه ستون فقرات، دردهای اعضای احشایی مانند معده و کلیه، و همچنین: اختلالات روانی و استرس‌ها از عوامل ایجادکننده و تشدید‌کننده درد ستون فقرات هستند.

علائم هشداردهنده دردهای کمری، می‌توان به ضعف عضلانی پیش‌رونده در اندام تحتانی و فوقانی، بروز اختلال کنترل ادراری یا مدفوعی، وجود درد شدید که خواب بیمار را مختل کرده باشد، وجود تب و لرز و کاهش وزن، بروز درد پس از یک حادثه یا ضربه، بیماران مبتلا به پوکی استخوان و سنین بالای ۵۰ سال اشاره کرد.

منبع: کنجکاو, سایت دکتر باقرپور

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ