آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

پارگی لابروم در مفصل ران

index

تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پارگی لابروم از علل مهم درد مفصل ران و کشاله ران است و میتواند در فعالیت های شدید بدنی و ورزشی ایجاد شود. پارگی لابروم میتواند موجب صدای مفصل ران شود.

لابروم

لابروم یک بافت شبیه لاستیک سفت ولی قابل انعطاف است که خصوصیات بافتی بصورت ترکیبی از تاندون و غضروف دارد. این بافت دور تا دور لبه حفره استابولوم میچسبد و به حفظ پایداری سر استخوان ران در داخل حفره استابولوم کمک میکند. پس لابروم بافتی است که موجب پایداری مفصل ران میشود.

ایجاد پارگی لابروم در مفصل ران

گاهی اوقات در حین فعالیت های شدید بدنی و ورزشی لابروم بین سر استخوان ران و لبه حفره استابولوم گیر کرده و بین این دو استخوان بر اثر فشار پاره میشود. گیر کردن لابروم بین سر استخوان ران و لبه استابولوم را ایمپینجمنت Impingement مینامند و معمولا موقعی پیش میاید که ران خم شده و به داخل میچرخد. این اتفاق در هنگام زمین خوردن، سر خوردن، تصادف وسایل نقلیه و ورزش هایی مانند فوتبال و ژیمناستیک، باله، گلف، دویدن بیشتر اتفاق میفتد.

گاهی اوقات شکل سر استخوان ران و یا شکل لبه استابولوم بطور مادرزادی طوری است که کمی برجسته تر بوده و در نتیجه احتمال گیر کردن لابروم و پارگی آن را بیشتر میکند. تغییراتی که در اثر بیماری پرتس یا در بیماری لغزش سر استخوان ران در سر استخوان ران ایجاد شده است میتواند احتمال بروز این پارگی را بیشتر کند.

پارگی لابروم معمولا بر اثر ضربات مکرری است که به آن وارد میشود و کمتر پیش میاید که یک ضربه واحد موجب آن شود.
گاهی اوقات پارگی لابروم موقع دررفتگی مفصل ران ایجاد میشود. در این موارد سر استخوان ران در حین خروج از حفره استابولوم لابروم را پاره میکند.
پارگی لابروم بیشتر در قسمتی از آن است که در جلو و بالای مفصل ران قرار گرفته است.  این بیماری بیشتر در افراد بین سنین ۴۰-۲۰ سال دیده میشود.

منبع : ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ