آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درد در ناحیه لگن: علت، درمان

آسیب های لگن, درد در ناحیه لگن, علل درد در ناحیه لگن

تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

WomanLeaningInPain2درد ناحیه لگنی چیست؟

درد ناحیه لگن که به دردهای شکمی زیر ناف نیز مشهور است، می‌تواند همراه با علائم مختلفی باشد و ممکن است نشانه‌ای از وضعیت‌های مختلف باشد، از جمله:

  • بی خطر: در برخی موارد، درد ناحیه لگن نشانه‌ای از وضعیت بی خطری مانند تنش عضلانی یا علائم قبل از پریود بودن می‌باشد.
  • سوء هاضمه گوارشی: برخی از مشکلات گوارشی مانند گازهای روده‌ای، تورم شکم، یبوست یا اسهال می‌تواند با درد ناحیه لگن همراه باشد.
  • باروری: درد ناحیه لگن ممکن است نشانه‌ای از باروری باشد و به عنوان درد تخمدان یا نشانه‌ای از تخمک‌گذاری در زمان بارداری می‌باشد.
  • وضعیت اورژانسی و خطرآفرین: در برخی موارد، درد ناحیه لگن ممکن است نشانه‌ای از وضعیت‌های خطرناک مانند بیرون‌ریزی خون، التهاب لگن، خارش لگن یا پارگی تخمدان باشد که نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد.

به هر حال، برای تشخیص دقیق و درست علت درد ناحیه لگن و تعیین درمان مناسب، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید تا بررسی کاملی انجام شود و تشخیص صحیح برای شما قائل شود.

علت ها و دلایل درد لگن

۱- آرتریت ها آرتروز استخوان وروماتیسم ناشی از آرتروز از عمده دلائل درد لگن به خصوص در افراد مسن میباشد. آرتروز لگن باعث التهاب مفصل وازبین رفتن غضروف لگن میشود علت درد لگن با پیشرفت آرتروز بدتر هم میشود بیماران مبتلا به آرتروز با سفت شدن مفصل لگن و کاهش دامنه حرکتی مواجه هستند. -آرتریت روماتوئید جوانان – استئوآرتریت – آرتریت پسوریازیس – آرتریت روماتوئید – آرتریت عفونی ۲- آسیب های ایجاد کننده درد لگن – بورسیت (التهاب کیسه مفصلی) – دررفتگی مفصل لگن – شکستگی استخوان لگن شکستگی استخوان لگن یکی از مشکلات رایج در افراد مسن میباشد استخوان های این افراد با گذشت سن دچار ضعف وسستی میشود و برای شکستگی بسیار مستعد میباشد. تاثیر این ضعف زمانی بروز میکند که درهنگام افتادن، استخوان این افراد دچار شکستگی میشود و به درد لگن دچار می شوند. – پارگی لبروم مفصل لگن – فتق کشاله ران – پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن – التهاب تاندون ها تاندون ها باندهای باریکی از بافتها  هستند که باعث اتصال ماهیچه ها به استخوان میشود. تاندونیست زمانی اتفاق می افتد که تاندون ها دچار التهاب بشود واین التهاب براثرفشار برروی تاندون ها از کارکردن بیش ازحد به وجود می آید. ۳- فشردگی اعصاب -فتق دیسک – سیاتیک – تنگی کانال نخاع – درد بیرون ران در اثر آسیب عصب ران – التهاب مفصل لگن خاصره ای خاجی ۴- سرطان ها – سرطان متاستاز (پخش سرطان در بدن) که به استخوان ها رسیده است – سرطان استخوان زمانیکه تومو ردر استخوان شروع میشود و باعث ایجاد سرطان استخوان در بدن میشود باعث لگن درد مانند قست های دیگر بدن میشود. – لوسمی (سرطان خون) ۵-سایرعلت های درد لگن – استئومیلیت (عفونت استخوان) – پوکی استخوان – راشی تیسم – التهاب روکش مفصل (التهاب غشای سینوویال) – استئونکروز (مرگ سلول های استخوان) – ضعف تدریجی سر استخوان ران در محصل اتصال ران به لگن همچنین بعضی از علت درد لگن، دوره‌ای هستند، یعنی به دوره ماهانه و هورمون‌هایی که بدن شما تولید می‌کند وابسته‌اند. مهار تخمک‌گذاری با استفاده از قرص‌های جلوگیری از حاملگی یا داروهای دیگر هورمونی می‌تواند درد  لگن ( دردهای دوره ای لگن )را کنترل کند.

 علائم و نشانه ها

درد لگن در هر فردی بر اساس علت آن متفاوت است شما ممکن است به دلائل مختلفی با درد باسن مواجه شوید. درد لگن به دو شکل دردهای پایدار و موقت ظاهر میشود. دردهای شدید و مزمن در مفصل لگن زمانی ایجاد می‌شود که آن را در یک حالت خاص حرکت می‌دهید، اگر دچار بیماری یا آسیب در مفصل لگن باشید. علاوه بر درد در باسن، عملکرد نامناسب مفصل لگن نیز تجربه می‌کنید. همچنین، ممکن است علائم زیر در ناحیه لگن ایجاد شود: کاهش تحرک مفصل، ناراحتی هنگام قرار گرفتن وزن بدن بر روی پاهای آسیب دیده، سختی و گرفتگی در ماهیچه‌های اطراف مفصل، بی‌حسی در ناحیه لگن و صدای تق‌تق هنگام حرکت مفصل. درد در استخوان لگن می‌تواند راه رفتن، ایستادن و حتی نشستن در موقعیت‌های مختلف را دشوار کند. با انجام تمرینات مناسب و درمان، می‌توانید تحرک و راحتی را در مفصل بهبود بخشید.

راه های کاهش درد  لگن

اگر درد لگن شما ناچیز است، نیازی به پزشک ندارید. نکات زیر را برای مراقبت از خودتان امتحان کنید:

۱- ورزش لگن به صورت آرام و ملایم: اگرچه برخی ورزش ها باعث ایجاد ناراحتی می شوند، ولی در کل ورزش کردن برای بدن مفید است تا مضر. ۲- کاهش وزن: فقط کاهش ۵/۲ تا ۵/۴ کیلوگرم از وزن اضافی بدن، باعث کاهش درد و ناراحتی شما به میزان قابل توجهی می شود. ۳- استراحت کردن: از خم کردن مکرر ناحیه لگن و فشار مستقیم روی آن خودداری کنید. روی آن قسمت لگن که درد می کند نخوابید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. ۴- داروهای مسکن: استفاده از داروهای مسکن مثل استامینوفن، بروفن و ناپروکسن می تواند درد لگن را کاهش دهد. ۵- استفاده از یخ و یا گرما: چند قطعه یخ را در داخل یک کیسه فریزر قرار دهید. سپس داخل یک حوله بپیچید و روی قسمتی از لگن که درد می کند، قرار دهید. همچنین گرم کردن قسمت دردناک لگن با استفاده از دوش آب گرم می تواند عضلات را برای انجام ورزش های کششی آماده کند که درد را کم می کنند. اگر درمان های خانگی فوق کمکی به کاهش درد لگن شما نکردند، نزد پزشک متخصص بروید.

درمان درد لگن

اگرشمادچار درد لگن شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک با  معاینه بیمارمیتواند علت درد دراین ناحیه راتشخیص دهد چون ممکن است درد درنواحی دیگر ی ازبدن مانندددردستون فقرات ،خاصره لگن وساق پاباشد. زمانیکه شما منتظر پزشک هستید تمرینات به شما برای کاهش  و درمان درد لگن داده مشود. داروهای ضدالتهاب داروهای ضدالتهاب بدون استروئید برای کاهش درد لگن والتهابات بسیار موثر میباشد. التهابات ممکن است براثرپارگی ماهیچه ها،التهاب کیسه زلالی، تاندونیست ،بیماری آرتروز ، پارگی لابرال ویاسینویم میباشد. داروهای ضدالتهاب همچنین همراه بابرنامه استقامت بدن مصرف میشود. این داروها بعد ازعمل جراحی برای درمان درد لگن هم بسیارموثرمیباشند. فیزیوتراپی فیزیوتراپی دارای یک تیم متخصص هستند که با انجام وآموزش تمرینات سازنده فیزیوتراپی باعث  درمان درد لگن میشوند. نکته ای که در مرکز فیزیوتراپی بسیار اهمیت دارد تشخیص علت درد لگن وبعداز آن انجام  تمریناتی مناسب برای درمان درد لگن بیمار میباشد. همچنین تمرینات توانبخشی هم بسیارمفیدمیباشد.فیزیوتراپی میتواند به عنوان یک درمان برای بیمارانی که به عمل جراحی احتیاج ندارند باشد. مفصل لگن یکی از مفصل های عمیقی میباشدکه اطراف آن را بیشتراز ۳۰ ماهیچه احاطه کرده است. انجام فیزیوتراپی باعث استقامت این ماهیچه ها،افزایش انعطاف ،حفاظت از حرکت ماهیچه ها وکاهش التهابات میشود.درموارد پارگی لبرال فیزیوتراپی نمیتواندباعث بهبود این پارگی شود.بوسیله تمرینات عضلانی مناسب وفعالیت های اصلاحی شرایط بیمار بهترمیشود وبعضی مواردنیازی به عمل جراحی برای درمان درد لگن نمیباشد. اگرعمل جراحی برای درمان بیمار ضروری باشد انجام تمرینات فیزیوتراپی که باعث ایجاد توانایی و توازن درمفاصل میشود برای دستیابی به نتیجه ای بهتر بعد ازعمل بسیا رمناسب میباشد. همچنین انجام تمرینات فیزیوتراپی بعدازعمل جراحی برای درمان درد لگن بسیار ضروری میباشد تابیمار بتواند نحوه صحیح فعالیت های روزانه خود را آموزش ببیند ویک دوره ریکاوری مناسب داشته باشد .فیزیوتراپی تمرینات سازنده درمدیرت درد لگن میباشد. تمرینات ورزشی انجام تمرینات منظم ورزشی که شامل تمریناتی برای ماهیچه ها و مفاصل است. می تواند باعث بهبود استقامت و انعطاف مفصل شود. همچنین این تمرینات می تواند باعث کاهش درد لگن و باسن، افزایش تحرک و کاهش خستگی شود و به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و زمانیکه این تمرینات به نحو صحیحی انجام شوند باعث از بین رفتن مفاصل و تشدید بیماری آرتروز نمی شود. زانو بند،بریس و کفی طبی شما می توانید برای محافظت ازمفصل لگن و جلوگیری از ایجاد فشار ناشی از وزن بدن روی آن هنگام راه رفتن از چوبدستی یا عصا استفاده کنید. استفاده ازکفی طبی در کفش باعث حفظ تعادل بدن و بهبود عملکرد پا می شود و می تواند با عث کاهش درد لگن شود.انواع مختلفی از بریس ها می تواند باعث کاهش درد مفصل لگن و بهبود ثبات و تحرک مفصل شود. کمپرس سرد و گرم به کاربردن گرما وسرما درمانی باعث کاهش درد باسن و سختی مفصل در کوتاه مدت میشود. استفاده از کمپرس یخ باعث کاهش التهابات و تورم میشود و از بروز مجدد درد لگن جلوگیری میکند گرما درمانی هم باعث شل شدن عضلات گرفته شده می شود و به افزایش جریان خون در عضلات کمک می کند. رژیم غذایی کاهش وزن با کاهش فشار روی مفصل باعث کاهش درد لگن می شود. مفصل لگن مفصلی است که وزن کل بدن را تحمل میکند پس برای کاهش این فشار وزن خود را کمی کاهش دهید.

پیشگیری

متأسفانه، درد لگن و باسن در برخی افراد قابل پیشگیری نیست و برای بسیاری از افراد، این عارضه بخش ناخوشایند و گریزناپذیری از فرایند طبیعی پیری است. با این حال، شدت درد باسن و کمر را می‌توان با درمان دارویی، تزریق و فیزیوتراپی کاهش داد. حفظ وزن مناسب و تقویت عضلات می‌تواند سرعت وقوع تغییراتی که منجر به بروز این عارضه و سایر نوع‌های آرتروز می‌شوند، کاهش دهد. با کاهش بار مورد تحمیل بر روی مفاصل، احتمال آسیب به غضروف و در پی آن بروز آرتروز نیز کاهش می‌یابد. درد استخوان لگن و باسن ممکن است در پایین کمر و بالای باسن رخ دهد و می‌تواند به صورت یک طرفه یا دوطرفه باشد و ممکن است دردی از لگن تا زانو و درد کشاله ران نیز شامل شود. درد باسن و لگن می‌تواند در طول بارداری و پس از زایمان نیز رخ دهد. درمان این بیماری عمدتاً به وسیله روش‌های غیرجراحی انجام می‌شود و تنها در مواردی که علائم بیماری از جمله درد لگن و باسن با سایر درمان‌ها بهبود نیابد، پزشک ممکن است به جراحی اشاره کند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ