آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

زانو درد؛ علت، علائم و درمان بدون جراحی زانو درد

زانو درد؛ علت، علائم و درمان بدون جراحی آن

تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

زانو درد

درد زانو از شایع‌ترین مشکلات سیستم اسکلتی و عضلانی است که انواع گوناگونی دارد و ممکن است به صورت حاد، مزمن یا ناگهانی در هر زمان و در افراد مختلف از جمله ورزشکاران، افراد مسن، جوانان و حتی زنان در دوران بارداری رخ دهد. این نوع درد ممکن است به دلیل علل مختلفی نظیر آرتروز یا ساییدگی زانو، پارگی مینیسک زانو، قفل شدن زانو و حتی تغییر شکل زانو مانند زانوی ضربدری یا پرانتزی ایجاد شود و با همراهی علائمی چون درد زانو و نشانه‌های دیگر همراه گردد.

درمان‌های جدید و پیشرفته درمان زانودرد در کلینیک دکتر فرخانی عبارتند از: فیزیوتراپی, حرکات اصلاحی,  تکنیک‌های درمان دستی، لیزردرمانی,  طب سوزنی,  اوزن درمانی،پی آر پی،  استفاده زانوبند و یا کفی متناسب با مشکل بیمار. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های ۳۲۳۶۷۴۶۵۳۲۳۳۰۳۸۲ تماس حاصل نمایید.

در آناتومی پا، استخوان ران (فمور) و استخوان ساق (تیبیا) در مفصل زانو به یکدیگر می‌رسند و در این نقطه، دو مینیسک قرار دارند. مینیسک‌ها، لایه‌های ضخیم غضروفی به شکل هلال در داخل مفصل زانو هستند که فشار‌های وارده به این مفصل را جذب می‌کنند.

خشکی مفصل زانو نیز یکی از علل درد زانو است که ممکن است با نشانه‌هایی همراه باشد. افراد مبتلا به درد زانو می‌توانند با مراجعه به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی، انجام تست‌ها و روش‌های تشخیصی، و با توجه به علائم و شرایط بیمار، از راه‌های درمانی مانند مگنت، داروها، فیزیوتراپی، اوزن تراپی، ورزش‌های زانو درد و حرکات اصلاحی، بریس و زانوبند استفاده کنند.

مقاله در ادامه به توضیح انواع، علل، علائم، تشخیص، و روش‌های درمان درد زانو می‌پردازد.

 

درمان زانو درد

زانو درد چیست؟

اکثر افراد در زندگی خود مشکلات زانو را در سطح محدود و نیاز به درمان درد زانو را یک یا چند بار تجربه می­ کنند. در اکثر مواقع حرکت­ های زانو باعث ایجاد درد نمی ­شوند، اما تعجب برانگیز نیست که به خاطر فعالیت روزمره و فرسایش ناشی از آن، استفاده بیش از حد توان، یا صدمه­ های وارد شده این مشکلات ایجاد شوند. مشکلات زانو و صدمات مربوط به آن معمولاً در طول انجام فعالیت­ های ورزشی یا سرگرمی، انجام وظایف کاری و شغلی، یا انجام فعالیت­ های خانگی در افراد مشاهده می­ شوند.

زانو بزرگترین مفصل در بدن انسان است. استخوان­ های بالا و پایین زانو توسط دو عدد دیسک (مینیسک) از یکدیگر جدا می­شوند. استخوان ساق بالا (استخوان ران) و استخوان ساق پایین (درشت نی و نازک نی) از طریق رباط ­ها، تاندون ­ها و عضلات به یکدیگر متصل هستند. سطح استخوان داخل مفصل زانو با یک غضروف مفصلی پوشیده شده است که تکان­ ها را به خود جذب می­ کند و در عمل می­تواند حرکت نرم و روان مفصل را امکان­پذیر کند. پارگی منیسک در ورزش‌هایی که برخورد در آنها زیاد است مانند فوتبال و نیز در ورزش‌های بدون برخورد مانند والیبال که مستلزم پرش و تغییر ناگهانی بازیکن است، بسیار شایع می‌باشد. علت پارگی مینیسک ایناست که شخص در حال دویدن به طور ناگهانی تغییر مسیر دهد و غالباً به طور همزمان با سایر آسیب‌دیدگی‌های زانو مانند پارگی رباط صلیبی زانو جلویی اتفاق می‌افتد.

هر چند مشکلات زانو و درد زانو اغلب در نتیجه یک صدمه به یک یا چند عدد از این ساختارها ایجاد می­شود، ممکن است علت زانو درد از دلایل دیگری نیز باشد. در این حالت برخی افراد به احتمال بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات زانو در مقایسه با سایرین هستند.

مشاغل، ورزش‌ها، و فعالیت‌های تفریحی می‌توانند شانس ایجاد مشکلات در زانو را افزایش دهند. همچنین عواملی چون افزایش سن و بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان یا آرتروز نیز ممکن است در ایجاد مشکلات زانو و درد زانو تأثیرگذار باشند. برخی از اختلالات مفصل زانو مانند ژنوواروم، زانو ضربدری، زانو پرانتزی یا پاکمانی (واروس بیش از حد) باعث فاصله زیادی بین زانوها می‌شوند و این امر می‌تواند منجر به درد زانو شود. برای بهبود و درمان این مشکلات، اقداماتی نظیر درمان پاکمانی برای بازگشت زانو به وضعیت طبیعی می‌تواند مؤثر باشد.

صدمه­ های وارد شده به زانو یکی از دلایل رایج شکل­ گیری مشکلات زانو است. صدمه­ های ناگهانی (شدید) نیز می­توانند موجب وارد شدن آسیب مستقیم به زانو شوند یا باعث پیچ خوردن غیر عادی، خم شدن زانو یا عملکرد نامناسب آن شوند. درد، کبودی، یا ورم زانو می­توانند در این حالت در طول چند دقیقه اول آسیب در زانوی فرد مشاهده شوند. در چنین حالتی سریع باید به درمان ورم زانو، کبودی و درد پرداخت.

علاوه بر این اعصاب یا رگ­ های خونی نیز می­توانند تحت فشار قرار گرفته یا در نتیجه آسیب وارد شده صدمه ببینند. در این حالت زانوی فرد ممکن است بی­حس، ضعیف، یا سرد شود؛ احساس سوزش داشته باشد.با گذر زمان، مفصل زانو که به آرتروز زانو مبتلا شده است، شکل نرمال خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است در لبه‌های مفصل بیمار دچار خار (اسپرز یا زائده) استخوانی شود. همچنین این بیماری باعث می‌شود که تکه‌های استخوان یا غضروف از مفصل جدا می‌شود و در فضای مفصل شناور می‌گردند و این مساله باعث آسیب دیدگی و درد بیشتر می‌شود. که در این صورت باید به درمان آرتروز زانو و درمان درد مفصل زانو پرداخت.

انواع زانو درد

درد جلوی زانو

۱. بالای زانو: درد ناشی از کشیدگی عضلات چهار سر ران و التهاب تاندون عضلات چهار سر که اغلب ناشی از فعالیت هایی است که در آن زانو ها از مرز انگشتان پا عبور می کنند؛ همانگونه که در تکنیک ضعیف چمباتمه زدن اتفاق می افتد.

۲. پایین کاسه زانو: منبع درد تاندون پاتلا کشکک است که کاسه زانو را به قسمت بالای ساق پا وصل می کند.

۳. زیر کاسه زانو: درد ناشی از فشرده شدن بیش از حد کاسه زانو و تغییرات ناشی از آرتروز در زیر کاسه زانو.

درد پشت زانو

درد پشت زانو که  اغلب ناشی از گرفتار درد شدن تاندون عضله همسترینگ یا عضله ساق پا یا حرکت ضعیف مفصل بخصوص در هنگام خم کردن زانو است می تواند در درون، میان یا بیرون زانو باشد.

درد درون زانو

این درد می تواند بواسطه تاندونیت عضلات کشاله ران در جایی که تاندون به آن عضلات ملحق می شود بوجود آید همچنین می تواند ناشی از کشیدگی رباط جانبی داخلی (MCL) یا ناراحتی منیسک داخلی (درونی) باشد.

علائم و نشانه

زانودرد از خفیف تا شدید گسترده شده اند و درد آن ها از درد تیرکشنده خفیف تا درد رسوخ کننده ای که باعث ایجاد سوزش می شود متغیر است. زانو درد می تواند به طور ناگهانی (زانو درد حاد) یا به تدریج و در طول زمان ( زانودرد مزمن) ایجاد شود و ممکن است دائمی یا متناوب باشد (یعنی بیاید و برود) و یا حتی عصبی باشد.

برخی انواع درد زانو با فعالیت یا در شب و هنگام خواب بدتر می شوند و درد آن ها به دیگر قسمت های بدن (مانند لگن و کمر) انتشار (گسترش) می یابد.

ممکن است بسته به نوع علت،علایم زانو درد با موارد دیگری مانند التهاب، تورم و سفتی (عدم تحرک) همراه باشد. علائمی که ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشند و به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشته باشند مشتمل بر موارد زیر هستند:

•    مفصل زانوی تغییر شکل داده یا بدشکل

•    ناتوانی در ایستادن روی پای مبتلا به زانو درد یا تحمل وزن توسط آن

•    عفونت (تب، گرما، قرمزی)

•    زانویی که قفل می کند یا صدا می دهد

•  زانو  درد همراه با سوزن سوزن شدن، بی حسی، تورم و تغییر رنگ زیر زانو

• درد شدید و دردی که به رغم درمان بدتر می شود

علت و دلایل

از علل درد زانو می توان گفت که زانو ها مفاصل پیچیده ای هستند که اغلب در نتیجه آسیب دیدگی (تروما) یا “ساییدگی و پارگی” صدمه می بینند. در افراد بالای ۵۰ سال، شایع ترین علت درد زانوها استئوآرتریت است. علل زانو درد در افراد جوان تر عبارتند از استفاده بیش از حد از زانو و آسیب دیدگی. همچنین زانو درد می تواند ناشی از عفونت (به عنوان مثال استئومیلیت، بورسیت سپتیک) و بیماری هایی خاص باشد.

انواع شایع آسیب های زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    بورسیت

•    شکستگی ها (شکستگی استخوان به عنوان مثال شکستگی کاسه زانو [کشکک]، بالای درشت نی یا پایین استخوان ران)

•    پارگی رباط زانو (به عنوان مثال پارگی رباط صلیبی قدامی [ACL]، پارگی رباط جانبی داخلی [MCL])

•    پارگی غضروف (به عنوان مثال پارگی مینیسک )

•    رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات زانو (آسیب دیدن  و کشیدگی رباط زانو یا عضلات)

•    دررفتگی کاسه زانو (کشکک)

بیماری هایی که می توانند باعث زانو درد شوند :

•    کندرومالاسی کشکک (نرم شدن غضروف زانو)

•    آرتروز (به عنوان مثال استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید): آرتروز زانو یک بیماری مفصلی است که غضروف دور مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد

•    بورسیت (به عنوان مثال بورسیت آنسرین، آماس کاسه زانو [بورسیت پاتلا])

•    کیست بیکر (کیسه پر از مایعی که درنتیجه تولید مایع اضافه در مفصل بوجود می آید)

•    نقرس (اغلب باعث درد انگشت شست پا می شود ولی می تواند زانوها را هم تحت تاثیر قرار دهد)

•    بیماری ازگود اشلاتر (بیماری ایی که معمولا در طول دوره های رشد سریع در کودکان ایجاد می شود)

•    استئو کوندریت (بیماری ایی که در آن قطعات غضروف و استخوان زانو از هم جدا و ملتهب می شوند)

•    سندروم رایتر (بیماری التهابی که باعث تورم و سفتی هم می شود)

•    سینوویت (نوعی التهاب در درون مفصل زانو)

•    تاندونیت (به عنوان مثال زانوی جهندگان [تاندونیت پاتلا]

تشخیص

تشخیص زانودرد

اکثراً از پرونده پزشکی، معاینه فیزیکی، و آزمایش‌های تشخیصی به منظور تشخیص علت زمینه‌ای درد زانو استفاده می‌شود. پرونده پزشکی شامل اطلاعاتی درباره محل دقیق، زمان شروع، و شدت درد، همچنین هر گونه علائم دیگر و بیماری‌های موجود می‌شود.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک تلاش می‌کند راه رفتن بیمار را ارزیابی کند و زانوها را در حالات مختلف بررسی کند؛ همچنین برای بررسی تورم، قرمزی، تراز نبودن، و نشانه‌های آسیب دیدگی مانند بورسیت و بریدگی اقدام به معاینه می‌کند. مفاصل دیگر از جمله مفاصل پاها، لگن، و سایر مفاصل بدن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آزمایش های تشخیصی که ممکن است انجام شوند عبارتند از آزمایش های تصویربرداری (به عنوان مثال اشعه ایکس و ام آر آی)، آزمایش های خون، کشیدن آب زانو (آسپیراسیون مفصل) و آرتروسکوپی. می توان از آزمایش های اشعه ایکس و در برخی موارد توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) برای تشخیص شکستگی ها، دررفتگی ها و تغییرات مفصل زانو که بر اثر آرتروز بوجود آمده اند استفاده کرد.

در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) از میدان های مغناطیسی پر قدرت برای ایجاد تصاویری کامپیوتری از ساختارهای درون زانو استفاده می شود. می توان از این آزمایش برای تشخیص پارگی های رباط ها، تاندون ها و غضروف استفاده کرد.

می توان از آزمایش های خون (به عنوان مثال شمارش کامل سلول های خونی [CBC] و سرعت رسوب گلبول های قرمز خون [ESR]) برای رد بیماری های عفونی و التهابی مانند آرتریت روماتوئید استفاده کرد.

در آسپیراسیون مفصل مایع درون مفصل زانو (مایع سینوویال) کشیده می شود و در زیر میکروسکوپ نشانه های وجود التهاب و عفونت در آن بررسی می شود. در این عمل، ناحیه زانو با استفاده از بیهوشی موضعی بی حس شده با یک آمپول که به مفصل زده می شود مایع سینوویال کشیده می شود.

آرتروسکوپی که جراحی آرتروسکوپیک هم نامیده می شود یک عمل سرپایی است که می توان از آن برای تشخیص و درمان برخی انواع آسیب های زانو استفاده کرد.در این عمل، جراح برش کوچکی می زند و از یک آرتروسکوپ ( وسیله ای که شامل یک دوربین ریز متصل به یک مایتور است) برای بررسی مفصل زانو استفاده می کند. اگر به درمان نیاز باشد، جراح برش های کوچک دیگری می زند و ابزارها و وسایل جراحی مورد نیاز برای برداشتن یا ترمیم بافت آسیب دیده را به درون بدن می فرستد.

راه های درمان زانو درد

از جدیدترین و بهترین روش های درمان زانو درد شدید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یخ درمانی 

یخ درمانی 

استفاده از یخ ساده‌ترین راه برای کاهش احساس درد است. یخ را به مدت ۱۰ ـ ۱۵ دقیقه روی زانو بگذارید؛ البته برای این که پوست حساس داخل زانو آسیب نبیند، باید پارچه‌ ضخیم یا حوله کاغذی مرطوبی را دور یخ بپیچید ـ حوله کاغذی مرطوب به انتقال سرما کمک می‌کند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی زانودرد

در لیزر درمانی، از پرتوهای نور قرمز و ماورای بنفش به منظور تسکین درد، افزایش سرعت فرآیند درمان درد زانو، و کاهش التهاب استفاده می‌شود. زمانی که منبع نور در مقابل پوست قرار می‌گیرد، فوتون‌ها به عمق چند سانتیمتری پوست نفوذ می‌کنند و توسط میتوکندری جذب می‌شوند. این انرژی که وارد می‌شود، بخشی از سلول را تشکیل می‌دهد. این انرژی علاوه بر ایجاد واکنش‌های فیزیولوژیک مثبت، قادر به تحریک تجدید ساختار سلول و بازیابی عملکرد طبیعی آن می‌شود.

تاثیرات درمانی و بیولوژیک حاصل از استفاده لیزر درمانی سرد برای تسکین درد به شرح زیر است:

افزایش رشد سلول

فوتون های لیزر می توانند تولید مجدد سلول ها و رشد آنها را تسریع بخشند

افزایش فعالیت متابولیک

فوتون ها باعث افزایش خروجی حاصل از فعالیت برخی آنزیم های خاص می شوند و می توانند سطح اکسیژن و غذای دریافت شده از سلول های خونی را افزایش دهند. به این ترتیب فوتون ها می توانند منابع اصلی غذایی لازم برای فعالیت سلول ها یعنی آدنوزین تری فسفات را تامین کنند.

تسریع فرآیند درمان

فوتون های ایجاد شده با استفاده از لیزر سرد می توانند ایجاد فیبروبلاست را شبیه سازی کرده و سنتز کلاژن در بافت آسیب دیده را تسریع کنند.

فعالیت ضد التهاب

فوتون های لیزر می توانند التهاب ناشی از کوبیدگی یا التهاب مفاصل را کاهش دهند و به این ترتیب قابلیت حرکت مفاصل را بهبود بخشند.

افزایش فعالیت رگ ها

فوتون های لیزر بطور موقت باعث گشاد شدن رگ ها می شوند و به این ترتیب می توانند جریان خون به سمت نواحی آسیب دیده را افزایش دهند.

کاهش تشکیل بافت رشته ای

فوتون های لیزر تشکیل بافت کبود از بافت آسیب دیده از بریدگی، خراش، سوختگی یا تاثیرات ناشی از عمل جراحی را کاهش می دهد.

شبیه سازی عملکرد اعصاب

فوتون های لیزر سرعت فرآیند انتقال دستور در اعصاب فرد را افزایش می دهد و به این ترتیب می تواند ناحیه بی حس شده را به زندگی باز گرداند.

لیزر درمانی سرد می تواند به درمان زانو درد به دلایل زیر کمک کند:

بافت زانو با سرعت و قوت بیشتر درمان می شود.

درد زانو کاهش پیدا کرده یا از بین می رود: در حقیقت این روش درمانی می تواند درد را با افزایش سطح اندورفین بدن تسکین دهد. اندورفین هورمونی است که توسط بدن برای کمک به کاهش درد ترشح می شود.

تحریک اعصاب: تحقیقات انجام شده نشان می دهد روش لیزر درمانی می تواند باعث انسداد اعصاب شده و  زانودرد درد را کاهش دهد.

کاش التهاب و  ورم: لیزر درمانی سرد می تواند به کاهش التهاب با آزاد کردن هیستامین، نیتریک اکسید، و سروتونین کمک کند و به این ترتیب باعث بهبود وضعیت سلول ها شود.

در عمل میزان نفوذ لیزر سرد در بدن بستگی به قدرت و طول موج لیزر دارد. بطور میانگین پرتوی لیزر به ۲ تا ۴ اینچ زیر سطح پوست بدن نفوذ می کند.

مگنت تراپی

مگنت تراپی در درمان زانو درد

از مگنت تراپی به عنوان یک درمان غیر تهاجمی و بدون نیاز به دارو برای درد و تورم استفاده می شود.

همچنین بنا بر گزارش ها مگنت تراپی با بهبود دادن کیفیت خواب و سطح فعالیت ها و همینطور کاهش استرس برای کل بدن مفید است. بسیاری افراد مزایای قابل ملاحظه ای را برای مگنت تراپی گزارش می کنند.

دارو

دارو در درمان زانودرد

درمان محافظه کارانه همچنین می تواند شامل داروهایی باشد که توسط پزشک تجویز شده اند یا بدون نسخه به فروش می رسند. مسکن های درد متداول عبارتند از استامینوفن  و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs؛ به عنوان مثال ایبوپروفن  NSAIDها علاوه بر تسکین درد التهاب را هم کاهش می دهند.

فیزیوتراپی

Physiotherapy-Leg-knee

ممکن است از فیزیوتراپی ( به عنوان مثال آلتراسوند، تحریک الکتریکی، سرما درمانی، درمان دستی و تمرینات کششی) برای کاهش زانو درد و التهاب استفاده شود. فیزیوتراپی می تواند باعث تقویت عضلات و کاهش اصطکاک در درون زانو شود و با کمک به آموزش مکانیک درست بدن به بیمار خطر عود بیماری را کاهش دهد.

درمان دستی برای زانو درد

متخصص طب فیزیکی از تکنیک‌های مختلف درمان دستی، از قبیل تمرین‌های کششی یا انواع ماساژ برای کاهش درد مفاصل ران و زانو استفاده می‌کند.

شاک ویوتراپی

شاک ویوتراپی

شاک ویوتراپی یا شاک ویوتراپی برون اندامی (ESWT) درمانی موثر و اثبات شده برای آسیب‌های مزمن بافت نرم و بعضی عارضه‌های استخوانی است. چنانچه درمان‌های محافظه کارانه مانند تزریق کورتیزون، مصرف داروهای ضدالتهابی، بستن آتل و زانوبند، استفاده از ارتز یا طب فیزیکی کمکی به تسکین درد نکرده باشد، شاک ویوتراپی به بیمار توصیه می‌شود.

اثرات شاک ویوتراپی در سطوح مختلف مشخص می‌شود:

  • تغییر در سطح سلولی: محرک شاک ویو بر محیط شیمیایی بافت‌ها در سطح سلولی اثر می‌گذارد. این تاثیر موجب تغییر در رادیکال‌های آزاد می‌شود و ترشح مواد کاهش دهنده درد و التهاب را تسهیل می‌کند.
  • از بین بردن بافت همبند جای زخم: بافت همبند جای زخم برخلاف بافت ارتجاعی عادی خاصیت کشسانی ندارد و با ممانعت کردن از عملکرد و حرکت عادی، موجب ضعیف شدن بافت سالم مجاور می‌شود و به درد و آسیب بیشتر دامن می‌زند. شاک ویوتراپی بافت فیبری جای همبند زخمی را که به مرور زمان، به ویژه در اثر ابتلا به عارضه‌های مزمن ایجاد می‌شود، از بین می‌برد. شاک ویوتراپی با افزایش دادن گردش خون و از بین بردن بافت همبند جای زخم، بازسازی سلولی را تحریک می‌کند و فرآیند التیام طبیعی و کاهش سریع درد را تسهیل می‌کند. به این ترتیب بافت عملکرد طبیعی خود را بازمی‌یابد.
  • تغییر جریان خون: گردش خون طبیعی برای فرآیند التیام ضروری است. شاک ویوتراپی موجب ایجاد رگ‌های جدید می‌شود. این نوع محرک جریان خون را دوباره به سمت ناحیه آسیب دیده هدایت می‌کند و به این ترتیب فرآیند ترمیم و التیام بافت نرم را تسهیل می‌کند.
  • اصلاح تونوس عضلانی: شاک ویوتراپی فعالیت انقباضی عضله را اصلاح می‌کند و الگوهای درد عصبی ـ شناختی مربوط به عارضه‌های مزمن را تغییر می‌دهد. در نتیجه عضلات شل می‌شود، گرفتگی و انقباض عضلات برطرف می‌شود و نقاط ماشه‌ای از بین می‌رود.
  • کاهش درد: پالس‌های شاک ویو مستقیماً بر فیبرهای عصبی انتقال دهندۀ سیگنال‌های درد به مغز اثر می‌گذارد. شاک ویوتراپی از طریق مکانیسم کنترل دروازه بر اینترنورون‌های موجود در فیبرهای A-β اثر می‌گذارد و از انتقال پیام درد جلوگیری می‌کند.

تزریق کورتون برای رفع زانو درد

تزریق کورتون برای رفع زانو درد

کورتیزون با هدف کاهش درد و التهاب در نقطه خاصی از بدن تزریق می‌شود. کورتون عموماً در مفاصلی مانند مچ پا، آرنج، مفصل ران، زانو، شانه، ستون فقرات یا مچ دست تزریق می‌شود. تزریق کورتون حتی برای مفصل‌های کوچک دست و پا نیز مفید است.

این تزریق معمولاً محلولی حاوی یک نوع داروی کورتیکواستروئید و داروی بی‌حسی موضعی است. این تزریق غالباً در مطب پزشک انجام می‌شود. البته چون تزریق کورتون عوارض جانبی متعددی را به دنبال دارد، در طول یک سال بیش از چند بار نمی‌توان این تزریق را انجام داد.

متخصص ابتدا ناحیه تزریق را تمیز و ضدعفونی می‌کند، سپس اسپری بی‌حسی را روی محل وارد کردن سوزن می‌زند. تزریق گاهی اوقات با توجه به تصاویر سونوگرافی یا نوعی رادیوگرافی موسوم به فلوئوروسکوپی انجام می‌شود تا پزشک سوزن را دقیقاً در محل مورد نظر وارد کند.

بیماران فشار مختصری را هنگام ورود سوزن احساس می‌کنند. اگر حین تزریق دچار ناراحتی غیرقابل تحمل شدید، موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

پس از قرار گرفتن سوزن در محل مناسب، دارو تزریق می‌شود. آمپول کورتیزون معمولاً حاوی یک نوع داروی کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب به مرور زمان و داروی بی‌حسی برای تسکین درد آنی است.

نتایج تزریق کورتون به دلیل انجام درمان بستگی دارد. تزریق کورتون معمولاً باعث حملۀ موقتی درد و التهاب ظرف ۴۸ ساعت بعد از تزریق می‌شود. درد و التهاب بعد از گذشت این مدت کاهش می‌یابد و این اثر چند ماه دوام دارد.

اولتراسوند تراپی و درمان زانو درد

اولتراسوند تراپی و درمان زانو درد

در تکنیک اولتراسوند تراپی از امواج صوتی که باعث ارتعاش می‌شوند، برای کاهش درد یا بهبود عملکرد مفصل استفاده می‌شود. این ارتعاش‌ها در فرکانس بالا رخ می‌دهد این فرکانس‌ها آن‌قدر بالا است که بیمار تحت درمان متوجه ارتعاش‌ها نمی‌شود.

ارتعاش‌ها می‌تواند پیوسته یا پالسی باشد. ارتعاش‌های پیوسته اولتراسوند حرارت قابل توجهی را ایجاد می‌کند، حال آن که ارتعاش‌های پالسی این حرارت را تولید نمی‌کنند. فرض بر این است که سودمندی اولتراسوندتراپی معلول این اثرات حرارتی و غیرحرارتی است.

اولتراسوندتراپی عموماً در کلینیک طب فیزیکی یا مطب پزشک انجام می‌شود. هرچند اولتراسوندتراپی درمان موثری برای آرتروز نیز به شمار می‌آید، اما تاثیرگذاری آن در این زمینه هنوز اثبات نشده است.

تفاوت اولتراسوندتراپی با اولتراسوند تشخیصی یا همان سونوگرافی در این است که اولتراسوندتراپی برای درمان به کار برده می‌شود، حال آن که از سونوگرافی برای تشخیص بیماری‌ها و مدیریت بارداری استفاده می‌شود.

تاثیر طب سوزنی 

تاثیر طب سوزنی در درمان زانودرد

ثابت شده است که طب سوزنی روش کارآمدی برای درمان زانودرد بسیاری از بیماران است. مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی به سه روش زیر به تسکین درد کمک می‌کند:

  • طب سوزنی گردش خون را در ناحیه آسیب دیده افزایش می‌دهد و به این ترتیب به چند طریق به ترمیم آسیب‌دیدگی کمک می‌کند. زمانی که جریان خون افزایش می‌یابد، تمام سموم و مایعات جمع شده در نتیجۀ التهاب به سرعت از ناحیه دور می‌شود. به این ترتیب ورم با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد و سایش دردناکی که بین بافت‌های متورم وجود دارد، کمتر می‌شود. همچنین وقتی گردش خون بهتر می‌شود، ناحیه آسیب دیده خون سرشار از اکسیژن و مواد مغذی را که برای ترمیم آسیب‌دیدگی به آنها نیاز دارد، بیشتر و بهتر دریافت می‌کند و به این ترتیب فرآیند ترمیم بافت تسریع می‌شود.
  • طب سوزنی نقاط ماشه‌ای یا گره‌های دردناکی را که در عضلات و فاشیا (لایه بافتی دور عضلات) ایجاد می‌شود، شل می‌کند. طب سوزنی نقاط ماشه‌ای دردناک را غیرفعال می‌کند، گره‌ها را باز می‌کند و تنش غیرعادی را که در اثر آسیب‌دیدگی در فیبرهای عضلانی ایجاد شده است، از بین می‌برد.
  • طب سوزنی همسو با فرآیندهای التیام‌بخشی طبیعی بدن و انتقال درد به روشی طبیعی به رفع عارضه اصلی کمک می‌کند. هرچند فعلاً مشخص نیست که طب سوزنی چطور چنین تاثیری را به جا می‌گذارد، بااین حال پژوهشگران معتقدند که طب سوزنی بر دو ماده شیمیایی ضروری برای فرآیندهای التیام‌بخشی طبیعی بدن، یعنی اندورفین‌ و سروتونین اثر می‌گذارد ـ این مواد باعث می‌شوند که حال خوبی پیدا کنیم. اندورفین‌ها غالباً بعد از یک فعالیت بدنی طولانی آزاد می‎شوند و همان موادی هستند که باعث ایجاد سرخوشی در دوندگان دوی مسافت و دیگر ورزشکاران استقامتی می‌شوند.

همچنین، اندورفین‌ها به عنوان مسکن‌های طبیعی عمل می‌کنند و مانند مسکن‌های قوی، بر روی گیرنده‌های درد در مغز تأثیر مثبتی دارند تا کاهش درد در ناحیه آسیب دیده را فراهم آورند. این اندورفین‌ها علاوه بر تأثیر مسکن، اثر آرام‌بخشی ملایمی نیز دارند که به شل شدن عضلات کمک می‌کند. سروتونین نیز یک ماده شیمیایی است که حالت خوبی را ایجاد می‌کند و با خلق و خوی انسان ارتباط مستقیم دارد. این ماده شیمیایی نه تنها مانند اندورفین ادراک درد را در مغز کاهش می‌دهد، بلکه به شل شدن عضلات و بهبود جریان خون در ناحیه آسیب دیده نیز کمک می‌کند.

ورزش و حرکات اصلاحی

حرکات اصلاحی و ورزش زانو درد  و همچنین تقویت عضلات چهار سر ران می تواند به بهبود و حتی رفع درد زانو کمک کند.

کشش عضلات پشت ساق

بایستید در حالی که دست ها را به سمت دیواری دراز کرده و کف دست ها روی دیوار هستند. پای راست خود را پشت پای چپ قرار دهید. در حالی که دست ها را به عنوان تکیه گاه روی دیوار گذاشته اید زانوی پای چپ را به آرامی به جلو خم کنید. زانوی پای راست را صاف، پاشنه پای راست را روی زمین و زانوی پای چپ را دربالای پای چپ نگاه دارید. این ورزش برای درد زانو را برای حدود ۳۰ ثانیه حفظ کنید. پاها را عوض کنید و تمرین را تکرار کنید.

ورزش و حرکات اصلاحی در درمان زانودرد

سفت کردن عضلات چهار سر ران

روی زمین بنشینید یا دراز بکشید در حالی که پای راست خود را مستقیم در جلوی خود دراز کرده اید و یک حوله لوله شده را زیر زانوی پای راست قرار دهید. در حالی که ران خود را سفت می کنید زانوی خود را به سمت پایین و به حوله فشار دهید. این حالت را ۵ ثانیه حفظ کنید سپس آن را رها کنید. این تمرین را سه سری و هر سری ۱۰ مرتبه تکرار کنید آنگاه پاها را عوض کنید

سفت کردن عضلات چهار سر ران

بالا بردن مستقیم پا

دراز بکشید در حالی که پای راست را دراز و پای چپ را خم کرده اید. پایی را که صاف است بلند کنید تا جایی که زانوهای دو پا با هم برخورد کنند سپس به آرامی پا را پایین بیاورید. این تمرین را سه سری و در هر سری ده بار تکرار کنید سپس پاها را عوض کنید.

کشش همسترینگ

به پشت دراز بکشید و در حالی که هر دو پا صاف هستند نوار بلندی را دور سینه پا بیندازید. با استفاده از نوار پای خود را بلند کنید تا جایی که در پشت زانو و ران خود احساس کشیدگی کنید. (مطمئن شوید که زانویتان قفل نشده است). پا را برای ۳۰ ثانیه در این حالت نگاه دارید. دو مرتبه دیگر این تمرین را تکرار کنید سپس پاها را عوض کنید.

بریس و زانو بند

l

از بریس های زانو برای مشکلات و بیماری های مختلف بسیاری استفاده می شود. این بریس ها در دو نوع اصلی در بازار موجود هستند: یکی بریس عملکردی زانو و دیگری بریس جلوگیری کننده زانو. بریس های عملکردی زانو برای اینکه جایگزین رباط های آسیب دیده شوند ساخته شده اند؛ مانند بریسی که بیمار دچار پارگی ACL می پوشد تا بدون نیاز به عمل جراحی امکان انجام فعالیت های خاصی برای او فراهم شود.

از بریس های جلوگیری کننده زانو برای جلوگیری از آسیب دیدگی زانو استفاده می شود و ورزشکاران ورزش های پر خطر آن ها را می پوشند تا خطر آسیب دیدگی زانو را به حداقل برسانند. بریس های عملکردی زانو جایگزین بی عیب و نقصی برای رباط های طبیعی نیستند ولی می توانند به بیماران دچار آسیب دیدگی های رباط زانو کمک کنند. مطالعات نشان می دهند که بریس ها تا حدی از زانو محافظت می کنند ولی در موقعیت های ناگهانی که نیروی خیلی زیادی وارد می شود کمکی از آن ها ساخته نیست.

بریس مغناطیسی زانو یک محافظ زانو است که دارای مگنت ها/ آهنرباهایی است که به صورت راهبردی در اطراف ناحیه مفصل زانو بخصوص اطراف کاسه زانو قرار داده شده اند تا به کاهش درد کمک کنند.

بریس های مغناطیسی زانو ظاهرا به طرق مختلفی کار می کنند:

افزایش جریان خون: اعتقاد بر این است که میدان های مغناطیسی ذرات باردار خون را که باعث ایجاد حرکت و حرارت می شوند جذب می کنند. چنین چیزی باعث عریض شدن عروق خونی می شود که با رساندن اکسیژن و مواد مغذی و بردن سموم باعث تسریع روند بهبودی می شوند و همه این ها به کاهش التهاب و سفت شدگی کمک می کنند.

کاهش درد: همچنین تصور می شود که میدان های مغناطیسی باعث شروع به کار سیستم عصبی می شوند. سیستم عصبی ایی که سیگنال های دردی را که به مغز فرستاده می شوند کاهش داده بدان وسیله باعث کاهش میزان دردی می شود که فرد احساس می کند.

نتیجه گیری

دراین مقاله ما سعی کردیم که اطلاعاتی در مورد بیماری زانو درد در اختیار شما بازدید کنندگان عزیز قرار دهیم  تا بتوانید با علت و دلایل مختلف ، انواع ،علائم و نشانه ها و همچنین روش های تشخیص و درمان آن آشنا شوید تا مبتلایان به زانو درد بتوانند با مراجعه به موقع به (کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی) و استفاده از بهترین راه های درمان سریع و بدون جراحی مانند فیزیوتراپی،تزریق، ورزش زانو و حرکات اصلاحی ،مگنت و روش های دیگر که پزشک متخصص برای آنان در نظر می گیرد زانو درد را درمان نموده و روزهای پر از سلامتی و نشاط را سپری کنند

امیدواریم ارائه مقاله فوق برای کلیه بازدید کنندگان گرامی مفید و موثر واقع شده باشد ….

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ