شانه درد در شب را با فیزیوتراپی و حرکات کششی شانه درمان کنید

 

شانه درد در شب را با فیزیوتراپی و حرکات کششی شانه درمان کنید

اگر در طول شب دچار هر گونه اختلال هستید که مانع از خواب شما می‌شود، بهتر است قبل از پیدا کردن یک‌راه حل برای آن، علت را پیدا کنید.
شایع‌ترین نوع اختلال خواب ناشی از درد ناگهانی شانه در شب است و این دردها با سن شما رابطه‌ای ندارد.
دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند چنین درد ایجاد کند و فرد باید کاملاً از آن‌ها آگاهی داشته باشد تا بتوانند نشانه‌های خود را قبل از انتخاب راه‌حل برای این درد تشخیص دهند. درمان‌های تسکین‌دهنده شانه درد ممکن است شامل تمرینات برای درمان شانه درد و تمرین‌های وضعی باشد که می‌توانید در خانه انجام دهید و همچنین درمان‌های بالینی مثل فیزیوتراپی که برای اطمینان از کاهش درد شانه انجام می‌شود.

شانه درد در شب برای چیست؟


شانه درد در شب یک مشکل پزشکی است که اغلب بدن شما را از میزان موردنیاز خواب در پایان روز محروم می‌کند. درنتیجه، فعالیت‌های عادی زندگی به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر شانه درد شما را از داشتن خواب کافی موردنیاز محروم می‌کند، وقت آن است که تشخیص و درمان تخصصی لازم برای مقابله با این مشکل را به دست آورید. هرچند ممکن است بیمار گاه‌گاه درد شانه‌ای را تجربه کند، اگر شانه درد بیش از یک هفته طول بکشد، باید به دنبال درمان پزشکی باشید، زیرا معمولاً نشانه‌ای از یک مشکل اساسی جدی است. خوشبختانه، گزینه‌های درمان در دسترس برای کمک به بیماران مبتلابه شانه درد در شب وجود دارد.

علل شانه درد در شب


در زیر عواملی هستند که موجب شانه درد می‌شوند که به‌شدت دردناک هستند:

شانه‌ی منجمد

شانه‌ی منجمد اساساً خشکی شانه است که باعث عدم توانایی انجام حتی فعالیت‌های معمولی شانه می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که بافت انعطاف‌پذیر اطراف شانه شما ضخیم، متورم یا تنگ می‌شود. این اتفاق فضای کمتری به شانه‌ی شما می‌دهد و حرکات شانه شما را خشک و دردناک می‌کند.
حتی کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن و رانندگی می‌تواند دشوار باشد و خواب راحت در تمام طول شب را باید فراموش کنید. در بدترین حالت، افراد نمی‌توانند شانه خود را به‌طور کامل حرکت دهند.
جدا از سن، آسیب شانه، دیابت و سایر مشکلات پزشکی می‌تواند باعث شانه‌ی یخ‌زده شود.

بی‌ثباتی شانه

شانه شما درواقع توپ و سوکت است. بالای استخوان بازو شما توپ است و سوکت تیغه شانه شما جایی است که توپ فیکس می‌شود. در چنین شرایطی، شما ممکن است سوزش، ضعف و بی‌حسی شانه را تجربه کنید. شما همچنین ممکن است خستگی و صدا دادن و قفل شدن شانه را تجربه کنید.
دو نوع بی‌ثباتی شانه وجود دارد:

  • تروما: یک حرکت ناگهانی و یا فعالیت باعث می‌شود شانه بیرون بزند.
  • جزئی: باگذشت زمان، شانه به‌تدریج از محل خود خارج می‌شود.

دررفتگی شانه

دررفتگی شانه (دررفتگی شانه) نوعی آسیب است که قسمت بالای استخوان بازو را از ناحیه گردن جدا می‌کند و موجب شدت درد می‌شود.
این‌یکی از دلایل اصلی درد شانه در شب است، زیرا حتی اگر کسی در موقعیت خاصی بخوابد از درد نمی‌توان اجتناب کرد و غیرقابل‌تحمل است.

بیماری‌های مفصل آکرومیوکلاویکولار

این مشکل را با توپ و سوکت اشتباه نگیرید چون این مشکل چیز دیگری است.
این بیماری در بالای شانه قرار دارد. این اختلالات می‌توانند ناشی از:

  • پارگی یا کشش رباط‌هایی که در این مفصل وجود دارند.
  • دررفتگی جزئی یا کامل به هر دلیلی.
  • همچنین می‌تواند به علت استئوآرتریت ناشی از بیماری باشد که باعث می‌شود که مفصل تان دردناك و سفت شود.
    اگر این مفصل دررفته باشد، به‌وضوح قابل‌مشاهده است که از موقعیت خارج‌شده است.

جدایی شانه

جدایی شانه به‌وسیله اختلال در مفصل آکرومیوکلوویکول ایجادشده است و کاملاً متفاوت از دررفتگی شانه است زیرا هیچ ارتباطی بااستخوان بازو و کتف ندارد. شباهت بین این دو مشکل این است که هر دو آن‌ها می‌توانند موجب ناراحتی شانه در شب شوند.

شکستگی بازو یا استخوان شانه

اگر تابه‌حال تصادفی را تجربه کرده‌اید که باعث شکستن شانه یا بازو شده است نیز ممکن است باعث ایجاد درد شانه در اواخر شب شود.
گفته می‌شود که برخی مشکلات پس از مدتی با یک یا چند نوع درد بروز می‌کنند بنابراین شانس زیادی وجود دارد که درد شانه که در طول شب به شما اجازه خوابیدن را نمی‌دهد ناشی از آسیب‌های قدیمی است که شما فکر می‌کنید به‌طور کامل شفا یافته است.

موقعیت اشتباه خواب

به پوزیشن بدنتان هنگام خواب با دقت فکر کنید زیرا احتمال زیادی وجود دارد که ناراحتی شانه ممکن است ناشی از موقعیت قرارگیری اشتباه بدن هنگام خواب باشد که باعث ایجاد تنش در شانه شما می‌شود.
درست است که در حین تماشای تلویزیون روی مبل گاهی اوقات یک شانه به خواب می‌رود اما باید از قرارگیری در چنین شرایطی تا جای ممکن اجتناب کرد، زیرا ممکن است باعث ایجاد درد شود که برای درمان نیاز به مراجعه به پزشک پیدا کنید.

بورسیت شانه

یک کیسه پرشده از مایع در اطراف شانه شما وجود دارد و التهاب در مایع می‌تواند به بورسیت شانه منجر شود. آسیب، استفاده بیش‌ازحد از شانه‌ها یا پیر شدن ممکن است سبب التهاب بورسا و افزایش محتوای مایع آن شود.

آرتروز شانه

آرتروز شانه در مقایسه با آرتروز زانو و لگن خیلی شایع نیست، اما وقتی شدید باشد ممکن است حتی نیاز به جراحی جایگزینی داشته باشد.

اختلالات کاف روتاتور

اولاً بسیار مهم است که بدانیم که کاف روتاتور چیست. این‌یک گروه از 4 ماهیچه و تاندون است که مفصل شانه را احاطه کرده است.
تاندون‌ها اساساً ریسمان‌هایی سخت و پیچیده هستند که عضلات را به استخوان‌هایتان متصل می‌کنند. عملکرد اصلی روتاتور کاف این است که موقعیت صحیح شانه را حفظ کند و اجازه‌ی انجام تمام حرکات مناسب را به آن بدهد. این باعث می‌شود درد شانه‌ها بسیار زیاد باشد، خصوصاً در شب قبل از خواب، و بنابراین شما قادر به داشتن خواب راحت نخواهید بود. هر یک از علت‌های فوق ممکن است دلیل شانه درد شما باشد بخصوص زمانی که به خواب نزدیک‌تر می‌شوید.

علائم شانه درد در شب

علائم شایع درد دائمی، خسته‌کننده همراه با خشکی یا تورم در شانه آسیب‌دیده است. شدت درد وقتی‌که موقعیت خواب خود را عوض می‌کنید یا سعی می‌کنید دست‌های خود را بالا و پایین ببرید افزایش می‌یابد. اگر تاندون‌ها به‌شدت فشرده‌شده باشند وقتی دست خود را بلند می‌کنید، درد از بین می‌رود. درد شدید در شانه ممکن است در بازو و انگشتان اثر بی‌حسی و سوزن شدن داشته باشد.

درمان شانه درد در شب و یا صبح زمانی که از خواب بیدار می‌شوید

پزشکان درمان‌های مؤثر زیر را برای شانه درد توصیه می‌کنند:

دارو

هنگامی‌که فردی با مشکل شانه درد در شب به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک ابتدا دارو را برای کاهش درد به بیمار می‌دهد تا بیمار بتواند به خواب برود. پزشکان معمولاً دو نوع داروی مختلف را در این شرایط تجویز می‌کنند. یکی داروهای ضدالتهابی است که می‌تواند درد را تسکین دهد. نوع دیگر به بیمار کمک می‌کند تا به خواب برود.

یخ درمانی

درمان شانه درد

شانه درد مکرر که فقط در شب اتفاق می‌افتد باید با کمک اشعه ایکس و ام آر آی تشخیص داده شود. این تست‌های آزمایشگاهی می‌تواند هر گونه آسیب در قسمت‌های ساختاری شانه را تشخیص دهد. با اجتناب از فعالیت‌های شدید و استراحت دادن شانه‌ی مصدوم به درمان کمک کنید. یخ را برای فشرده‌سازی سرد استفاده کنید. مکعب‌های یخ را بردارید و آن‌ها را در یک حوله قرار دهید و15 تا 20 دقیقه به‌آرامی روی شانه‌های دردناک بگذارید. یخ اثری آرام‌بخش روی درد و تورم دارد و شما می‌توانید به‌سرعت به خواب بروید. بااین‌حال، یخ را مستقیماً بر روی پوست نگذارید.

خوابیدن روی شانه سالم

درمان شانه درد

خوابیدن روی شانه سالم به‌عنوان یک‌راه حل ممکن است به نظر واضح و ساده برسد و شما ممکن است در حال حاضر هم امتحان کرده باشید. بااین‌وجود اگر تابه‌حال روی شانه مخالف شانه‌ی آسیب‌دیده نخوابیده‌اید آن را امتحان کنید. اگر عادت به خوابیدن روی پهلو ندارید سعی کنید یک بالش را زیرشانه و بازوی دردناك قرار دهید. ایده این است که شانه خود را از روی تخت بالا بیاورد تا کمک کند تا راحت‌تر بخوابید. اگر شانه درد شما همراه با درد گردن باشد، یک بالش را در زیر هر دو دست خود قرار دهید. هدف از این کار آرام کردن پشت، گردن و شانه‌های شما است.

اضافه کردن و حذف بالش

درمان شانه درد

شما اغلب برای بهبود تنفس و هضم از بالش اضافی استفاده می‌کنید اما داشتن بالش‌های بیش‌ازحد می‌تواند منجر به چرخش بیش‌ازحد سر شود که عضلات و رباط‌های گردن را کشش می‌دهد و می‌تواند باعث درد شانه شود.
اگر از هیچ بالشی استفاده نمی‌کنید یا از یک بالشتک کوتاه استفاده می‌کنید، سعی کنید روی کمر بخوابید تا فشار از روی شانه‌هایتان برداشته شود.

تشک جدید

اگر چندین سال است از یک تشک  استفاده می‌کنید بهتر است تشکی جدید را خریداری کنید. تشک‌ها در طول زمان از وسط خم می‌شوند که باعث فشار بیش‌ازحد بر تمام عضلات می‌شود.

فیزیوتراپی

درمان شانه درد

فیزیوتراپ یک ارزیابی دقیق از وضعیت شما را انجام می‌دهد و برنامه درمان را برای مشکلات خاص شما قرار می‌دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شاک ویو تراپی: این شامل استفاده از شوک‌های انرژی بسیار بالا به محل درمان می شود که معمولاً برای تاندونیت کاف روتاتور مزمن یا شانه‌ی یخ‌زده مفید است. این روش گردش خون را به منطقه افزایش می‌دهد و درنتیجه باعث افزایش پاسخ بدن و بهبود سوخت‌وساز بدن می شود و بنابراین التهاب را کاهش می‌دهد. معمولاً فقط 3 تا 5 جلسه شاک ویوتراپی لازم است.
  • لیزر: لیزر برای ناحیه موضعی با درد شدید به‌منظور کاهش درد و افزایش گردش خون استفاده می شود.
  • نوار زدن: از نوارچسب برای کاهش فشار روی بافت استفاده کنید.

تمرینات کششی

درمان شانه درد

قبل از رفتن به رختخواب، می‌توانید تمرینات کششی انجام دهید تا از شانه درد آزاردهنده رهایی پیدا کنید. این تمرین‌ها قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات شانه را افزایش می‌دهند. ابتدا دست‌های خود را بالا و پایین و سپس از یک طرف به سمت دیگر ببرید. دست‌ها را در هر یک از موقعیت‌های کشیده شده برای حدود 20 ثانیه اما نه بیشتر از آن نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که کشش‌ها به‌آرامی در شانه‌ها ایجاد می‌شوند و به آن‌ها آسیب نمی‌رسانند.





دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)