کمر درد در دوران سالمندي شايع است و علل متعددي باعث ايجاد آن مي‌شود. كمر درد در سنين بالاي 50 سالگي نياز به معاينه و  بر اساس معاینه انجام آزمايشات مختلفي دارد. لذا در صورت كمردرد مشاوره با به پزشك متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ضروري است . 

1) از بلند کردن جسم سنگین خودداري گردد. در آغوش گرفتن و بلند کردن کودکان مي‌تواند باعث شكستگي ناگهاني مهره كمري شود. در افرادی که توانائی حرکت کمر و زانو،  حفظ شده است، برای بلند کردن اجسام  بجای خم کردن کمر ، زانوها خم شوند. بطور کلی خم شدن از کمر باعث فشار به ستون فقرات کمری می گردد.

۲) قبل از عطسه يا سرفه عضلات شکم سفت شوند. اين كار باعث مي‌شود فشار كمتري به عضلات كمر وارد شود.

۳)ورزش های کمر به طور مرتب انجام گردد.

۴) براي كاهش فشار به كمر هنگام خوابيدن روي تخت ابتدا در لبة تخت نشسته سپس كمي روي لگن چرخيده، سپس زانوهاي بالا آورده شود و بعد به آرامي كمي خم شده وبالا تنه توسط بازوها بالا كشيده شود. براي خارج شدن از تخت اين كارها برعكس انجام مي شود.

۵)  در صورت نياز به نشستن طولاني مدت، هر بيست دقيقه بلند شده و كمي به كمر كشش ملايم داده شود.

6-در صورت وجود سائيدگي كمر هنگام رانندگي هر بيست دقيقه تا نيم ساعت از اتومبيل پياده شده و چند قدم راه رفته و به كمر كشش ملايم داده شود. هنگام پياده شدن از اتوموبيل از دستها کمک گرفته شود.

منبع:وبلاگ دکتر هاشمی

جهت مشاهده مطلب در مورد کمر درد و رابطه جنسی، اینجا را کلیک کنید.

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین





Share →

Visit Us On Facebook