post_image

یکی از مشکلات و عوارض ناراحتی های گردن آرتروز گردن می باشد که بیشتر بر اثر سبک زندگی و انجام بسیاری از فعالیت های نادرست به وجود می آید . ستون فقرات هم مثل هر ساختمان ديگر بطور طبيعي در معرض تغييرات ناشي از افزايش سن است اما برخي مسائل مثل حركات بيش از حد يا ناصحيح ، استفاده نادرست ، سوانح رانندگي كه باعث خميدگي ناگهاني سر به جلو و سپس عقب مي شوند ( Wiplash ) ، كارهاي سنگين ، حمل وسايل و اشياء روي سر ( كه در جامعه روستايي ما شايع است ) ، اختلالات مادرزادي و … سرعت و شدت پيدايش اين تغييرات را بيشتر مي كنند.انجام و رعایت برخی مسائل و نکات ایمنی در پیشگیری و درمان مشکلات گردن و بیماری های ناشی از آن موثر می باشد.

1- همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید. بطوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد. سر صاف و مستقیم، نگاه به جلو، شانه ها عقب و بالا، سینه بیرون، شکم داخل. چه در حالت ایستاده و یا راه رفتن یا نشستن.

2- هرگز گردن خود را به مدت طولانی خم نکنید بلکه اگر لازم است، صندلی خود را کوتاه تر کنید. یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کار هستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

3- از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن و حرکات ناگهانی گردن هستید دوری کنید.

4- اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن هستید، حتما با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.

5- بهتر است از میزهایی استفاده کنید که شبیه میز تحریر مدارس است و پایه های جلویی آن، کمی بلندتر از پایه های عقبی است. به این ترتیب کمتر ناچار می شوید گردنتان را خم کنید.

6- موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگهدارید. نه اینکه گردنتان را خم کنید. مدت های طولانی اینگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسیب بزند.

7- حتی الامکن هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید. به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه اینکه خم شود.

8- در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیک تر بنشینید تا مجبور نباشید دست هایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید. چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردن درد می کند.

9- صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید، حتما بایستی دارای تکیه گاهی جهت گردن باشد. چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمزهای شدید (که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود) و برخورد شدید اتومبیل دیگر از پشت (که باعث حرکت شدید رو به عقب گردن می شود) سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می گردد.

11- حتی الامکان طولانی مدت به نقطه جلو بطور ثابت نگاه نکنید. ( به خصوص در هنگام رانندگی، مطالعه، نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر و…)

12- توصیه های پزشک معالج را رعایت کنید.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش های پیشگیری از آرتروز گردن مطالعه فرمایید.

 

1-آرتروز گردن درمان

        2-حرکات کششی در درمان آرتروز گردن

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین





Share →

Visit Us On Facebook