خرخر در حین خواب چگونه و چرا بوجود می آید؟

مطالعات و تحقیقات انجام شده در مراکز علمی دنیا نشان میدهد که در 20 تا 25 درصد از مردهای بالای 50 سال( خانمها با درصد کمتر)، خرخر در حین خواب با درجات مختلف رخ می دهد. بیشترین حجم تنفس در حین خواب از طریق راه بینی و حجم تنفسی کمتری از طریق دهان انجام می شود که هر دو حجم تنفسی در حلق یکی می شوند.

چنانچه به هر علت راه هوایی حلقی باریک شود عبور جریان هوائی باعث لرزش زبان کوچک، کام نرم و چین های حلق شده که شدت این لرزش همان پدیده خرخر می باشد. عوامل موثر در پیدایش و شدت خرخر به شرح ذیل می باشد:
1- شلی عضلات کام نرم و عضلات دیواره حلق باعث باریک شدن راه هوایی حلق شده که با بالا رفتن سن، مصرف داروهای شل کننده عضلات، الکل، مورفین و سیگار افزایش میابد.
2- کاهش جریان هوایی از طریق بینی که به علت عوامل انسدادی در بینی شامل انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی، آلرژی وغیره که در نتیجه باعث افزایش حجم جریان هوایی از طریق دهان می شود.

3- عقب افتادگی فک تحتانی که در موقع خواب بیشتر شده و باعث عقب افتادگی زبان و باریک شدن راه هوایی و شدت خرخر می شود.
4- باریک شدن راه هوایی حلقی در اثر عوامل داخلی حلق مثل بزرگی لوزتین، لوزه زبانی، لوزه های طرفی حلق، بزرگی زبان کوچک و شلی عضلات داخلی حلق و عوامل خارجی حلق شامل کوتاهی و چاقی گردن، باعث شدت خرخر در حین خواب می شود. چاقی مفرط و بزرگی شکم که به علت فشار احشاء شکم به حجاب حاجز، از فعالیت فیزیکی مناسب قفسه سینه جلو گیری به عمل می آورد که این امر باعث کاهش سطح اکسیژن خون و در نتیجه افزایش شلی عضلات خواهد شد.
635010226664429270

تشخیص علت خـُرخـُر

هنگام مراجعه به پزشك او از شما در مورد آلرژی، عادت غذا خوردن، داروهایی كه مصرف می كنید و سابقه مصرف سیگار یا الكل پرسش خواهد كرد. در صورتی كه هیچكدام از موارد بالا در ایجاد خـُرخـُر در شما مقصر نباشند، پزشك گلو و مجاری بینی شما را معاینه خواهد كرد تا ببیند آیا اشكال در ساختمان آنها باعث تنگی مسیر عبور هوا و خـُرخـُر شده است یا نه.

در صورتی كه پزشك مشكوك شود كه شما هنگام  خروپف  كردن شبانه دچار قِطع تنفس و وقفه تنفسی  هم می شوید ممكن است از هم خانه ی شما بخواهد كه الگوهای خواب شما را در طول شب یادداشت كند یا این كه در صورت در دسترس بودن شما را به یك لابراتوار خواب بفرستد تا یك بررسی نظارت خواب روی شما انجام شود تا معلوم شود چه هنگامی و چند بار حین خواب دچار قطع تنفس می شوید.

راه حل های پیشنهاد شده در این زمینه

- برای کاهش خروپف پیشنهاد می شود به جای به پشت خوابیدن، به پهلو خوابیده و کمی زیر سر خود را بلند کنید.
- از مصرف الکل، تنباکو و قرص خواب خودداری کنید. الکل، تنباکو و قرص خواب احتمال بسته شدن مجرای تنفسی را افزایش می دهند.
- سعی کنید تا جایی که امکان دارد بیش از اندازه معمولی که پیشنهاد شده است، در طول بارداری افزایش وزن نداشته باشید.
- برای باز شدن مجرای تنفسی می توانید از نوارهای بینی استفاده کنید. این نوارها در داروخانه ها موجود است.
- به طور مرتب ورزش کرده و از غذاهای سالم استفاده کنید.
- از دستگاه بخور استفاده کنید.

 وقفه تنفسي  چيست؟

دلايلي كه موجب بروز وقفه تنفسي مي شود ارتباط زيادي با افزايش تنگي طبيعي گلو در حين خواب دارد. لذا هر عاملي كه موجب تنگ شدن گلو بيشتر از حد طبيعي شود ( مانند بزرگ شدن لوزه ها و يا عقب رفتن آرواره پايين) منجر به بسته شدن راههاي هوايي خواهد شد. همنچنين وقتي بيني بسته باشد در هنگام عمل دم در قسمت تحتاني گلو فشار باعث تنگي مي شود . يكي از مهمترين عوامل ايجاد تنگي گلو احتمالا چاقي بدن و كلفتي گردن مي باشد. چربي اضافي در ناحيه گردن،‌گلو را از خارج فشار مي دهد، خصوصا وقتي كه ماهيچه هاي گلو در اثر خواب شل تر شده باشند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)
Print Friendly

Visit Us On Facebook