تعریف منیسک:
منیسک بافتی فیبری-غضروفی در بین مفصل زانو بوده که وظایف مهمی را دراین مفصل بر عهده دارد.
افزایش تطابق صطوح مفصلی، کاهش اصطحلاک در سطوح مفصلی، توزیع بهتر مایع مفصلی برای تغذیه غضروف، کاهش نیروهای وارد برغضروف و بهبود حرکت از وظایف مهم آنهاست. زمانی که منیسک برداشته شود میزان نیروی وارد بر غضروف تا 2/5 برابر افزایش می یابد و باعث تخریب زودرس غضروف می شود. منیسکها در زانو به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم می شوند که منیسک داخلی بیشتر از خارجی مستعد آسیب می باشد.

مکانیسم شایع آسیب:
معمولا” حرکات چرخشی ساق پا مانند وقتی که در اثر ضربه ای که بازیکن دیگری به تنه ورزشکار می زند یا در اثر گیرافتادن پای ورزشکار در یک چاله یا چمن، در زمانی که بدن در حال چرخش است، باعث پارگی منیسک می شود.افراد چاق با زانوهای شکل گرفته یا افرادی که دچار پارگی ACL  (رباط قدامی زانو) شده اند نیز مستعد آسیب هستند.این پارگی بسته به نوع و میزان شدت پارگی به 3 درجه: خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

علائم پارگی منیسک:
1-      درد شدید، ناگهانی و عمیق در خط مفصلی زانو

2-      افزایش ترشح مایع مفصلی و ورم زانو، که می تواند همراه با خونریزی مفصلی هم باشد.

3-      حساسیت لمسی

4-      قفل شدن زانو، که به دلیل گیرافتادن منیسک پاره شده بین استخوان ران وساق در همان حالت خم شده قفل شده و به سختی باز می شود.

5-      زیر پا خالی کردن، که زانو بدون اختیار بیمار در حین وزن انداختن ناگهان خم می شود.

6-      صدای Cliching، وقتی بیمار تست می شود این صدا در مفصل شنیده می شود.

تشخیص:
امروزه برای تشخیص قطعی تر، از MRIو آرتروسکوپی تشخیصی استفاده می شود.

درمان:
بسته به میزان و شدت پارگی، درمان های مختلف به بیمار توصیه می گردد. اگر پارگی شدید باشد معمولاً جراحی به روش آرتروسکوپی توصیه می شود و پس از جراحی بیمار برای بازگشت به دامنه حرکتی نرمال نیازمند به فیزیوتراپی است.

در پارگی های خفیف یا متوسط معمولاً درمان های غیر جراحی زیر توصیه می شود:
1-   لیزر درمانی و مگنت تراپی که از پیشرفته ترین و موثرترین روشهای درمان پارگی و یا التهاب منیسک می باشد و دارای اثرات کاهش درد و التهاب مفصل زانو می باشد.

2-      دارو درمانی: که شامل داروهای ضد التهاب یا تزریق آنها در مفصل می باشد.

3-      فیزیوتراپی: که شامل الکترو تراپی برای کاهش درد و افزایش قدرت عضلات چهارسر ران و کاهش التهاب  مفصل زانو می شود.

4-      همچنین انجام ورزش های مناسب جهت تقویت عضلات اندام تحتانی حائز اهمیت می باشد.

Print Friendly

Visit Us On Facebook