he7

عوامل متعددی باعث ایجاد گردن درد و متعاقب آن دردهای تیر کِشنده و جان فرسایی در دست ها می شود , التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانه ها، تغییر شکل مهره ها به طور اولیه یا ثانویه ، آرتروز گردن ، دیسک گردن  و بیماری های ناشی از گرفتگی های عضلانی، و کشیدگی های لیگامانی است از جمله  عوامل گردن درد هستند

همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .

علل گردن درد

بیشترین علل  گردن درد ناشی از سه بیماری شایع آرتروز، دیسک گردن و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود گردن درد  و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک متخصص درمان گردن درد ( متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه گردن درد صورت گیرد چرا که درمان گردن درد در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.

 نکاتی در مورد  پیشگیری از گردن درد

– برای پیشگیری از گردن درد همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .

– برای پیشگیری از گردن درد هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کارهستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

– برای پیشگیری از گردن درد از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستید دوری کنید.

– برای پیشگیری از گردن درد اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید حتماً با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.

– برای پیشگیری از گردن درد بهتر است از میزهایی استفاده کنید که شبیه میز تحریر مدارس است و پایه های جلویی آن، کمی بلندتر از پایه های عقبی است به این ترتیب کمتر ناچارمی شوید گردنتان را خم کنید.

– برای پیشگیری از گردن درد موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگهدارید نه این که گردنتان را خم کنید. مدت های مدیدی اینگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسیب بزند.

– برای پیشگیری از گردن درد حتی الامکان هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید. به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه این که خم شود.

– برای پیشگیری از گردن درد در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیکتر بنشینید تا مجبور نباشید دست هایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردن درد می کند.

– برای پیشگیری از گردن درد صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید حتماً بایستی دارای تکیه گاهی جهت گردن باشد. چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمزهای شدید ( که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود) و برخورد شدید اتومبیل دیگری از پشت سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می گردد.

در مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی از بهترین روش ها در درمان بیماران مبتلا به گردن درد استفاده می شود

برای آشنایی با گردن درد و بی حسی دست بر روی لینک کلیک کنید

منبع : webanswer.ir

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook