post_image

اگر وزن شما زیاد است، فشار زیادی بر روی پشت شما وارد خواهد آمد و همچنین ممکن است وضعیت ایستادن شما هم نامناسب باشد و باعث بروز کمر درد چاقی گردد. کم کردن وزن نه تنها برای جلوگیری از کمردرد و پشت درد شما مناسب است، بلکه برای کل سلامتی شما نیز اهمیت دارد. انجام تمرینات ورزشی مناسب، نقش عمده ای در پیشگیری و درمان دردهای پشت کمر دارد. تقویت عضلات اطراف ستون فقرات از اهمیت زیادی برخوردار است.

راه های مقابله با کمردرد چاقی

متأسفانه برخی از تمرینات ورزشی می توانند درد پشت یا کمر درد را حادتر کنند. لذا نباید هر حرکت ورزشی را بدون مطالعه و سر خود انجام داد. بطور کلی انجام کارهای زیر می تواند به  جلوگیری و درمان کمردرد چاقی کمک کند:

  • برخورداری از رژیم غذایی مناسب و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز به ویژه کلسیم، فسفر و ویتامین های D و E و A جهت استحکام استخوان ها و رشد طبیعی آنها لازم است. آن دسته از افرادی که میزان اسید اوریک خونشان بالا است بهتر است در مصرف موادی مانند گوشت، جگر، دل، قلوه و حبوبات مانند نخود و لوبیا احتیاط نموده و افراط ننمایند زیرا این مواد آلی به نام پورین هستند که موجب بروز عوارض مفصلی و کمر درد چاقی می گردد.
  • داشتن فعالیت جسمانی و خودداری از عدم تحرک برای درمان کمر درد چاقی
  • انجام حرکات ورزشی متناسب با سن و پیاده روی در سنین بالا ورزش بسیار مناسبی است مشروط بر آن که مسیر انتخاب شده جهت پیاده روی نسبتاً هموار بوده و شیب تندی نداشته باشد.
  • استراحت در فواصل بین کار و پیشگیری از بروز خستگی در جهت جلوگیری از ایجاد اختلال در انقباض ماهیچه ها و رخ دادن عوارض ماهیچه ای، پرهیز از پرخوری، کاهش وزن اضافی بدن و نگه داشتن آن در حد معمول و مناسب برای جلوگیری از کمر درد چاقی لازم است.
  • خودداری از انجام کارهای خطرناک و رعایت احتیاط لازم به منظور جلوگیری از آسیب دستگاه حرکتی مانند شکستگی استخوان، در رفتگی مفاصل و کوبیدگی ماهیچه ها.
  • رعایت دقیق برنامه های واکسیناسیون کودکان به منظور جلوگیری از ابتلاء آنان به بیماری فلج اطفال.
  • رعایت کلیه ی اصول بهداشتی در مورد اندام های بدن به ویژه دستگاه گردش خون و اعصاب که هرگونه اختلال در وظایف آنها مانند ترومبوز یا آمبولی می تواند منجر به عوارض مختلف در دستگاه حرکتی من جمله فلج ماهیچه ها گردد.
  • پرهیز از مصرف خودسرانه هرگونه دارو به هنگام ناراحتی دستگاه حرکتی به عنوان نمونه مصرف طولانی و خودسرانه ی کورتیکو استروئیدها که از جمله ی زمینه سازهای مؤثر در بروز استئوپروز (پوکی استخوان) شناخته شده است.
  • مراجعه به پزشک متخصص کمر درد در صورت مشاهده ی علایمی چون کاهش مو در زیر بغل و ناحیه ی تناسلی، فقدان قاعدگی، قطع ترشح شیر در زنان شیرده، ناتوانی جنسی در مردان که می تواند ناشی از اختلال در کار غده ی هیپوفیز بوده و رشد استخوان ها را از سیر طبیعی خود خارج سازد. همچنین در صورت مشاهده ی علایم دیگری چون درد و ورم مفاصل، دردهای استخوانی و عضله ای که اغلب حکایت از بیماری های دستگاه حرکتی دارد، مراجعه به پزشک الزامی است.
  • برخورداری از استراحت مطلق، در مورد بیمارانی که به مدت طولانی بستری می باشند. در این مورد بهتر است پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار، توصیه های لازم در خصوص فعالیت و تحرک بیمار داشته باشد تا از بروز عوارض بعدی در دستگاه حرکتی شخص جلوگیری به عمل آید.
  • انجام تمرینات آئروبیک، تمرین با وزنه و تمرینات کششی ساده جهت هرچه ارتجاعی تر شدن عضلات اطراف ستون فقرات

برای آشنایی با ” روش مراقبت از کمر درد ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب درمان آسان کمردرد


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook