کمر-درد-کودک

با نزدیک شدن فصل مدارس، والدین و دانش آموزان باید مطمئن شوند که کوله پشتی های آنان دارای وزن زیاد نیست. با توجه به مطالعات محققین  وجود بار سنگین روی شانه های کودکان می تواند باعث کمردرد شود. مطالعه فوق روی 3500 دانش آموز 11 تا 15 ساله در چهار مدرسه انجام شده است.

محققیان کوله پشتی دانش آموزان را وزن کرده و از اینکه چه میزان از کوله پشتی خود استفاده می کنند و از وجود کمر درد و میزان آن سؤال کرده اند. اکثریت دانش آموزان اظهار داشتند که حدقل کمی از کوله پشتی خود احساس ناراحتی می کنند. 64 درصد آن ها ذکر کرده اند که برخی از اوقات کمردرد دارند. 40 درصد دانش آموزان در هنگام استفاده از کوله پشتی احساس درد می کردند.

در دانش آموزانی که از درد شکایت داشتند 90 درصد آنان میزان کمردرد را زیاد یا خیلی زیاد ذکر کرده اند. در دانش آموزانی که اظهار کمردرد کرده اند، 21 درصد آنان ذکر کرده اند که کمر درد آنان بیش از 6 ماه طول کشیده است.

حدود 16 درصد آنان از مدرسه، کلاس ورزش یا ورزش های بعد از مدرسه به علت کمر درد غیبت داشته اند و تقریباً 17 درصد به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده اند. اکثریت دانش آموزان ذکر کرده اند که کمردرد در آنان چندین بار تکرار شده است. متخصصین ارتوپدی کودکان اعلام کرده اند که دانش آموزانی که به نسبت وزن بدن خود کوله پشتی های سنگین حمل می کنند احتمال بیشتری دارد که دچار کمردرد شوند.

دیده شده است که در صورتی که وزن کوله پشتی بیش از 20 درصد وزن دانش آموز باشد باعث ایجاد کمردرد می شود. دختران به صورت مشخصی بیش از پسران کمردرد را ذکر کرده اند.

اگرچه تعداد کمی از دانش آموزان کوله پشتی های خود را با دست حمل می کردند، اما کسانی که این کار را می کنند به کمردرد شدیدتری مبتلا شده و بیش از کلاس های خود غیب می کنند. در این مطالعه عوارض مزمن و طولانی مدت ناشی از کوله پشتی مورد تحقیق قرار نگرفته است. اگرچه محققین معتقدند افراد بالغی که کمردرد شدید دارند، اغلب در کودکی نیز کمردرد را تجربه کرده اند. در تحقیق دیگری مشخص شد که تقریباً 60 درصد از کودکان آفریقای جنوبی به دلیل کمردرد به فیزیوتراپیست ها مراجعه می کنند..

یک دلیل قاطع برای بروز چنین دردهایی در ناحیه کمر می تواند حمل کیف های سنگین توسط دانش آموزان این کشور باشد. گاهی اوقات سنگینی کیف های مدارس این منطقه، بیش از 10 کیلوگرم است. دانش آموزان پایه اول تا سوم نباید کیف هایی سنگین تر از 6 کیلوگرم با خود حمل کنند.

دانش آموزان 10 ساله و بزرگتر می توانند کیف هایی به وزن 8 کیلوگرم را با خود همراه ببرند. اما باید توجه داشت که وزن کیف کودکان نباید بیش از 10 درصد وزن بدن آنان باشد. یکی از بدترین عوامل بروز کمردرد در کودکان می تواند، حمل کیف تنها بر روی یک شانه باشد که اتفاقاً در میان دانش آموزان نیز بسیار رایج است.

اگر کیف سنگین باشد، ممکن است منجر به کجی ستون فقرات، عدم توازن عضلات و بروز وضعیت نادرست جسمانی در کودکان شود، به نحویکه کودک برای جبران فشار ناشی از وزن زیاد، به طرف مخالف متمایل می شود. این وضعیت نادرست باعث می شود که یکی از شانه ها، بلندتر از شانه ی دیگر به نظر آید.

کیف هایی با وزن زیاد و حمل نادرست آنه ا، باعث بروز درد در ناحیه سر، گردن، کمر و حتی باعث کشیدگی عضلات در پشت و کمر می شوند. در یک نظر سنجی که در بریتانیا انجام شد، 29 درصد از اولیای دانش آموزان ابراز داشتند که فرزندانشان از کمردرد شکایت دارند و 38 درصد از اولیا درباره وضعیت جسمانی فرزند خود اظهار نگرانی کردند.

نتایج حاصل از یک پژوهش در مرکز کار پژوهشی در واحد سلامت و ایمنی شغلی  حاکی از آن است که دانش آموزان نیوزلندی که کیف های سنگین با خود حمل می کنند، در ناحیه گردن و کمر دچار ناراحتی می شوند.

«تحقیقات نشان می دهد، که کمردردها که با حمل کیف های سنگین به وجود می آید، می تواند سلامت دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داده و زندگی آنان را در بزرگسالی دچار مخاطره کند. با توجه به اهمیت سلامت و تندرستی کودکان، باید اقدامی جدی در رفع این مشکل بزرگ صورت گیرد. بی تردید، حمل کیف های سنگین، موجب بروز آسیب های جسمانی شدید می شود.

پژوهشی در سال 1999  بر روی 140 نفر از دانش آموزان دوره ی راهنمایی و متوسطه «آک لند» انجام گرفته و پس از بررسی مشخص شد که 72/9 درصد از نوجوانان و کودکان مبتلا به کمردرد هستند. به این دلیل که آن ها کیف هایی را با خود حمل می کنند که وزن آنه ا حتی 2 برابر وزن محموله هایی است که برای بزرگسالان توصیه شده است.

فقدان قفسه ی کتاب مناسب در کلاس های آموزشی و برنامه زمان بندی درسی نامناسب در مدارس این کشور، موجب شده که دانش آموزان به طور متوسط روانه 6/6 کیلوگرم کتاب درسی را با کیف های خود حمل کنند. در این پژوهش 44 درصد از دانش آموزان از درد در ناحیه گردن، 58 درصد در شانه و 35 درصد از ناحیه فوقانی کمر و 35 درصد نیز از درد در ناحیه تحتانی کمر شکایت داشتند.

احساس کمر درد و ناراحتی در این نواحی و در سنین پایین، بسیار نگران کننده است؛ پیشرفت درد در واقع یک هشدار برای آسیب دیدگی عضلات و استخوان های بدن محسوب می شود.

طبق توصیه های بین المللی، کودکان نباید کیف هایی را با خود حمل کنند که بیش از 10 درصد وزن بدن آن ها باشد و این در حالی است که دانش آموزان سال سوم در آکسلند، به طور میانگین 13/2 درصد و دانش آموزان سال ششم کیف هایی به میانگین 10/3 درصد از وزن بدن خود را حمل می کنند.

 کیف مناسب مدرسه و پیشگیری از کمردرد کودکان

  با آغاز سال تحصیلی والدین موظفند برای فرزندان خود کیف های مناسب تهیه کنند. آنان باید کودکان خود را تفهیم کنند تنها رنگ، مدل و شکل نمی تواند ملاک و معیار انتخاب قرار گیرد، بلکه به هنگام خرید کیف مدارس باید شرایط مناسب آن نیز مورد توجه قرار گیرد تا کودکان دچار کمردرد نشوند.

مناسب ترین نوع کیف مدرسه برای پیشگیری از کمردرد در کودکان ، کوله پشتی است که باید دارای بندهای شانه ای پهن و یک بند کمری دارای لایه نرم باشد. محفظه آن دارای فضای مناسب با بندهای قابل تنظیم باشد و بند شانه ای آن به صورت کاملاً متعادل روی شانه ها آویخته شود و محفظه آن در پشت قرار گیرد.

در این صورت وزن کیف به شانه ها و باسن منتقل می شود و وزن ان بر روی کمر آسیبی وارد نمی کند و از بروز کمردرد پیشگیری می کند. ترکیب مناسب دیگر، محفظه ی کمری دارای لایه نرم است که از فرورفتن محموله به داخل کمر جلوگیری می کند که داری دو بخش اصلی با بندهای متراکم کناری است که موجب می شود پس از ثابت شدن روی کمر، محموله به بدن نزدیکتر شده و برای جلوگیری از سر خوردن بندهایی که به صورت تعادل روی شانه ها قرار گرفته اند، از یک بند که از سراسر استخوان جناغ سینه می گذرد، استفاده گردد.

پیشگری از کمردرد در کوکان

رعایت نکات ذیل برای اطفال می تواند باعث محافظت از کمر آنان شود:

-کوکان برای پیشگیری از کمردرد ازکوله پشتی چرخ دار استفاده کنند.

-کوکان برای پیشگیری از کمردرد از کوله پشتیهایی استفاده شود که اندازه آن تا بالای کمر بوده و دارای کمربند و بند شانه باشد.

– کوکان برای پیشگیری از کمردرد کوله پشتی را روی هر دو شانه ببندند.

– کوکان برای پیشگیری از کمردرد بند های شانه ای کوله پشتی را محکم کنند

- کوکان برای پیشگیری از کمردرد کتاب های سنگین تر را نزدیک تر به پشت بگذارند.

–کوکان برای پیشگیری از کمردرد  زمانیکه کوله پشتی را بلند می کنند، زانوهای خود را خم کنند.

  • در این زمینه بخوانید…

علل کمردرد چیست

لیزرتراپی کمردرد

درمان کمردرد با ورزش

منبع : کتاب درمان آسان کمردرد

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook