post_image

در گردن عضلات کوچک در اطراف مهره های گردن و عضلات بزرگتر در سطح گردن قرار دارند. این عضلات می توانند در اثر علل و حوادث مختلف مانند انجام برخی ورزش ها که به گردن اسیب وارد می شود دچار پارگی ، کشیدگی یا رگ به رگ شدن گردن شوند.

علل کشیدگی عضلات گردن

عمدتاً کشیدگی و پارگی تاندون ها و عضله های گردن در اثر ضربات وارد شده به آن در طی برخورد های ورزشی رخ میدهد. آسیب شلاقی گردن هم از سایر علل کشیدگی و پارگی عضلات گردن است. انجام برخی از کارهای روزمره که به گردن فشار وارد می کنند نیز باعث کشیدگی عضلات گردن می شوند.

علائم کشیدگی عضلات گردن

کشیدگی و پارگی در عضلات مختلف گردن دارای این علائم می باشد:
1- درد به دنبال اصابت ضربه به گردن
2-حساسیت محل کشیدگی عضله در لمس حساسیت روی مهره های گردن به دنبال آسیب شلاقی گردن
3- تشدید درد با برگرداندن گردن به قسمت مقابل ضایعه یا با خم کردن سر به جلو یا عقب
4- اسپاسم عضلات صدمه دیده
5- اسپاسم عضلات گردن صدمه دیده می تواند منجر به سردرد شود
6- امکان دارد درد بلافاصله بعد از آسیب عضلات گردن شروع شود یا چند ساعت بعد از آسیب شروع گردد
7-گاهی گیجی، احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در محل آسیب کشیدگی گردن وجود دارد

درمان کشیدگی عضلات گردن

درمان کشیدگی عضلات گردن با اقدامات مراقبتی و پیش گیرانه انجام می گردد. این درمان ها بدین صورت می باشند:
1- بلافاصله بعد از آسیب وارد شده به عضلات گردن و کشیدگی انها و شروع درد باید از یخ درمانی به مدت 30-20 دقیقه بصورت6-3 مرتبه در روز به مدت3-2 روز استفاده شود.
2- امکان دارد پزشک معالج برای کاهش درد و التهاب از داروهای  مسکن ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده کند.
3- چنانچه بعد از چند روز یخ درمانی و دارو درمانی درد و اسپاسم گردن ادامه یابد امکان دارد پزشک از گرما درمانی استفاده کند.در روش درمانی گرما درمانی کیسه آب گرم به مدت 30-20 دقیقه هر 4-3 ساعت روی محل قرار گیرد تا درد رفع گردد.

مدت زمان بهبودی  کشیدگی عضلات گردن به عوامل مختلفی مانند سن فرد، سطح سلامتی فرد، شدت کشیدگی عضلات گردن، وسعت کشیدگی عضلات گردن و سابقه وجود یا عدم وجود آسیب قبلی مشابه بستگی دارد. در صدمات خفیف طی چند2 تا6 هفته علائم رفع می گردد و در اسیب های ناشی از کشیدگی عضلات گردن که شدت اسیب دیدگی بیشتر است ، بهبودی تا 3ماه بعد حاصل شود.

پیش گیری از کشیدگی عضلات گردن

با تقویت قدرت و انعطاف عضلات گردن به بهترین نحو می توان از کشیدگی و پارگی آن جلوگیری نمود چنانچه موقعیت شغلی یا ورزشی افراد به گونه ای است که در ساعات روز مدت زیادی گردن در یک حالت خاص قرار می گیرد(مثل نشستن طولانی پشت میز کامپیوتر) باید هر از چند گاهی از آن حالت خارج شده و عضلات گردن را با حرکات گردن منقبض و شل نمود.اما چون اغلب صدماتی که ناشی از کشیدگی عضلات گردن می باشنددر اثر ضربات و حوادث به وجود می آیند قابل پیش گیری نیستند.

 

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کشیدگی عضلات گردن مطالعه فرمایید.

1-کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن

2-کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook