post_image

 سندرم تونل کارپ ‏ شایعترین نوروپاتی به دام افتادن عصب می‌باشد که در نتیجه فشردگی عصب میانی در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود.عصب مدین (عصب میانی Median Nerve ) در ناحیه مچ دست از زیر بافت همبندی مچ دست (لیگامان عرضی مچ یا فلکسور رتیناکولوم )  از روی استخوان های مچ عبور می‌کنند، اگر به دلیلی این فضا تنگ شده باشد به این عصب فشار وارد شده ما اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان دست داریم که به این بیماری سندرم تونل کارپ می گوییم.

تجربه ثابت کرده است که ورزش مچ دست می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند و همچنین درد آن را کم کند. قبل از شروع کار و در زمان استراحت، این ورزش ها را انجام دهید.

1- هر دو دستتان را در مقابل خود، صاف و مستقیم قرار دهید.مچ و انگشتان دست ها را به عقب ببرید، در این حالت ۵ ثانیه بمانید و بعد مچ و انگشتان را رها کنید.سپس با دو دست کشیده و صاف، دستانتان را مشت کنید و آن را محکم فشار دهید.در این وضعیت نیز، ۵ ثانیه بمانید.بعد مشت محکم شده را به آرامی به طرف پایین خم کنید.در این حالت به مدت ۵ ثانیه بمانید و بعد مچ و انگشتان را شل کنید.این حرکات را ۹ بار انجام دهید و سپس مشغول کارهای روزانه خود شوید.

۲- دست راست خود را مشت کنید.به دقت با دست مشت شده، ۱۵ بار حرکت دایره وار (مانند: حرکت عقربه های ساعت) بزنید.سپس، مشت دست را باز کرده و دست خود را شل کنید.بار دیگر این حرکت را انجام دهید، منتهی این بار در خلاف جهت عقربه های ساعت، دست مشت شده را بچرخانید.بعد، مشت دست را باز کرده و دست خود را شل کنید.این حرکت را با دست چپ نیز در جهت حرکت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت تکرار کنید.

۳- دست راست خود را مشت کنید. سپس مدت ۱۰ ثانیه، تا جایی که می توانید مشت خود را باز کنید.بعد، دست را شل کنید.این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید.سپس، با دست دیگر نیز این ورزش را انجام دهید.این ورزش را در طول روز برای کاهش فشار و سفتی مچ انجام دهید.

۴- دست راست خود را مشت کنید و بعد از ۵ ثانیه، مشت خود را به آرامی باز کنید تا دستتان به طور کامل باز و کشیده شود.در این حالت به مدت ۵ ثانیه بمانید و سپس آن را شل کنید.این حرکت را ۵ بار انجام دهید.با دست دیگر نیز همین حرکت را انجام دهید.

۵- کف دو دست خود را در برابر قفسه سینه فشار دهید.سپس، آرنج های خود را به آرامی بالا ببرید و ۱۰ ثانیه به همان حالت بمانید.سپس، دستان خود را شل کنید و مچ دستتان را تکان دهید.

۶- انگشت وسطی و انگشت حلقه دست راست خود را بالا نگه دارید و انگشتان دیگر خود را مشت کنید.انگشت وسطی و انگشت حلقه را به صورت دایره وار در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت، هر کدام ۵ بار بچرخانید.سپس، با دست دیگر خود نیز همین ورزش را انجام دهید.

منبع : سایت دکتر عمادی


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook