1

فتق دیسک کمر هنگامی رخ می‌دهد که هسته دیسک بین‌مهره‌ای در ستون فقرات گردنی یا کمری حلقه بیرونی دیسک را به سوی خارج به سوی طناب نخاعی می‌راند، و بر روی اعصاب اطراف فشار می‌آورد.

روش های کاهش درد دیسک کمر

برای کاهش درد دیسک کمر چنانچه چاق هستید باید تحت رژیم غذایی مناسب ،‌ وزن خود را کاهش دهید تا به وزن ایده آل برسید . مخصوصاً اگر شکمی چاق  ، دچار افزایش گودی کمر شده و فشار بیشتری روی دیسک های بین مهره تحتانی کمر شما وارد می شود که با لاغر شدن و کوچک شدن حجم شکمتان دفعات کمردرد در شما کاهش می یابد .

برای کاهش درد دیسک کمرسعی کنید فعالیت های شدید و طاقت فرسا انجام نداده و در هیچ شرایطی به مدت طولانی کار نکنید ، اجسام سنگین از زمین بلند نکرده و هیچ جسم سنگینی را روی زمین نکشید یا هل ندهید . سعی کنید اجسامی که از زمین بلند می کنید اولاً سبک باشد ، ثانیاً روی پاها با زانوی خم شده بنشینید و در حالی که کمر و پشت صاف است جسم را از زمین بلند کنید و بایستید . بدترین کار این است که در حالت ایستاده خم شوید و جسم سنگینی را از زمین بلند کنید .

برای کاهش درد دیسک کمر اگر مجبور هستید در حالت ایستاده کار کنید ضروری است چهارپایه ای کوتاه زیر یک پا قرار داده و پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با پای دیگر عوض کنید . به هر حال از ایستادن طولانی بپرهیزید .

راه رفتن روی سطوح ناصاف و شیب دار مناسب نیست . سعی کنید با کفش مناسب با پاشنه ۳ سانتیمتری راه بروید و همواره دقت داشته باشید که راه رفتن طولانی به شروع یا تشدید کمردرد می انجامد . از این رو ، پس از مدتی راه رفتن ، چند دقیقه ای روی یک نیمکت یا سکو بنشینید و سپس به راه رفتن ادامه دهید این کار به کاهش درد دیسک کمر کمک می کند.

برای کاهش درد دیسک کمرسعی کرده به جای نشستن روی زمین به نشستن روی صندلی یا مبل راحتی عادت کنید .اگر در محیط کار هستید موقعی که روی صندلی می نشینید سعی کنید چهارپایه ای زیرپاها قرار داده یا از میزهایی استفاده کنید که تکیه گاهی برای قرار دادن کف پاها روی آن داشته باشند  برای منزل از مبل های راحتی که در موقع نشستن روی آن ها گودی کمر برطرف شده و حتی تحدب پیدا می کند تهیه نمایید .

برای کاهش درد دیسک کمربه هنگام خوابیدن باید به پشت ( طاقباز ) یا پهلو و روی تشک نازک و سفت بخوابید . اگر به پهلو می خوابید پاها را به طرف شکم جمع کنید و اگر به پشت می خوابید بالشی زیر زانوی خود قرار دهید که هر دو این حالات باعث برطرف شدن گودی کمر شده ، به کمر استراحت داده و از فشار روی دیسک کمر می کاهد . بدترین وضعیت خوابیدن به حالت دمر یا خوابیدن روی شکم است .

ازن تراپی

بهبود آسیب دیدگی در بافت های بدن به وجود جریان خون در این بافت ها بستگی دارد. بافت های بدن برای بازسازی و احیا نیاز به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن نیاز دارند که باید توسط خون به این بافت ها منتقل شود. اکسیژن مهم ترین ماده برای ترمیم بافت ها است. وجود تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده موجب کاهش جریان خون،اکسیژن و مواد مغذی در این ناحیه می شود. عدم حضور اکسیژن موجب تجمع اسید لاکتیک و منجر به درد می شود. در روش اوزون درمانی، اوزون،دارو های ضد التهابی و ویتامین ها به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. این روش به ترتیب زیر عمل می کند:

  • با استفاده از بی حسی موضعی عصب ها بی حس می شوند.
  • مواد ضد التهابی موجب کاهش درد،تورم و التهاب و در نتیجه افزایش جریان خون می شوند.
  • با استفاده از ویتامین و مواد معدنی بافت ها تغذیه می شوند و به بازسازی آن ها کمک می شود.
  • اوزون که یک اکسیژن غیر فعال است پس از تزریق به بافت به صورت فعال در آمده و موجب اکسیژن رسانی به ناحیه آسیب دیده می شود.

تاثیر درمان یک تا سه روز پس از انجام تزریق آغاز می شود و  و تا زمان دستیابی به بهبودی کامل هر یک تا دو هفته تکرار می شود. روند بهبودی در بیماران بسته به شدت آسیب متفاوت است، با این حال اکثر بیماران تنها به سه تا پنج جلسه درمان نیاز دارند. بر خلاف دیگر روش های تزریقی ، تزریق اوزون هیچ عوارض جانبی را برای بیماران به همراه ندارد و نتایج آن دائمی است.

تحقیقات نشان میدهد که میزان موفقیت دراستفاده از ازن درمانی برای درمان دیسک کمر95 درصد بوده است که این آمار درمجله های پزشکی معتبر بین المللی ثبت شده است

برای اختلال دیسک کمر میتوانیم با استفاده ازروش اوزون درمانی ازانجام عمل جراحی جلوگیری کنیم این روش یک روز انجام میشود وبعدازآن هیچ گونه ناراحتی برای بیمار ایجادنمیشود وبیماران میتوانند2 روز بعداز درمان به فعالیت های خود ادامه دهند

اوزون درمانی باعث کم کردن حجم دیسک ها میشود وفشار ها ی وارد شده بر دیسک را کاهش میدهد این روش همچنین دارای اثربی حسی وضدالتهابی است وباعث کاهش درد میشود وبه درمان دیسک کمر کمک میکند.

ماساژ درمانی 

فايده ماساژ درماني فقط آرام‌سازي عضلات نيست، بلکه انواع ماساژ، فوايد خيلي بيشتر از آن به همراه دارند. برخي از ناراحتي‌ها و عوارضي که ماساژ مي‌تواند در برطرف شدن آن‌ها تأثير داشته باشد عبارت است از:

کمر درد. تأثير مثبت ماساژ درماني در رفع کمر درد، در تحقيقات متعددي به اثبات رسيده است. در واقع در مطالعه‌اي که در سال 2003 ميلادي انجام گرفت، ثابت شد که کارآيي ماساژ درماني در تسکين درد‌هاي مداوم ناحيه پايين کمر، بسيار بيشتر از روش اصلاح ستون فقرات با استفاده از طب سوزني مي‌باشد. همچنين اين تحقيقات نشان داد که ماساژ درماني، ميزان نياز به مصرف قرص‌هاي مسکن را تا 36% کاهش مي‌دهد.
سر درد. تحقيقات متعددي هم نشان داده است که ماساژ درماني در تسکين نوع ديگري از دردهاي مزمن، يعني سر درد، تأثير بسزايي دارد. ماساژ درماني مي‌تواند تعداد سر دردهاي ميگرني که يک شخص دچار آن مي‌شود را کاهش دهد و به خواب بهتر افراد مبتلا به سر درد کمک کند.
استئوآرتروز. در اولين آزمايش کلينيکي که با هدف بررسي کارآيي ماساژ سوئدي در بهبود استئوآرتروز زانو انجام شد، ميزان درد، سختي و عملکرد مفصل زانو در بيماراني که هر هفته يک يا دو جلسه يک ساعته ماساژ بر روي آنها انجام مي‌شد، بهبود پيدا کرد. در حالي که آثار اين بهبودي در افرادي که ماساژ بر روي آن‌ها انجام نگرفته بود، مشاهده نشد.

پیشگیری از درد دیسک کمر خانم های خانه دار

 نکته قابل توجه در مورد کمردرد  خانم های خانه دار به هنگام جاروکردن چه با جاروی دستی و چه جاروی برقی :

این کار فعالیتی است که فشار قابل توجهی به کمر وارد می کند و باعث کمردرد و درد دیسک کمر می شود

برای پیشگیری از درد دیسک کمر  جاروکردن منزل یک برنامه زمان بندی شده باشد و بین اعضای خانواده تقسیم شود .

برای پیشگیری از درد دیسک کمر  جارو کردن منزل را به یکباره پشت سرهم انجام نداده بلکه پس از چند دقیقه استراحت کرده و سپس به کار خود ادامه دهید .

برای پیشگیری از درد دیسک کمردر حین جارو کردن کمتر خم شوید و سعی کنید در حالت ایستاده و با جاروی دسته بلند این کار را انجام دهید.

بیماران مبتلا به دیسک کمر  می توانند برای درمان دیسک کمر خود به بهترین مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی در اصفهان (مرکز جامع دکتر فرخانی)  مراجعه کرده واز بهترین ,جدید ترین و پیشرفته ترین روش های درمانی این مرکز استفاده کنند.

  • اطلاعات بیشتر….

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید

مطالعه مقاله کایروپراکتیک و درمان دیسک کمر
مطالعه مقاله جراحی دیسک کمر
مطالعه مقاله بهترین ورزش برای دیسک کمر

منبع : همشهری آنلاین     خانومانه


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook