پوکی-استخوان+پیشگیری

برای مفید واقع شدن ورزش باید مرتب ورزش کرد. توصیه می شود روزانه برای پیشگیری از کمردرد حداقل 30 دقیقه ورزش سبک، نظیر پیاده روی سریع و حداقل 5 روز هفته انجام شود. برای آمادگی جسمانی بیشتر یا برای کاهش وزن باید بیشتر ورزش کنید.

باید به انجام دادن فعالیت هایی بپردازید که قلب و شش ها را به فعالیت وادارند (افزایش استقامت)، تحریک مفاصل را بهبود بخشند (افزایش انعطاف پذیری) و قدرت عضلانی را افزایش دهند.

اگر تاکنون به صورت مرتب ورزش نکرده اید، یا از نظر سلامت مشکلاتی دارید، قبل از شروع ورزش با پزشک متخصص درمان کمردرد (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) مشورت کنید.

فواید ورزش در سنین مختلف

اکثر افراد در هر سنی که باشند از ورزش بهره های جسمی و ذهنی مختلف می برند. ورزش علاوه بر انعطاف پذیری، قدرت و استقامت، منافع متفاوتی برای افراد با گروه های سنی متفاوت دارد.

ورزش در کودکان ورزش به پرورش استخوان ها و عضلات قوی کمک می کند، توازن و هماهنگی حرکتی را بهبود می بخشد و نوعی سرگرمی نیز به شمار می اید.

در بزرگسالان، ورزش، خطر بیماری های قلبی را به حداقل می رساند، در افراد مسن، ورزش فرایندهای همراه با پیری نظیر کاهش تراکم استخوان را کند نموده و این افراد را قادر می کند تا مدت بیشتری توانایی حرکت خود را حفظ کنند.

ورزش منظم به زنان باردار نیز کمک می کند تا بهتر از عهده ی نیازهای دوران بارداری و زایمان برآیند و دچار کمردرد بارداری نشوند

ورزش و تقویت عضلات کمر

از جمله ساده ترین ورزش هایی که به تقویت عضلات کمر و پیشگیری از کمردرد  کمک می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کشش لگن و ران و پیشگیری از کمردرد

برای پیشگیری از کمردرد زانو بزنید و یکی از پاها را بر روی زمین و در جلوی خود بگذارید. لگن خود را به سمت پایین و جلو حرکت دهید به طوری که عضلات پشت ران کشیده شوند. همین کار را برای پای دیگر انجام دهید.

کشش کمر و پیشگیری از کمردرد

برای پیشگیری از کمردرد زانو بزنید و روی پاشنه های خو بنشینید. بازوی خود را بالای سر خود بکشید و به جلو خم شوید و کف دست خود را بر روی زمین بگذارید. بازو، سر و بدن خود را در یک امتداد نگاه دارید.

استفاده از حمام سونا و پیشگیری از کمردرد

استفاده از حمام سونا نقش بسزایی در رفع خستگی عضلات، تسکین و پیشگیری از  کمردرد ، کاهش وزن و جلوگیری از تجمع چربی در بدن به ویژه در ناحیه ی شکم و در نتیجه جلوگیری از افزایش قوس کمر  و کمردرد و آرامش اعصاب، کاهش استرس، ایجاد وجد و شادمانی در فرد دارد.

یکی از هدف های اصلی از سونا رفتن، پاک کردن بدن از طریق تعریق است. منافذ بدن باز می شوند و سموم موجود در بدن از طریق عرق کردن به بیرون دفع می شوند.

اکثر کسانی که استفاده از سونا را تجربه کرده اند اذعان می کنند که این کار باعث شادابی و تسکین دردهای آنان  از جمله کمردرد شده است. سونا می تواند باعث تسکین اثرات سرماخوردگی شود.

آب درمانی و رفع کمردرد

به طور کلی هرگونه معالجه و مداوا به کمک آب را می توان هیدروتراپی یا آب درمانی دانست. البته اینجا منظور مصرف غیر خوراکی آب یعنی حرکات و نرمش های خاصی در آب است.

معمولاً از اب به خاطر اثراتش در ایجاد گرما، سرما، رفع کمردرد، و عضلات استفاده می شود. آب به دلیل برخی خواص فیزیکی نظیر چسبندگی، شناوری، فشار و ویسکوزیته اثرات مهمی در حرکات ورزشی داشته و دارد.

  • بیشتر بخوانید…

مراقبت از کمر درد

روش های رفع کمردرد

روش های مقابله با کمردرد

منبع : کتاب درمان آسان کمردرد

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook