دیسک-کمر+سیاتیک

بین مهره‌های ستون فقرات كه به وسیله مفصل‌های كوچكی به هم متصل می‌شوند، دیسک ها قرار دارند كه از وارد آمدن فشار بیش از حد به مهره‌ها و آسیب جلوگیری می‌كنند، ولی ضربات و فشار‌های بیش از حد به دیسک باعث خروج ماده ژلاتینی میانی آن می‌شود كه می‌تواند باعث آسیب عصبی و ایجاد درد شود.

 همه اجزای ستون فقرات از جمله اعصاب، مفاصل، عضلات، تاندون‌ها و لیگمان‌ها (كشیدگی رباط‌ها) می‌توانند باعث درد شوند، درد پشت یا ستون فقرات را به 4 قسمت گردن درد، درد تنه، درد قسمت تحتانی یا كمر و درد  دنبالچه تقسیم می شود.

 ممكن است بیماران از یک درد مبهم یا شدید در ناحیه پشت بدن شكایت كنند كه این درد می‌تواند به اندام‌های تحتانی یا فوقانی انتشار پیدا كند و از علائم همراه دیگر آن می‌توان از بروز ضعف عضلانی و اختلال حس به صورت گز‌گز و یا بی‌حسی نام برد.

درمان درد ستون فقرات

 درد حاد ستون فقرات اساسا ناشی از اسپاسم عضله یا كشیدگی رباط‌هاست،و معمولا این دردها حداكثر تا 6 هفته طول می‌كشد كه در بیشتر موارد با استفاده از مسكن‌هایی ساده همچون استامینوفن و ‌ایبوپروفن تسكین پیدا می‌كند.

 استفاده از گرما به صورت دوش آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه یا حوله مرطوب (نه چندان داغ) در تسكین درد ستون فقرات  موثر است، همچنین در برخی از بیماران مبتلا به درد ستون فقرات قرار دادن تكه‌های یخ یا یك حوله یخ‌زده كه به دور آن حوله خشكی پیچیده شده است، می‌تواند از شدت درد  ستون فقرات بكاهد.

ولی نباید این موضوع را فراموش كرد كه در صورت وجود گردن درد شدید یا بی‌حسی‌ای كه به شانه‌ها انتشار پیدا می‌كند، باید ترجیحا به پزشك مراجعه و انجام ورزش‌های كششی را فراموش كرد.

 كاهش استرس‌های روانی تا حد بسیار زیادی در كاهش درد ستون فقرات ، عود و حتی پیشگیری از درد ستون فقرات موثر است و از جمله روش‌های پیشن هادی به منظور كاهش درد ستون فقرات، انجام یك دم عمیق و نگه داشتن نفس به مدت چند ثانیه و بازدم به صورت كامل است.

ولی در مورد كمر درد، استراحت در منزل به مدت یك تا 2 روز می‌تواند بیمار را مجددا به فعالیت روزانه خود بازگرداند .  نباید فراموش شود كه فعالیت سنگین، برداشتن اجسام سنگین، خم شدن و پیچش كمر به صورت مكرر می‌تواند درد  ستون فقرات را بازگرداند. بنابراین حركات نرمشی و ورزش‌های تقویت‌ كننده عضلات كمر و شكم و آیروبیك پس از تسكین موقت درد حاد  ستون فقرات بایستی انجام شود. درد ستون فقرات بیش از هر چیز به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد.

پیشگیری‌ از درد ستون فقرات

 پرهیز از نشستن در یك وضعیت طولانی، استراحت‌های 5 دقیقه‌ای در حین كار و هم سطح بودن مانیتور كامپیوتر با چشم‌ها را از عومل پیشگیری از درد ستون فقرات است .

حمل كوله‌پشتی و كیف‌های سنگین روی شانه‌ای می‌تواند تا حد زیادی باعث درد ستون فقرات  شود، بنابراین بهتر است  برای پیشگیری از درد ستون فقرات از كیف‌های چرخ‌دار یا كیف‌های دستی استفاده شود و هنگام نشستن یا راه رفتن، اصول سر بالا، شانه‌ها پایین و پشت صاف را فراموش نکنید .

همچنین برای پیشگیری از درد ستون فقرات  هنگام خوابیدن به پشت باید از بالش كوتاه استفاده كرد و زیر زانوها یك بالش كوتاه قرار داد و در صورت خوابیدن به پهلو ارتفاع بالش در حدی باشد كه گردن در وضعیت صاف قرار گیرد و تا حد امكان از خوابیدن روی شكم پرهیزكرد.

بازدید کنندگان گرامی 

برای آشنایی با دردهای ستون فقرات ناشی از تنگی کانال نخاعی بر روی لینک کلیک کنید

برای آشنایی با نشانه های روماتیسم ستون فقرات بر روی لینک کلیک کنید

منبع : بچه شمرون

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook