172705

هر عملی که باعث افزایش قوس کمر گردد، موجب افزایش فشار روی قسمت های عقبی مهره های کمر و دیسک مربوط گردیده و باعث افزایش کمردرد می گردد.

روش های پیشگیری از کمردرد

 تمام فعالیت های روزمره یعنی ایستادن، نشستن و راه رفتن باید طوری انجام گیرد که از افزایش قوس کمر و کمردرد پیشگیری شود. عضلاتی که باعث نگهداری ستون فقرات می گردد عبارتند از عضلات اطراف مهره ها، عضلات جدار شکم و عضلات کفل.

عضلات اطراف ستون مهره ای مهمترین عامل نگهداری ستون فقرات بوده و انقباض آن ها باعث افزایش قوس کمر و کمردرد می گردد. انقباض عضلات جدار شکم باعث خم کردن لگن به جلو و کاهش قوس کمر می شود لذا تقویت این عضلات موجب کاهش قوس کمر و پیشگیری از کمردرد خواهد شد..

انقباض عضلات کفل باعث کشیده شدن لگن به عقب و افزایش قوس کمر می گردد، در حقیقت عضلات کفل عملی مخالف عضلات جدار شکم انجام می دهند.

کمردرد از شایع ترین علل مراجعه به پزشک و  از متداول ترین دردهایی است که هر کس در طول عمر خود بدان دچار شده یا می شود. 80 درصد کمردردها به دلیل شیوه ی غلط زندگی و کار به وجود می آید.

پیشگیری از کمردرد با ورزش

ضعیف بودن عضلات کمر بیشترین عامل پیدایش و ظهور کمردردها هستند. به همین دلیل است که برخی از کمردردها با ورزش و حرکات مخصوص که عضلات کمر را تقویت می کند، بهبودی می یابند.

حرکات ورزشی مناسب به شرط انجام مداوم می توانند از عود کمردرد پیشگیری کنند. بدن شما باید فعال باشد تا سالم بماند. اگر عضلات، استخوان ها و زردپی ها غیر فعال بمانند، درد به خصوص در منطقه ی پیچیده ای مثل پشت و کمر آغاز می گردد. پس آن ها را به حرکت وادار کنید.

ورزش ملایم می تواند عضلات پشت و معده را تقویت کند  تا از ستون فقرات شما محافظت کرده و انعطاف پذیری آن را تضمین کند.

ورزش ها و حرکات مؤثری برای تقویت عضلات کمر وجود دارد که یکی از معروفترین آن ها حرکات ویلیامز است. این حرکات در صورت تداوم، موجب پیشگیری از بروز کمردرد می شود.

البته در شرایطی که علت کمردرد چاقی باشد بایستی کاهش وزن نیز  برای پیشگیری از کمردرد صورت گیرد. برخی از حرکات ورزشی ویلیامز نشستن روی صندلی و جمع کردن زانو به شکم است که این حرکت در حالت نشسته و یا جمع کردن یک زانو به شکم و دراز کردن پای دیگر به پشت، امکان پذیر است.

البته جمع کردن زانو به شکم در حالت نشسته است و یا حرکت دراز نشست که به کمردرد کمک زیادی می کند.

اگر این حرکات را 20 بار در روز انجام دهیم، از کمردرد تا حد زیادی پیشگیری کرده ایم و در صورت حاصل نشدن بهبودی، باید به پزشک متخصص درمان  کمردرد (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)  مراجعه کنیم.

  • بیشتر بخوانید…

روش های مقابله با کمردرد

لیزرتراپی کمردرد

علت درد پشت کمر

منبع : کتاب درمان آسان کمردرد

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook