کمردرد+7

درد عضلات یا  ستون فقرات ناحیه تحتانی کمر را اصطلاحا کمر درد می نامند.کمردرد معمولاً توسط تخریب كوچكی از لیگامان‌ها و عضلات كمر ایجاد می‌شود.

بخش تحتانی كمر معمولاً نسبت به این مشكلات آسیب‌پذیرتر می‌باشد. چون این بخش وزن بیشتر بدن را تحمل كرده و تحت فشار دائمی ناشی از حركاتی مثل خم شدن و تحرك است. در موارد كم، کمردرد ممكن است ناشی از اختلالات زمینه‌ای مثل افتادگی و بیرون‌زدگی دیسک کمر باشد.

كمردرد ممكن است ناشی از وضعیت بد نشستن، ضعف عضلانی شكم یا كمر و كشیدگی ناگهانی عضلات باشد.

راه های پیشگیری از مبتلا شدن به کمردرد

 برای پیشگیری از کمردردنحوه ایجاد استرس بر بدن خود را مشخص نمایید برای مثال اگر وضعیت نشستن شما نامناسب است آن را اصلاح کنید، اگر عضلات کمری شما ضعیفند آن ها را با ورزش مناسب قوی کنید و اگر بار زیادی را هر روز حمل می کنید بهتر است از سبدهای چرخدار استفاده نمایید.

برای پیشگیری از کمردرد قدرت حرکتی عضلات خود را افزایش دهید: با روش هایی مثل  ورزش یوگا ، شنا و یا نرمش های منظم .

برای پیشگیری از کمردرد ورزش هایی که تمام عضلات بدن بخصوص ناحیه شکم ، پشت، لگن و شانه ها و پاها را قوی می کند سبب می گردد تا از قوز کردن و یا گرفتن وضعیت های نامناسب خودداری نمایید.

برای پیشگیری از کمردرد ورزش های ایروبیک انجام دهید مثل راه رفتن و شناکردن و دویدن برای حداقل 20 دقیقه سه بار در هفته ، این ورزش ها سبب افزایش تحمل سیستم گردش خون و عروق و نیز بهبود جریان خون در ناحیه ستون فقرات می گردد.

برای پیشگیری از کمردرد نحوه درست نشستن یا وضعیت درست بدن خود را تمرین کنید. هرگز به مدت طولانی ننشینید.هر ‘15 تا ’30 بلند  شده و راه برویدو در صورت امکان حرکات کششی انجام دهید.حتی در حالت نشسته هم سعی کنید زاویه بین ران و زانو را در یک راستا قرار دهید و از صندلی هایی استفاده کنید که حمایت کافی از ناحیه کمر شما رامی نماید.

برای پیشگیری از کمردرد زمانیکه می ایستید، سر خود را بالا نگه داشته ، قفسه سینه را بیرون دهید، شانه ها راست و مستقیم و شکم خود را سفت نمایید. هرگز در مدت طولانی در یک وضعیت ثابت نایستید و همچنین در هل دادن یا کشیدن چیزی سنگین از پاهای خود استفاده کنید نه از کمر خود.

برای پیشگیری از کمردرد موقع خواب از تشک تقریباً سفت یا تشکهایی که حالت ارتجاعی آن سبب فرو رفتن بیش از حد آن نشده باشد استفاده کنید. در واقع حالت طبیعی ستون فقرات شما حفظ شود.

برای پیشگیری از کمردرد قبل از انجام هر فعالیت یا ورزش بدن خود را گرم کنید تا از افزایش ریسک صدمه به بدن جلوگیری نمایید.

برای پیشگیری از کمردرد از یک سبک زندگی پرتحرک و سالم پیروی نمایید چرا که چاقی و سیگار ریسک ایجاد دردهای کمری را افزایش می دهد.

برای پیشگیری از کمردرد از روش صحیح بلند کردن اجسام پیروی نمایید. زمانیکه چیزی را که از ناحیه کمر شما پایینتر قرار گرفته را می خواهید بلند کنید به طور مختصری بر روی آن خم شوید و شکم خود را سفت کرده و تا حد امکان صاف نگه دارید و هرگز بر روی جسم کاملاً خمیده نگردید.هرگز اجسام را با یک طرف بدن حمل نکنید.

منبع : ویستا   آموزش پزشکی


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook