post_image

درد زانو علل متفاوتی دارد. البته نمی توان جلوی هر بیماری زانو را گرفت ولی با رعایت نکاتی می توان احتمال بروز درد زانو و بعضی بیماری های زانو را کم کرد.  مهمترین این نکات عبارتند از :

وزن خود را متعادل نگه دارید.  با کم کردن وزن می توانید نیرو هایی را که در هنگام فعالیت های روزانه یا در حین ورزش به زانو های شما وارد می شوند را کاهش دهید. به این وسیله می توانید مانع از ایجاد بسیاری از آسیب های زانو شوید همچنین با کاهش وزن می توانید احتمال بروز ساییدگی زانو را هم کم کنید. کاهش وزن می تواند حتی در کسانی که بیماری شدید زانو دارند هم درد زانو را کاهش دهد.

مفاصل خود را نرم و عضلات اندام خود را قوی نگه دارید.  بسیاری از مشکلات زانو به علت عضلات خشک و سفت بوجود می آیند. با انجام دادن نرمش های کششی و با انجام دادن نرمش هایی که عضلات اطراف زانو را تقویت می کنند می توانید احتمال بروز بسیاری از آسیب های زانو را کاهش دهید. از بین این عضلات، عضله چهارسر ران بیشترین اهمیت را دارد. تقویت عضلات ران می تواند موجب کم شدن فشار به مفصل زانو شده و درد زانو را تا حد زیادی کاهش دهد.

با احتیاط ورزش کنید.  اگر درد مزمن زانو دارید شنا برای شما بسیار مفید است. در آب وزن شما کم می شود و عضلات اطراف مفصل زانوی شما بهتر تقویت می شوند. ورزش هایی که ضربات ناگهانی و شدیدی به زانوی شما وارد می کنند مانند فوتبال، بسکتبال یا تنیس زیاد مناسب زانو نیستند. هر ورزشی می کنید به ندای مفصل خود گوش دهید. اگر درد ایجاد شده است فعالیت خود را تغییر دهید. وقتی خسته شده اید ورزش را ادامه ندهید. از لباس و ابزارهای ورزشی مناسب استفاده کنید. مثلا در حین والیبال از زانوبند هایی که در جلوی زانو یک پد قرار می دهند استفاده کنید.

علل زانو درد

سن :  بعضی از انواع زانو درد در سنین خاصی بیشتر دیده می شوند بطور مثال بیماری ازگود اشلاتر و تاندنیت تاندون کشکک بیشتر در نوجوانان و آرتروز و نقرس بیشتر در سنین بالا دیده می شوند

جنس :  دررفتگی کشکک در دختران نوجوان بیشتر دیده می شود و ازگود اشلاتر و تاندنیت تاندون کشکک در پسران بیشتر دیده می شود. از علائم مهم این بیماری ها درد زانو است.

وزن زیاد : استئوآرتریت یا سائیدگی زانو در افراد با وزن بالا بیشتر دیده می شود. ساییدگی موجب بروز درد زانو می شود.

اشکالات مکانیکی :  اشکالات مکانیکی مانند کوتاهی یک اندام تحتانی یا اشکال در امتداد استخوان های زانو می تواند احتمال مشکلات زانو را بیشتر کرده و موجب تشدید درد زانو شود.

کم بودن انعطاف پذیری و قدرت عضلات زانو :  کاهش انعطاف پذیری مفصل زانو و کاهش قدرت عضلات اطراف زانو بخصوص در عضله چهارسر ران موجب می شود تا در هنگام ورزش نیرو های بیشتری به مفصل زانو وارد شده و احتمال ایجاد آسیب بیشتر شود. در این موارد درد زانو بیشتر ایجاد می شود.

بعضی ورزش ها :  در بعضی ورزش ها احتمال آسیب مفصل زانو و متعاقب آن زانو درد بیشتر است مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و اسکی

آسیب قبلی :  اگر زانوی شما قبلا آسیب دیده است آسیب پذیری آن بیشتر می شود.

منبع: ایران ارتوپد


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook