post_image

سياتيک واژه‌ای است که به درد قسمت‌ تحتانی کمر با انتشار به باسن، ران و قسمت پاييني پا اطلاق می ‌شود. اين درد اغلب با کرختي يا ضعف پاها همراه است.اين درد ممکن است ناگهانی ايجاد شده و از چند روز تا چند هفته ادامه پيدا کند.

پیشگیری از سیاتیک

اگر اضافه وزن داريد وزن خود را متعادل كنيد.

با كمك ورزش‌ های مناسب می ‌توانيد عضلات شكم و كمر خود را تقويت كنيد.

اشيای سنگين را بسرعت و با يک حركت سريع و ناگهانی از روی زمين بلند نكنيد.

وضعيت بدنی مناسبی داشته باشيد. آگاهی از اين‌كه چگونه درست بايستيد و نيز آشنايی با صحيح بلند كردن اجسام سنگين، تاثير زيادي در حفظ و نگهداری كمر شما دارد.

كفش مناسب بپوشيد. بهترين كفش برای پيشگيری از كمردرد، كفش‌ هايی با پاشنه 3ـ2 سانتیمتر است. كفش ‌های پاشنه‌ دار يا تخت هر كدام به نحوی موجب كمردرد می ‌شود.

  درست بخوابيد. روش صحيح درست خوابيدن مي ‌تواند درد سياتيک و كمر را كاهش دهد. به عنوان مثال اگر به پهلو مي ‌خوابيد پاهای خود را 10 تا20 درجه خم كنيد و بين دو زانو بالش كوچكی قرار دهيد يا اگر به صورت طاق باز مي‌ خوابيد زير زانوی خود بالشی بگذاريد تا پاهای شما خم نگه داشته شود.

در نهايت بايد توصيه كرد كمردرد را از بروز نخستين علائم جدي بگيريد و آن را پيگيری كنيد حتي اگر سياتيک نباشد.

منبع : تبیان , وبلاگ دکتر هاشمی

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook