E1374135067

به صورت مرتب غذا بخورید، ‌وعده‌های غذایی را حذف نکنید و مواد غذایی مقوی بخورید. از مصرف غذاهای شور خودداری کنید. ‌

* برنامه منظمی‌ برای خواب داشته‌باشید، ‌در زمان مشخصی خوابیده و از خواب بیدار شوید و حتی در تعطیلات به آن پایبند باشید. این کار موجب می‌شود که بدن به خواب مرتب عادت کند. از خوابیدن بیش از اندازه اجتناب کنید. ‌

* ورزش و فیزیوتراپی عضلات گردن موجب تقویت عضلات گردن می‌شود و وضعیت و شكل بدن و توانایی تحرک را بهبود می‌بخشد. ‌

* به صورت مرتب ورزش كنید، ‌پیاده‌روی‌، ‌دوچرخه‌سواری‌، ‌دویدن آهسته یا جاگینگ، ‌شنا، ‌ و حتی‌ باغبانی‌ روش های‌ مناسبی‌ برای‌ فرو نشاندن استرس هستند. ‌

* اگر همچنان در عضلات گردن و شانه گرفتگی‌، ‌سفتی‌ و تنش را احساس می‌ كنید، ‌پیاده روی‌ ممكن است كمك موثری‌ باشد. شنا نیز با حركت بازوها موجب شل شدن این عضلات می‌شود. ‌

* یک تمرین ریلکسیشن آسوده‌سازی‌ را دو بار در روز به مدت 20 ـ 10  دقیقه انجام دهید. ‌

* استفاده از ماساژ در عضلات گردن و شانه را امتحان كنید. ‌ همانطور كه گفته شد، ‌سفتی‌ این عضلات می‌‌تواند عامل ایجاد سردرد باشد یا موجب بدتر شدن آن شود. ‌

* قرار گرفتن بدن در وضعیت صحیح را، ‌در خانه و در محل كار تمرین كنید. ‌ در صندلی‌ خود مستقیم بنشینید و مراقب باشید كه پشت بدن از حمایت كافی‌ توسط پشتی‌ صندلی‌ برخوردار باشد. ‌ اگر در طول روز مدت زیادی‌ را می‌ نشینید، ‌مدتی‌ را برای‌ استراحت و كشش عضلات گردن یا انجام نرمش های‌ صحیح گردن اختصاص دهید. ‌

* اگر با كامپیوتر كار می‌ كنید، ‌مانیتور را طوری‌ تنظیم كنید كه قسمت بالای‌‌ صفحه هم سطح چشم شما باشد. ‌ برای‌ خواندن نوشته های‌‌ كه بر روی‌ كاغذ و روی‌ میز هستند، ‌بهتر است آن ها را به وسیله‌ی‌ گیره‌ی‌ كاغذ در نقطه‌ای‌ هم سطح با مانیتور نصب كنید. ‌ این كارهای‌ ساده از انقباض طولانی‌ مدت عضلات در حین كار كردن با كامپیوتر جلوگیری‌ می‌كند. ‌

* اگر مرتباً از تلفن استفاده می‌كنید بهتر است كلید بلند گوی‌ تلفن یا تجهیزات دیگری‌ به كار ببرید كه كمتر نیاز به نگهداشتن گوشی‌ داشته باشید. ‌ از نگه داشتن گوشی‌ بین گردن و شانه خودداری‌ كنید. ‌

* معاینات منظم دندان ها توسط دندانپزشك و نیز معاینه سالیانه‌ی‌ چشم پزشكی‌ را انجام دهید. ‌

عواملی‌ هستند كه به عنوان عامل آغازگر سردرد شناخته شده‌اند. ‌ با اطلاع از این عوامل می‌توان از بروز بسیاری‌ از سردردهای‌ معمولی‌ پیشگیری‌ كرد.

پیشگیری از سردرد در کودکان

* مطمئن شوید كه كودك شما به اندازه‌ی‌ كافی‌ استراحت كند. ‌

* در طول روز چندین میان وعده‌ی‌ غذای‌ و آشامیدنی‌ مغذی‌ به كودك بدهید. ‌به كودك اجازه‌ی‌ مصرف مواد غذای‌‌ شور و آشامیدنی‌های‌ حاوی‌ كربونات را ندهید. ‌

* اجازه ندهید كه كودك وعده غذای‌‌ اصلی‌ خود را حذف كند.

منبع : سیمرغ

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Share →

Visit Us On Facebook