4214_orig

پوکي استخوان يک بيماري شايع استخواني است كه به علت کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن توده استخواني ایجاد می شود این بیماری بدون علامت خاصي بوده و معمولاً‌با ايجاد يک شکستگي در يکي از استخوان هاي بدن بخصوص استخوان های مهره، لگن و مچ خود را نشان دهد

اين شکستگي ها ممکن است به دنبال سقوط يا حتي يک ضربه خفيف مثل نشستن ناگهاني، لغزيدن و پيچ خوردن ، زمين خوردن ، برخورد با اشياء و حتي ممکن است بدون هيچ ضربه اي خودبخود بشکنند

علل پوکی استخوان

کمبود طولانی مدت کلسیم و پروتوئین در رژیم غذایی ماده اصلي که سختي و شکل استخوان را بوجود مي‌آورد ، کلسيم است ذخيره شدن کلسيم در استخوان قبل از تولد آغاز مي‌شود و تا سن 30 سالگي ادامه مي‌يابد .

در 30 سالگي استخواهای يک فرد سالم به بيشترين سختی خود مي‌رسد . اگر فعاليت بدنی وجود نداشته باشد يا غذای حاوي کلسيم کم مصرف شود، به تدريج کلسيم استخوان ها کم شده و استخوان ها شکننده مي‌شوند وبیماری پوکي استخوان  ایجاد می شود.

سطح پایین استروژن پس از یائسگی و پوکی استخوان

کاهش فعالیت با افزایش سن و پوکی استخوان

کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین ث و دی و پوکی استخوان

پرکاری تیرویید و سرطان و پوکی استخوان

سابقه خانوادگی پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان

سه عامل برای حفظ سلامت استخوان ها بسیار مهم می باشند، این عوامل شامل دریافت میزان مناسب کلسیم، دریافت میزان مناسب ویتامین D و ورزش منظم هستند. روش های پیشگیری از پوکی استخوان و رعایت این سه عامل مهم شامل:

پیشگیری از پوکی استخوان با دریافت کلسیم کافی

از دریافت میزان کافی کلسیم اطمینان حاصل نمایید. بعضی از تحقیقات این میزان کافی را 1000 میلی گرم در روز برای افراد زیر 50 سال و 1200 میلی گرم در روز برای افراد بالای 50 سال می داند.

این کلسیم را می شود هم از طریق مکمل و هم از طریق بعضی از خوراکی ها تامین نمود.

پیشگیری از پوکی استخوان با مصرف ویتامین D

از دریافت ویتامین D کافی اطمینان حاصل نمایید. بعضی از تحقیقات میزان کافی ویتامین D را 400-800 IU در روز برای افراد زیر 50 سال و 800-1000 IU برای افراد بالای 50 سال می باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان با ورزش

یکی دیگر از راه های حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان ورزش می باشد. ورزش هایی همچون پیاده روی، بالا رفتن از پله، آهسته دویدن، ورزش های راکتی و شنا برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید می باشند.

سایر روش های پیشگیری از پوکی استخوان

کاهش مصرف کافئین و پیشگیری از پوکی استخوان

ترک مصرف سیگار و پیشگیری از پوکی استخوان

بیشتر بخوانید…

پوکی استخوان و افسردگی

تعریف پوکی استخوان

پوکی استخوان در بیماران تالاسمی

درمان پوکی استخوان و استئوپروز

نشستن نامناسب و پوکی استخوان

رژیم غذایی مناسب در پوکی استخوان

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook