post_image

ورزش در درمان ديابت بسيار مؤثر است زيرا نه تنها باعث پايين آوردن قند خون و کاهش مقاومت بدن به انسولين مي شود بلکه خطربيماري هاي قلبي و عروقي و نياز به دارو در ديابت نوع دو (ديابت غير وابسته به انسولين) را کاهش مي دهد

یکی از نکاتی که همیشه توصیه شده است ورزش وانجام فعالیت های بدنی می باشد با انجام فعالیت های بدنی میزان سوخت و ساز بدن افزایش یافته و در نتیجه باعث کاهش قند خون در بدن می شود. با این حال فرد مبتلا هنگام انجام حرکت های بدنی باید توجه داشته باشد که بیش از توان بدنی خود  فعالیت نکند و تعادل را حفظ نماید. ورزش هایی که اکثرا توصیه می شوند:

نرمش های سبک ایروبیک

حرکت ها باید کاملا نرم و بدون هیچ گونه فشار اضافه انجام شوند آسیب های ورزشی مانند گرفتگی عضلات برای مبتلایان به دیابت می تواند خطر ناک باشد

پیاده روی

پیاده روی باید با سرعت متوسط و در سطوح هموار انجام پذیرد حتما از کفش مناسب استفاده کنید و تا جای ممکن لباس آزاد و راحتی بپوشید کوه پیمایی و یا پیاده روی تند توصیه نمی شود

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری بهتر است در سطوح هموار صورت بگیرد به جای دوچرخه سواری با سرعت بالا بهتر است  سرعت را کاهش داده و به طول مدت دوچرخه سواری را افزود نوع پوشش بیماران دیابتی حین  ورزش باید پوششی راحت و آزاد باشد

شنا

بهتر است این فعالیت های ورزشی هر روزه بین 30 دقیقه تا یک ساعت (باتوجه به توانایی هر فرد ) انجام شوند

منبع: تبیان , مجله علمی کائسنا


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook