he430

میگرن (Migraine) بیماری است که با سردردهای مداوم و سخت مشخص می‌شود و غالبا با اشکالات زودگذری در جریان خون مغزی و استفراغ همراه است. این بیماری معمولا با یک‌ نوع‌ سردرد شدید و ناتوان ‌کننده‌ در یک‌ طرف‌ سر، ‌ به‌ همراه‌ علایم‌ دیگری‌ مثل‌ تهوع ‌، استفراغ‌ و مشکلات‌ بینایی‌ همراه است. با ورزش و فعالیت مناسب می‌توان این وضعیت را بهتر کرد.

ورزش و رفع میگرن

یک برنامه ی ایروبیک ملایم، می‌تواند تناوب حملات و شدت حمله های سردرد را کاهش دهد. در واقع، ورزش مداوم و شدید می‌تواند منجر به تسریع روی دادن سردرد میگرنی شود به همین دلیل باید در انجام فعالیت ها دقت و احتیاط کنید. همچنین نوع فعالیتی که می‌کنید باید سنجیده و دقیق باشد تا فعالیت منجر به تشدید سردرد نگردد.

ورزش روزانه به عنوان یک عامل پیشگیری کننده محسوب می‌شود. البته این عامل در زمان بروز حمله  میگرن نمی‌تواند با درد رقابت کند و در این زمان موثر نیست.

ورزش و فعالیت، تنشها و فشارهایی که بر بدن وارد می‌شود را از بین می‌برد. همچنین گردش خون در بدن را تسهیل می‌کند. هر دوی اینها تغییرات فیزیولوژیکی هستند که احتمال حمله های میگرنی را کاهش می‌دهند.

افرادی که از این بیماری رنج می‌برند و یک برنامه ی ایروبیک ملایم و منظم دارند، کاهش در تناوب حملات را ذکر می‌کنند. به گفته ی این افراد تکرار حملات به نصف کاهش می‌یابد. البته وضعیت افراد مختلف با هم متفاوت است و چنانچه در انجام ورزش ها با مشکلی مواجه شدید باید ورزش را قطع کرده و از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

در اینجا تعدادی ورزش برای بهتر شدن میگرن شما پیشنهاد می‌کنیم:

* قدم زدن یا دویدن به مدت 30 دقیقه در روز و حداقل سه بار در هفته. هنگامی‌که بدن شما طی چند ماه در این وضعیت قرار بگیرد، با افزایش اکسیژن، مواد مغذی و افزایش توانایی فیزیکی، می‌توانید کاهش در حملات میگرن را تجربه کنید.

* به ورزشی که به آن علاقه دارید بپردازید مانند تنیس، بسکتبال،والیبال، بیس بال و یا فوتبال.

* می‌توانید به میزان پنج بار در هفته دوچرخه سواری کنید.

منبع :     آموزش سلامت همگانی    سیمرغ

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Share →

Visit Us On Facebook