mmm

در کل دردهای ناحیه کمر و پا مانند دیسک کمر و سیاتیک یکی از مشکلات عمده افراد به ویژه در سنین بالاتر از 40 سالگی است که در بیشتر موارد سبب ناتوانی شغلی شده و ناراحتی روحی و جسمی را هم به دنبال دارد بنابراین باید تا حد امکان از ابتلا به آن ها جلوگیری کرد.

 تمرينات كششي دیسک کمر

برای کاهش درد دیسک کمر به پشت دراز بكشيد. يكي از زانوها را خم كنيد. دست ها را پشت زانو قفل كنيد. به آرامي زانو را صاف كنيد تا جايي كه كشش را در پشت عضله ران خود احساس كنيد. این وضعیت را 20 ثانيه نگه داريد. سپس چند ثانيه استراحت كنيد. اين حركت را 5 بار در هر طرف تكرار كنيد.

28برای کاهش درد دیسک کمر به پشت دراز بكشيد. هر دو زانو را خم كنيد، بطوريكه كف پاها روي زمين باشد. سپس دست ها را پشت زانو قفل كنيد. يكي از زانوها را در شكم خم كنيد و 20 ثانيه نگه داريد. سپس چند ثانيه استراحت كنيد. اين حركت را 5 بار در هر طرف تكرار كنيد.

29

تمرينات تقويتي دیسک کمر

به نظر مي رسد كه در صورت قوی شدن عضلات ناحيه كمر، احتمال عود كمر درد و درد دیسک کمر كمتر می شود. كمر دردی كه بيش از 2 هفته طول بكشد، بايد با تمرينات قدرتي مناسب تقويت شود تا از عود آن جلوگيري شود.

تمرينات مكنزی برای دیسک کمر

تمرینات مکنزی كه عمدتآ در بيماران با بيرون زدگی ديسک کمر و فشار به عصب سياتيک توصيه مي شود.

 تمرينات پايداری مركزی برای دیسک کمر

نمونه ای از تمرينات پايداری مركزی در طي مراحل مختلف درمان کمردرد و دیسک کمر :

برای کاهش درد دیسک کمر به پشت روی زمين دراز بكشيد. عضله شكم را سفت كنيد تاحدي كه بتوانيد به راحتي صحبت كنيد ويا به راحتي نفس بكشيد. 10 ثانيه نگه داريد و سپس شل كنيد. این کار را 10 بار تكرار كنيد.

30

برای کاهش درد دیسک کمر به پشت دراز بكشيد. هر دو زانو راروی مديسين بال (Medicine Ball) خم كنيد. به آرامي بازوی راست را بلند كرده وبالای سر ببريد.به طور متناوب با بازوي راست و چپ اين كار را تكرار كنيد. در مراحل بعد همزمان با بلند كردن دست راست، پاي چپ را نيز بلند كنيد. اين كار را در سمت مخالف نيز تكرار كنيد.

31

برای کاهش درد دیسک کمر به آرامي روی مديسين بال نشسته به نحوي كه كف پاها روي زمين بوده و زانوها  و لگن نيز 90 درجه خم باشند.به آرامي دست راست را بالاي سر برده و نگه داريد . اين كار را در دو سمت انجام دهيد. در مراحل بعدی همزمان با بلند كردن دست راست، سعي كنيد كه پاشنه پا را به آرامی بالاو پايين ببريد.

32

  • آشنایی بیشتر….

جهت آشنایی  بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید

مطالعه مقاله چگونگی درمان دیسک کمر
مطالعه مقاله مراقبت از دیسک کمر
مطالعه مقاله طب فیزیکی و دیسک کمر

منبع : خبرگزاری مهر  دکتر ابوالاحرار

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook