54345

یکی از مشکلاتی که بیشتر در سالمندان و افراد مسن دیده می شود آرتروز گردن می باشد.

در بیماری آرتروز گردن گردن درد به طور مهمول درپشت گردن وپشت سر و میان دو شانه احساس می شود (مخصوصا پس از مدتی بدون حرکت بودن سر). مثلا هنگامی که شخصی پس از مدت طولانی خواندن کتاب و یا کار با کامپیوتر می خواهد سرش را به اطراف بچرخاند حس می کند که گردنش خشک شده و حرکت دادن ان مشکل می شود.

علل آرتروز گردن

یکی از عللی که باعث ایجاد آرتروز گردن می شود افزایش سن است. با بالا رفتن سن ستون فقرات بدن دچار تغییراتی می شود.

علل دیگری که می تواند باعث ایجاد آرتروز گردن شود انجام حرکات بیش از حد و نادرست مانند انجام دادن کارهای سنگین،تصادفات رانندگی که در آن ها ممکن است سربه جلو یا عقب خم شود و مشکلات مادرزادی اشاره کرد.

علائم آرتروز گردن

افراد مبتلا به آرتروز گردن معمولا دچار گردن درد می شوند و یا هنگام حرکت دادن گردن دچار مشکل می شوند.

این علائم ممکن است در قسمت بالای بدن احساس شوند . دردهای تیر کشنده در پشت سر و کاهش قدرت عضلات و سردردهایی که در حالاتی خاص ایجاد می شوند می توانند علامت هایی از بیماری آرتروز گردن باشند

ورزش های آرتروز گردن

برای پیشگیری از ارآرتروز گردن عضلات گردن را سفت کرده و به سمت چب ، و راست حرکت دهید.در این ورزش از حرکات چرخشی سر و گردن خودداری کنید

61

برای پیشگیری از آرتروز گردن بر روی صندلی به صورت قائم نشسته و دست راس خود را پشت کمر قرار دهید .با دست چپ از پشت گردن قسمت راست سر خود را بگیرید و به سمت چب بکشید.

با انجام دادن این حرکت شما احساس کشش در قسمت راست سر و گردن خود می کنید.به مدت 5 ثانیه سر خود را نگه دارید و این حرکت را 5 مرتبه در هر حالت انجام دهید.بین انجام ورزش ها به مدت 3 ثانیه استراحت کنید.

 71

 

برای پیشگیری از آرتروز گردن بر روی صندلی به حالت قائم بنشینید و دو دست خود را پشت کمر حلقه کنید.شانه چپ را پایین بیاورید و سر خود را به طرف راست خم کنید.

در این حالت به مدت 5 ثانیه بمانید .حال بر عکس حالت قبل،شانه راست را پایین بیاورید و سر را به سمت چپ خم کنید.در این حالت نیز به مدت 5 ثانیه بمانید.این حرکت را برای هر طرف گردن 5 بار انجام دهید.

111

برای پیشگیری از آرتروز گردن در حالت نشسته کف دست را بر روی پیشانی قرار داده و پیشانی را به کف دست فشار دهید و این حالت را به مدت 5 ثانیه حفظ کرده و پس از آن رها کنید

22

برای پیشگیری از آرتروز گردن در حالی که نشسته اید کف دست را پشت سر قرار دهید و سر را با کف دست فشار دهید و 5 ثانیه نگه دارید این حرکت را 5 بار انجام دهید

32

برای پیشگیری از آرتروز گردن دست را در یک طرف شقیقه بگذارید و شقیقه را با کف دست فشار دهید.به مدت 5 ثانیه در این حالت مانده و سپس دست را رها کنید و این حرکت را 5 بار انجام دهید

42

برای پیشگیری از آرتروز گردن به صورت چهار دست و پا و در حالی که کف دست و زانوهایتان روی زمین باشد قرار بگیرید.

کمر خود را صاف نگه دارید و کم کم سر را در حالیکه به کف اتاق نگاه می کنید خم کنید.پس از ران به ارامی چانه را بالا آورده و در امتداد بدن قرار دهید این حرکت را 5 بار انجام داده و پس از 5 ثانیه مکث انجام دهید

5

برای پیشگیری از آرتروز گردن بر روی یک تخت دراز بکشید و گردن را از پایین به بالا حرکت دهید

برای پیشگیری از آرتروز گردن باید شانه ها و عضلات اطراف آن را تقویت کنید به دلیل اینکه با افزایش قدرت و تحمل این عضلات بر روی مهره ها و دیسک های بین مهره ای فشار کمتری وارد می شود.

برای تقویت عضلات شانه و پیشگیری از آرتروز گردن شانه هایتان را بالا ببرید و به گوشهایتان نزدیک کنید و 5 ثانیه در این حالت بمانید و پس از آن خود را رها کنید.روزش ده مرتبه این حرکت را انجام دهید

برای تقویت عضلات شانه و پیشگیری از آرتروز گردن شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به گونه ای که کتف ها از پشت به هم نزدیک شوند روزی سه دفعه و هر دفعه 30 بار این حرکت را تکرار کنید.

نکاتی هنگام انجام ورزش های آرتروز گردن

ورزش های پیشگیری از آرتروز گردن را از کم شروع کنید و در صورتی که هنگام انجام ورزش ها دچار درد شدید در هر هفته تعداد ورزش ها را 5 نوبت بیشتر کنید

در انجام ورزش های پیشگیری از آرتروز گردن زیاده روی نکنید و ورزش ها را همان تعدادی که گفته شده است انجام دهید

هنگام انجام دادن ورزش های پیشگیری از آرتروز گردن ، ورزش هایی را که باعث ایجاد درد در شما می شوند را کم کنید و در صورت تکرار درد حتما به متخصص درمان آرتروز گردن (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) مراجعه کنید

  • خواننده گرامی :

  • پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه “آرتروز گردن” مطالعه فرمایید

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook