post_image

هدف از تمرینات درمانی در افرادی که دچار پوکی استخوان شدید هستند، کاهش خطر افتادن و بنابراین کاهش خطر شکستگی است.تمرینات تقویتی به وسیلۀ اهرم های کوتاه توصیه می شود. تمام برنامه های ورزشی کم برخورد با استفاده از جاذبه زمین و مقاومت بدن توصیه می شود. هیدروتراپی نیز می تواند اثرات سودمندی داشته باشد گرچه بر روی تودۀ استخوانی اثری نمی گذارد ولی می تواند بر روی قدرت عضلانی، ظرفیت هوازی و سطح درد بیمار تأثیر مثبتی بگذارد. تمرینات تعادلی، ثبات داینامیک فرد را بهبود می بخشد و بنابراین نقش مهمی در کاهش خطر افتادن دارد، این فعالیت ها باید همراه با وزن اندازی بر روی اندام ها باشد.

نکتۀ مهمی که باید در نظر گرفت این است که تعداد تکرار تمرینات، شدت و زمان ورزش ها به منظور اثر گذاری مثبیت بر روی استخوان باید به آرامی افزایش یابد. مطالعات نشان داده است تمریناتی که همراه با وزن اندازی روی اندام ها است، در صورتی که پیش رونده باشد، 9 ماه باید ادامه یابد تا اثرات مثبت بر روی تراکم بافت استخوانی بگذرد. قواعد عمومی شروع تمرینات سبک و ملایم و پیشرفت آنها در طول زمان باید رعایت گردد.هیچ کس نمی داند که دقیقاً ترکیب کدام ورزش ها باعث استخوان سازی برای شما می شود.

منبع : کتاب پوکی استخوان

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook