پوکی استخوان یک بیماری است که استخوان ها ضعیف و شکننده میشوند. استخوانها، قوی و سالم حاوی مقدار زیادی از مواد معدنی است که باعث قوی شدن استخوان میشود، . مقدار این مواد معدنی در استخوان های ما به عنوان تراکم مواد معدنی استخوان ما (BMD) شناخته می شود. BMD ما بیشترین زمانی است که ما در دهه ۲۰ باشیم، و پس از آن که مسن تر میشویم به تدریج برخی از مهم مواد معدنی کاهش میابد، باعث میشود BMD کمتر شود.

ورزش برای تقویت استخوان ها

برای بالابردن قدرت استخوانها باید ورزش کنید. تعجب نکنید، بهترین ورزش برای ساختن استخوانهای کل بدن وزنه برداری می باشد. یک برنامه خوب وزنه برداری که شامل قسمت فوقانی، پایینی و مرکز بدن (شامل نواحی شکم، لگن و ستون فقرات) باشد تمام استخوانهای بدن شما را محکم می سازد.
لازم است در اینجا اضافه کنم بر خلاف ظاهر این ورزش بخصوص برای زنان بسیار مهم است، زیرا ورزشی که به استخوانها فشار نمی آورد باعث استحکام یا رشد آنها نمی شود.

بهترین نوع ورزش برای تحریک رشد استخوان، فعالیتی است که برتمام استخوانها اثر گذار باشد و آن چیزی جز weight bearing یا تحمل وزن نیست. این تنها به معنای راه رفتن یا وارد کردن سنگینی به استخوانها نیست، بلکه هر نوع فعالیتی است که به اسکلت بدن (بیشتر از فعالیتهای بی تحرک هرروزه که به آن عادت داریم) یا ماهیچه هایی که استخوانها را احاطه کرده اند فشار وارد می آورد.

پیشگیری از پوکی استخوان

در تمرینات ورزشی باید علاوه بر هدف پیشگیری از شکستگیها ، افزایش توده استخوانی را نیز در نظر داشت.
تمرینات ورزشی می تواند وضع ظاهری بدن را نیز بهبود بخشند. با داشتن عضلاتی قوی می توان به نرمی بر روی زمین فرودآمد و از شکستگی جلوگیری نمود .
با افزایش چابکی و تعادل در بدن از سقوط بر روی زمین جلوگیری کرد ، اعتماد به نفس هم در این زمینه مفید است.
اهداف یک برنامه تمرینی پیشگیری کننده از شکستگی در حالتی که هنوز پوکی استخوان ایجاد نشده است ، به شرح ذیل می باشد :

  • بدست آوردن توده استخوانی کافی
  • پیشگیری از اتلاف استخوانی ناشی از افزایش وزن
  • بهبود وضع هماهنگی اعضای بدن
  • افزایش توده استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان
  • ثابت نگه داشتن وضعیت طبیعی بدن
  • بدست آوردن آمادگی قلبی و ریوی
  • بدست آوردن اعتماد به نفس

این بیماری ، تراکم بافت استخوان را کاهش می دهد و باعث کاهش توده استخوان و از دست دادن املاح و در نتیجه به شکنندگی استخوانها منجر می گردد.

لازم به ذکر است بگوییم پوکی استخوان  هیچگونه علامتی ندارد و ممکن است هیچ علامتی در شما وجود نداشته باشد ، اما شما مبتلا به پوکی استخوان شده باشید.

آشنایی با روش های درمان پوکی استخوان (کلیک کنید)

منبع: ماهان دانش. قاصدک

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook