پوکي استخوان به علت کاهش ميزان کلسيم در استخوان ايجاد مي شود که اغلب در خانم ها بعد از دوران يائسگي و در آقايان بعد از سن 70 سالگي ديده مي شود. علائم اين بيماري شامل دردپشت، کاهش قد و افزايش احتمال شکستگي هاي استخوان است. ارث، رژيم غذايي و ورزش از عوامل مهمي هستند که به طور مستقيم با اين بيماري در ارتباط اند. بعد از 30 سالگي کلسيم همانند سال هاي قبل زندگي به توده استخواني اضافه نشده و در استخوان سازي به خوبي قبل عمل نمي کند و به همين علت در اين دوران مصرف مواد غذايي حاوي کلسيم براي حفظ توده استخواني و جلوگيري از کاهش توده استخوان ضروري است. خانم ها بعد از سنين يائسگي براي پيشگيري از کاهش توده هاي استخواني شان بايستي از غذاهاي حاوي استروژن بالا مثل لوبياي سويا (يا آجيل سويا) مصرف کنند. ورزش هاي ساده مثل پياده روي، بدنسازي و يوگا در حفظ توده هاي استخواني بسيار مفيد است.

مصرف مواد پرپروتئين ممکن است سبب خروج کلسيم از استخوان هاي بدن شود. نمک، قهوه (2 يا 3 استکان در روز)، نوشابه هاي گازدار، سيگار و ورزش هاي شديد نيز سبب خروج کلسيم از استخوان مي شود بنابراين توصيه مي شود از مصرف موادغذايي مذکور در صورت ابتلاي به اين بيماري پرهيز شود. از طرف ديگر مصرف مواد حاوي منيزيم، ويتامينD، برون (که در ميوه ها و آجيل موجود است)، منگنز و روي (زينک) در استخوان سازي توسط کلسيم نقش مهمي را ايفا مي کنند. تحقيقات نشان داده است که مصرف سويا به علت وجود ماده اي به نام ايزوفلاونوئيد باعث افزايش تراکم استخواني مي شود. توجه داشته باشيد که مصرف بيش از هزار و پانصد ميلي گرم کلسيم در روز (مجموع دريافتي از طريق مواد غذايي يا اشکال دارويي) توصيه نمي شود چرا که با توجه به نقش عوامل ژنتيک در بروز اين بيماري مصرف مقادير زياد جبران کمبودهاي مذکور را نمي کند و ممکن است باعث عوارض ناشي از ازدياد مصرف آن شود.

مواد مغذي براي پوکي استخوان

کلسيم: قابل جذب ترين فرم آن به صورت ترکيبات سيتراته، لاکتاته وآسپارات است.

منيزيم: کمبود اين ماده معدني اغلب در بيماران مبتلا به پوکي استخوان ديده مي شود و مصرف آن باعث افزايش تراکم استخواني مي گردد.

 ويتامين: D همراه با کلسيم بايستي مصرف شود تا حداکثر تاثيرگذاري آن انجام شود.

 برون: در ميوه ها و آجيل ها يافت مي شود.

مس: باعث جلوگيري از کاهش توده هاي استخواني شده و در تنظيم روي هم موثر است.

ويتامينK:  در خانم هاي بعد از سنين يائسگي لازم است که باعث جلوگيري از کاهش کلسيم و همچنين باعث افزايش تراکم استخوان مي شود.

سيليکون: ماده اي است که باعث افزايش تراکم مواد معدني در استخوان مي شود.

استرونتيوم: باعث کاهش دردهاي استخوان ها و افزايش توده هاي استخواني مي شود.

ديگر مواد غذايي مفيد در پيشگيري از پوکي استخوان عبارتند از:

حبوبات، جو، ميوه هاي تازه، آناناس، سيب، گلابي، انگور، کشمش، خرما، هلو، سبزيجات تازه، سبزيجات با برگ سبز، کلم بروکلي، کلم،  آواکادو،  اسفناج، مارچوبه، پياز، جعفري، انواع سويا، لبنيات کم چرب، ماهي و غذاهاي دريايي، تخم مرغ، عسل، سير، فلفل سياه، زنجبيل و آب ميوه هايي مثل آب سيب، آب هويج، شربت ليمو و آب آناناس.

 منبع: مردم سالاری

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook