بسياري از افراد دچار كمردرد هستند و اين درد يكي از شايع‌ترين علل مراجعه به پزشك است. كودكان نيز خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شود كمردرد را تجربه مي‌كنند و استفاده از كوله‌پشتي‌هاي سنگين يكي از علل اصلي ابتلا به اين درد است. علاوه بر اين ، حمل نامناسب اين كوله‌پشتي‌ها هم كودك را در معرض مشكلات متعدد قرار مي‌دهد.

معمولا كمردرد ناشي از حمل بار مكرر و وضعيت حركتي نامناسب ، ضعيف‌تر شدن كودكان در زمان اخير و بي‌تحركي آنها منجر به ناتواني برداشتن بار كوله‌پشتي مي‌شود. اگر گاهي كودك از مشكلات مختلف شامل درد كمر ، گردن و شانه‌ها، سوزش كتف و دست،‌خميدگي كمر ، مشكل در برداشتن و درآوردن كوله‌پشتي ، قرمزي يا درد شانه‌ها شكايت كند ، حرف او را جدي بگيريد.
علل اصلي مربوط به آسيب عبارتند از:

– عدم تعادل عضلاني: به معني ضعف زياد ناحيه شكمي، شانه‌ها و قسمت‌هاي پاييني تنه.
– وضعيت خميده: در حالت ايستادن و نشستن
– تغييرات وضعيت بدن و صورت
قوسي شدن كمر، و پيدا كردن انحناء به يك سمت
اين فاكتورها ممكن است باعث وارد آمدن فشار بر ستون فقرات شود كه به نوبه خود بر مهره‌ها اثر منفي مي‌گذارد. زماني كه كوله پشتي سنگين باشد يا به طور مناسب بر پشت قرار گيرد، عضلات سخت‌تر كار مي‌كنند كه منجر به فشار و خستگي مي‌شود كه نهايتا كمر، گردن و شانه‌ها را نسبت به صدمات حساس‌تر مي‌كند.
توصيه‌هاي مفيد:

– دقت كنيد وزن كوله‌پشتي از 15 درصد وزن كودك بيشتر نشود.

2- هر دو بند كوله پشتي را بر شانه‌هاي او بيندازيد. اين كار به توزيع مناسب وزن بر پشت كمك مي‌كند و در صورتي كه كمربند هم دارد از آن براي كاهش وزن بار بر شانه‌ها و گردن استفاده كنيد.

3- مطمئن شويد كوله‌ پشتي درست در وسط كمر قرار گرفته و پايين‌تر از دور كمر كودك قرار نگيرد. بندهاي كوله پشتي بايد حالتي آزاد داشته باشند تا حركت آزادانه دست‌ها را بدون خم شدن ستون فقرات ممكن سازند.

4- براي قرار دادن كتاب‌ها و ساير وسايل در كوله‌پشتي و نيز در حمل آن به كودك كمك كنيد. در صورت لزوم از كودك بخواهيد يكي دو كتاب را در دست خود نگه دارد.

5- به حرف كودك توجه كنيد. اگر پيوسته از درد و ناراحتي شكايت دارد او را ملامت نكنيد. در اين شرايط او را براي معاينه وضعيت كمر نزد متخصص ببريد.

6- تعذيه مناسب و ورزش منظم در جلوگيري از صدمات جسمي در طول زندگي نقش مهمي دارند. به اين دو فاكتور مهم سلامت كودكان توجه داشته باشيد.

هر چه كودكان قوي‌تر شده عضلاتشان بيشتر در حالت تعادل شكل گيرند، توانايي‌شان براي تحمل اين وزن‌ها و ساير استرس‌ها در آينده افزايش خواهد يافت. اين كار نيازمند كمي آگاهي و مراقبت از سوي والدين است.

 منبع: وبلاگ دکتر شجاعی

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook