Healthy-Breakfast-2

برای درمان دیسک کمر باید تغذیه مناسبی داشته باشیم (تغذیه مناسب به معنی زیاد خوردن نیست، بلکه به معنی درست خوردن می‌باشد). از میوه‌جات و سبزی‌جات و لبنیات حتماً در وعده‌های غذایی استفاده کنیم. در معرض نور خورشید به مقدار لازم قرار گیریم. درست بنشینیم یا بخوابیم یا راه برویم.

کاهش درد دیسک کمر و کمردرد با تغذیه مناسب همیشه در طب سنتی مورد توجه بوده است. یک تغذیه سالم شامل گستره وسیعی از مواد مغذی و ویتامین ها می شود که برای کاهش درد دیسک کمر مفید می باشد. تغذیه مناسب وزن بدن را متناسب نگه می دارد در حالی که انرژی و نیروی کافی جهت فعالیت های روزانه را فراهم می آورد.

غذاهای مناسب برای دیسک کمر

ماهی ، روغن ماهی ، آجیل و دانه های خوراکی مثل بادام و گردو و بادام زمینی ، سویا و سایر حبوبات ، سیب زمینی و غذاهای تهیه شده از جو برای کاهش کمردرد و درد دیسک کمر مفید هستند.

مغزها و دانه ها منابع عالی دیگری از پروتئین هستند. روغن این مغزها و دانه ها مانند روغن ماهی ، محتوی اسیدهای چرب ضروری است و بدن انسان قابلیت تبدیل آن ها به موادی به نام پروستاگلندین های نوع 1 و 3 را دارد. این مواد از منابع گیاهی هم مشتق می شوند.

بادام ، بادام زمینی و گردو هم بسیار مفید می باشند؛ زیرا محتوی منیزیم هستند و منیزیم نه تنها در ساختمان استخوان ها و غضروف ها به کار می رود ، بلکه در نگهداری کشش عضلات هم مۆثر هستند. کمردرد اغلب نتیجه کشش ضعیف عضلات شکمی است.

timing-in-Nutrition
برای پیشگیری از درد دیسک کمر برنامه غذایی روزانه ما باید از نظر میوه ها ، سبزیجات خام و غلات سبوس دار کامل باشد تا مواد مغذی لازم را برای نگهداری استخوان ها ، سیستم عصبی و عضلانی که تقویت کننده قسمت پشتی بدن است، تأمین نماید.

غذاهای تهیه شده از جو یا پوره آن ، بهتر است در هر صبحانه خورده شوند. این غذاها منبع عالی از سیلسیم هستند که برای تقویت و ساخت استخوان ها لازم است و نیز حاوی ویتامین های گروه B می باشند که برای سلامتی سیستم اعصاب و عضلات مفیدند.

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز بعنوان بخشی از یک رژیم غذایی جهت تغذیه کل بدن حیاتی می باشد. نوشیدن آب امکان انتقال مواد مغذی به ارگان های بدن را ایجاد می کند و به حفاظت از ارکان ها و مفاصل و همچنین به دفع مواد زائد کمک می نماید.

نوشیدن آب برای ستون فقرات و کمر نیز مهم می باشد. به طور مثال بیشتر حجم دیسک های بین مهره ای یعنی درحدود ۸۰ درصد از حجم آن ها را آب تشکیل می دهد. با افزایش سن میزان آب درون دیسک ها کاهش می یابد. بنابراین نوشیدن منظم آب جهت تغذیه دیسک های ستون فقرات و حفظ سلامتی آنها ضروری می باشد و باعث پیشگیری از درد و مشکلات دیسک کمر می شود

برای پیشگیری از دیسک کمر معمولا توصیه می شود که در حدود ۸ لیوان آب در روز نوشیده شود. نه تنها در هنگامی که تشنه هستید بلکه باید در طول روز آب بنوشید. نوشیدن آب علاوه بر تغذیه ارگان های بدن سبب متناسب ماندن وزن بدن و رسیدن به وزن مطلوب می شود.

  • اطلاعات بیشتر….

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید.

 مطالعه مقاله مناسب ترین روش های درمان دیسک کمر
مطالعه مقاله جراحی دیسک کمر
مطالعه مقاله تمرینات دیسک کمر

منبع : دکتر مغاری     تبیان


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook