post_image

گردن درد یک اتفاق شایع می باشد و حتی برای بعضی افراد به علت انجام برخی فعالیت ها همه روزه اتفاق می افتدمهره های گردن به شکل حرف C انگلیسی (نعل اسبی) می باشدزمانی که عضلات گردن بیش از حد درگیر باشند و استراحت فرد هم کافی نباشد به دلیل تجمع لاکتیک ‌اسید در عضلات، فرد احساس درد در ناحیه ی گردن می‌کند به همین دلیل خستگی بیش از حد و استراحت ناکافی یکی از مهمترین دلایل گردن‌ درد است.
هر دوره گردن‌ درد ممکن است سه تا هفت روز ادامه یابد در این زمان می‌توان با استراحت کافی و استفاده از دارو، تحت نظر پزشک درد گردن را کاهش داد.
البته باید توجه داشت که کشیدگی بیش از حد عضلات، افزایش درد گردن‌ را در پی خواهد داشت و ورزش‌های گردن باید به ‌گونه‌ای باید انجام شود که عضلات از حالت طبیعی خارج نشوند و تنشی به آن‌ها وارد نشود. افرادی که به هر دلیل شب را بیدار می‌مانند و استراحت کافی ندارند، باید در طول روز استراحت کافی داشته باشند در چنین شرایطی بیدار ماندن در طول شب موجب گردن ‌درد نخواهد شد و عضلات توانایی فعالیت خواهند داشت. این در حالی است که اگر عضلات گردن در طول روز فعالیت سنگین داشته باشند و در ساعات شب هم استراحت فرد کافی نباشد، احتمال بروز گردن‌ درد افزایش می‌یابد.
زمانی که رشته‌های عصبی موجود در بدن به هر دلیل تحت فشار قرار گیرند، فرد احساس درد می‌کند. بعضی  دیگر از عوامل ایجاد درد در گردن از ساختارهای محافظتی و یا هم جوار اعصاب گردنی هستند که معمولا با ایجاد فشار و تحت تاًثیر قرار دادن اعصاب این ناحیه باعث ایجاد درد می شوند.
1. عضلانی : اسپاسم یا گرفتگی عضلانی : در عضلات اطراف گردن، ذوزنقه ای (پشت گردن و کتف) رومبوئید، اسکالن و دسته ی عضلات راست کننده ی ستون مهره ها که تماماً در اطراف گردن قرار دارند و از ساختار ستون مهره ها در این ناحیه حمایت می کنند.
2. سطوح مفصلی: هر دو مهره ی گردنی بین خود دو سطح مفصلی دارند که مقداری آزادی حرکت به مهره ها می دهد. ریشه های عصبی از مابین این سطوح عبور می کنند، پس در اثر جابه جایی اندک و یا سختی حرکت بین آنها عصب تحت فشار قرار گرفته و دردناک می شود. هرگونه تغییر در ساختار آنها از جمله آرتروز گردن که باعث تشکیل استخوان اضافی (استئوئیت) می شود نیز می تواند عصب را دردناک کند.
3. دیسک بین مهره ای : همانطور که از اسم این صفحات پیداست، دیسک های غضروفی هستند که بین بدنه مهره ها قرار دارند. این صفحات ضربات وارده به مهره ها را که در اثر راه رفتن، دویدن و پریدن و… را به خود می گیرند و نیروی وارد به مهره ها را کاهش می دهند. گاهی این صفحات در اثر فشار های ناصحیح به بدن و یا ضربات از جای خود خارج می شوند و باعث ایجاد فشار زاید روی اعصاب و طناب نخاعی می شوند که فشار روی عصب مساوی درد می باشد.
4. رباط ها (لیگامان): ساختمان دیگری که به حفظ ستون مهره ها در جایگاه خود کمک می کند لیگامانها هستند.
حرکات سریع گردن و در پی آن کاهش سریع سرعت آن که معمولا در صدمات و یا تکانها ی ناگهانی رخ می دهد باعث آسیب به رباط ها می شود که نتیجه صدمه به رباطها ایجاد درد است. دلیل دیگر درد در اثر این نوع صدمات کشیدگی و پارگی ساختارهایی از جمله عضلات است که اطراف گردن هستند و یا مهره ها را در جایگاه خود ثابت می کنند.
5. وضعیت سر و گردن: در وضعیتی که گردن بیش از حد رو به جلو باشد باعث افزایش انحنای بین سر و تنه و اگر بیش از حد به سمت عقب باشد به عکس می شود.این حالات باعث افزایش فشار، روی ساختار اطراف گردن و ستون مهره ها (عضلات، رباط ها، دیسک، سطوح مفصلی مهره ها و…) می شوند؛ که باعث ایجاد درد در گردن می شوند
با تغییر سبک زندگی و فعالیت های روزمره و اقدامات پیشگیرانه می توان دردهای گردن را کم کرد و به درمان انها پرداخت.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوامل ایجاد درد گردنمطالعه فرمایید.

1-گردن درد

2-روش های پیشگیری از گردن درد

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook