گودی کمر

درمان گودی کمر

کمر گود یکی از علل شایع تغییر در ستون فقرات و ناحیه کمر است که عوارضی هم‌چون کمردرد و تغییر ساختار ثابت افراد را در پی دارد.

ضعف عضلات شکم، کوتاهی عضلات جلویی ران، علل مادرزادی، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و زایمان‌های مکرر و جابجایی مهره‌ها ازعوامل ایجادکننده “گودی کمر” است.

این عارضه باعث افزایش بیش از حد گودی کمر می‌شود و در این حالت لگن به سمت جلو چرخش پیدا می‌کند و مفاصل ران اندکی خم می‌شوند که این امر تناسب قامت را از بین می‌برد.

کمرگود در بین افراد چاقی که شکم بزرگی دارند و هم چنین خانم‌ها شایع‌تر از دیگر افراد جامعه است.

برای تشخیص این بیماری باید از فرد بخواهیم که به پشت بخوابد و عمل بلند شدن را انجام دهد، اگر نتوانست به حال نشسته درآید،  عضلات شکمی او ضعیف است و اگر توانست بلند شود و هنگام بلند شدن گودی کمر افزایش یافت باز هم ضعف عضلات شکمی وجود دارد.

  استفاده از کفش‌هایی با پاشنه بیش از 5. 3 سانتی‌متر برای آقایان و بیش از 5. 4 سانتی‌متر برای خانم‌ها به دلیل تغییر مرکز ثقل بدن باعث ایجاد گودی کمر می‌شود.

از فرد می‌خواهیم پشت بدن را به دیوار بچسباند، اگر کف دست به راحتی از ناحیه کمر عبور کرد و یا فضای زیادی در این قسمت وجود داشت، فرد دارای کمر گود است و باید به پزشک مراجعه کند.

درمان کمر گود برای افراد مختلف متفاوت است و نمی‌توان درمان یکسانی رابرای همگان تجویز کرد اما با شناخت علت بیماری و درجه ضعف عضلانی که باعث ناهنجاری در قامت شده‌اند، می‌توان درمان مناسبی را انجام داد.

بدین منظور طی تمرین‌هایی فرد خم می‌نشیند و از حالت نشسته به خوابیده در می‌آید، فرد به پشت می‌خوابد و هر دو پا را به حالت صاف در می‌آورد.

فرد به پشت می‌خوابد و عمل دوچرخه زدن را با پاها انجام می‌دهد، فرد به پشت می‌خوابد و زانوی یک پارا خم می‌کند سپس عمل بالا آوردن پاها را انجام می‌دهد، فرد می‌ایستد و یک پا را با دست مخالف می‌گیرد، فرد روی یک پا می‌نشیند و پای دیگر را به سمت عقب می‌برد سپس زانوی پای عقبی را خم می‌کند.

اگر ضعف عضلات شکم عامل اصلی تغییر شکل باشد باید فرد به پشت بخوابد و عضلات شکم را منقبض کند، سپس کمر را به زمین فشار دهد و چند لحظه این حالت را حفظ، سپس استراحت و تکرار کند

راه دیگر این است که فرد به پشت بخوابد و دست‌ها را در پهلو قرار دهد سپس بلند شود به طوری که سر و کتف از روی زمین بلند شود ویا فرد به پشت بخوابد و زانوهایش را خم کند به طوری که کف پاها با زمین تماس پیدا کنند و سپس عمل بلند شدن را انجام دهد و دست‌ها را به سمت جلو بکشد.

منبع : عصر ایران

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook