گودی کمر یا لوردوز به معنی افزایش تقعر ستون مهره کمری است. در لوردوز یا گودی کمر قوس ستون فقرات کمری به جلو بیشتر شده، شکم به جلو آمده و باسن به عقب می رود.

علل گودی بیش از حد کمر

 التهاب دیسک کمر

قوز بیش از حد

چاقی

پوکی استخوان

ضعف عضلات شکمی

زایمان های مکرر

در رفتگی دو طرف‌ لگن‌

استفاده‌ از کفش‌ پاشنه‌ بلند

جابجایی ستون‌ مهره‌ها به‌ سمت‌ جلو ( مادرزادی یا هر عامل‌ دیگر)

ضعف‌ عضلات‌ شکمی و عضلات‌ خلفی ران‌ و بازکننده‌ های مفصل‌ ران‌

کوتاهی عضلات‌ ناحیه‌ کمری (بازکننده‌ های کمر)

 پيشگيري و کاهش گودي بيش از حد کمر

 در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روي زمين قرار دهيد، صندلي خود را تنظيم کنيد و در صورت نياز از يک بالشتک کوچک براي پر کردن فضاي خالي پشت کمرتان استفاده کنيد.

وقتي ايستاده ايد، يک پا را مستقيم روي زمين و ديگري را روي يک پله، چهار پايه و يا هر چيز مشابه، در سطحي کمي بالاتر از پاي ديگر قرار دهيد. اين کار حمايت کمرتان را افزايش خواهد داد.

بهترين حالت براي خوابيدن، وضعيت صورت و شکم رو به بالا است، در حالي که بالشي زير زانوها قرار گيرد، اما در صورتي که تمايل داريد بر روي شکم بخوابيد حتما بالشي زير شکم خود قرار دهيد.

توجه داشته باشيد که پوشيدن کفش هاي پاشنه بلند موجب افزايش گودي کمرتان خواهند شد.

از تقويت عضلات شکم، باسن و کمر غافل نباشيد.

منبع: ایران ارتوپد , وبلاگ دکتر پیریایی , تبیان


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook