2321601351584225524521216114723712536222230250

گردن درد می تواند به علت نقص در بافت نرم باشد. یعنی ابتدا در عضلات، لیگامان ها،اعصاب و سپس در استخوان و مفاصل. شایعترین علت گردن درد آسیب بافت نرم است که می تواند به خاطر ضربه ناگهانی یا ضربه های مکرر در اثر فعالیت یا کار در وضعیت اشتباه باشد. در برخی موارد منشاء گردن درد می تواند از ستون فقرات پشتی، شانه ها یا حتی بازوها باشد.حتی طرز خوابیدن ما می‌تواند عاملی برای بروز گردن‌درد باشد.

علل گردن‌درد

ضعف‌های عضلانی، کشیدگی‌های عضلانی (مخصوصا کشیدگی‌های ناگهانی و شدید)، وضعیت‌های غلط ایستادن، نشستن و خوابیدن می‌تواند عامل بروز دردهای ناحیه گردن باشد. دردهای گردنی می‌توانند علل استخوانی، عضلانی و عصبی داشته باشند.

وضعیت‌های بدنی نامطلوب جزو علل مشترکگردن‌درد و سردردند. ولی بیشتر ما به این موضوع مهم اهمیتی نمی‌دهیم؛ در هر وضعیتی می‌نشینیم، در هر حالتی می‌خوابیم، روی صندلی اداره یا پشت میز کامپیوتر با بدترین شکل ممکن قرار می‌گیریم و از این نکته مهم غافلیم که بعد از مدتی دچار آسیب‌های ناحیه گردن و کمر خواهیم شد.

پیشگیری از گردن درد

یک قانون کلی و ساده وجود دارد: همیشه گردن‌تان را در حالت طبیعی نگه دارید، هیچ‌گاه برای مدتی طولانی گردن‌تان را خم نکنید و در حالت قوزکرده قرار نگیرید تا بتوانید از گردن درد پیشگیری کنید.

اگر قرار است برای مدت زمانی طولانی در طول روز روی صندلی بنشینید، از اینکه وضعیت بدن‌تان خوب و طبیعی است، مطمئن شوید. صندلی شما باید دارای یک بالشتک کوچک در قسمت گودی کمر باشد تا از مهره‌های کمری ستون فقرات شما محافظت شود. صندلی باید دارای استراحت‌گاه ساعد باشد تا بتوانید دست‌هایتان را بر روی آن قرار دهید. اگر با رایانه کار می‌کنید، ابتدا مطمئن شوید سطح بالاترین نقطه نمایشگر رایانه شما با چشم‌های شما زاویه‌ای بین ۵ تا ۱۵ درجه داشته باشد. اگر از این زاویه بیشتر شد، پس از مدتی کار کردن، به احتمال زیاد شما دچار گردن درد خواهید شد.

کف پاهای شما باید کاملا روی زمین قرار گیرد. اگر کف پای شما به زمین نمی‌رسد، باید از یک زیرپایی مناسب که دارای زاویه‌ای ۳۰ درجه است، استفاده کنید. اگر کف پایتان به زمین می‌رسد اما زانوهایتان زاویه‌ای بیش از ۹۰ درجه دارند، ارتفاع صندلی شما کوتاه است و باید آن را زیاد کنید و یا از یک صندلی مناسب‌تر استفاده کنید تا دچار گردن درد نشوید.

اگر به مطالعه علاقه‌مند هستید، باید به این نکته نیز توجه کنید که نباید گردن‌تان برای مدت زمان طولانی روی کتاب خم باشد. بهتر است میز مطالعه زاویه‌دار باشد. اگر قبل از خوابیدن عادت به مطالعه دارید و کتاب را با خود به رختخواب می‌برید، بهتر است یک بالش در قسمت کمر و یک بالش روی آن برای محافظت گردن قرار دهید. همچنین از یک وسیله مناسب مانند یک بالش سبک به عنوان میز مطالعه روی پاهایتان استفاده کنید تا گردن‌تان زیاد خم نشود با این کار می توانید ازگردن درد پیشگیری کنید.

هنگام خوابیدن بدون هیچ تردیدی باید از بالش استفاده کنید. خیلی از مردم عادت دارند روی زمین دراز بکشند و بدون اینکه بالشی زیر سر بگذارند، بخوابند. این قبیل افراد برای جلوگیری از صدمات سر و گردن  درد نباید دیگر این کار را انجام دهند و حتما باید از بالش برای خوابیدن استفاده کنند.

از آنجا که وضعیت قرار گرفتن گردن همواره باید به شکل طبیعی باشد، بهتر است در هنگام خواب از بالشی استفاده شود که نه زیادی بلند و نه زیادی کوتاه باشد. برخی بالش‌ها به شدت سفت و یا برعکس، خیلی نرم هستند اما بهترین بالش، بالشی است که حالتی بین این دو داشته باشد، انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و زوایه گردن ما را صاف نگه داردو از بروز گردن درد پیشگیری کند

برای آشنایی با روش های درمان گردن درد بر روی لینک کلیک کنید

منبع : تاجیکی نیوز     موسسه مشاوره و پژوهش مددکاری

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook