Frau mit Schmerzen im Rücken im Büro

تقریبا همه افراد در دوره ای از زندگی خود مبتلا به کمردرد می شوند. اگر تاکنون هم کمر درد ر ا تجربه نکرده اید احتمال این که روزی دچار کمردرد شوید زیاد است.

حس ناراحتی و درد در ناحیه کمر نشانه شایع بسیاری از بیماری های اسکلتی و غیر اسکلتی می باشد .

کمر درد می تواند به صورت درد مبهم و خفیف و همیشگی باشد و یا درد شدید و ناگهانی باشد به گونه ای که توانایی ایستادن و حرکت کردن را از بین ببرد . کمردرد ممکن است به صورت ناگهانی پس از یک تصادف،افتادن بر روی زمین و یا بلند کردن اجسام سنگین به وجود بیاید و یا به آرامی و در اثر تغییرات ستون فقرات به دلیل بالا رفتن سن بروز کند.

علت و دلایل

  •  سن

شایع‌ترین سن ا بتلا‌‌ی به كمردرد، سنین میانسالی است.

  •   بیماری‌ ها

از جمله  بیماری ها می توان پوكی استخوان، اسكولیوز، رگ به رگ شدن کمر (خمیدگی بیش از حد ستون فقرات تنگی كانال نخاع و آنفلوانزا را  نام برد.

  • ضربه

ضربـه یـ‌ا سقـوط به پشت می‌تواند باعث كشیدگی یا پارگی بافت‌های اطراف ستون فقرات یا حتی منجر به شكستگی استخوان شود.

  • استرس یا عصبانیت

هیجانات شدید می‌تواند باعث انقباض عضلا‌‌ت پشت شود و عضلا‌‌ت منقبض شده می‌توانند باعث ایجاد کمر درد شوند . همچنین عضلا‌‌ت منقبض شده، ‌مستعد كشیده شدن هستند.

  • نحوه حركت

حركات ناشیانه پیچ خوردگی یـ‌ا تقلا‌‌ی بیش از حـد می‌تواند باعث كشش یا پارگی تاندون‌ها، لیگامان‌ها (رباط‌ها )و عضلا‌‌ت موجود در ناحیه كمر و کمردرد شود.

  • ورزش نكردن

ستون فقرات انسان باید توسط عضلا‌‌ت قوی هم در ناحیه جلو و هم عقب حمایت شوند، اگر به‌اندازه كافی ورزش نكنیم این عضلا‌‌ت ضعیف گشته و ستون فقرات بدن را مستعـ‌‌د آسیب می‌كند.

  • ورزش‌های غلط

در صورتی كه به طور مكرر مبتلا‌‌ به كمـ‌ردرد می‌شوید باید در ورزش مورد علا‌‌قه تان كه باعث پیچش یا خم شدن ستون فقراتتان می‌شود، تجدید نظر كنید.

  • خوابیدن نادرست

طرز خوابیدن می‌تواند منجر به كمردرد شود; در صورتی كه به شكم خوابیده شود یا تشك خیلی نرم باشد یا بالش خیلی بزرگ باشـ‌د ستون فقرات بـدن ممكن است بیش از حد خـم و به كمر درد منجـر شود; از طرفی در صورتی كه تشك خیلی سفت باشد ستون فقرات بدن ممكن است بیش از حد صاف قرار گیرد و احساس ناراحتی شود.

  •  اضافه وزن

اضافه وزن احتمال كمردرد را در بدن افزایش می‌دهد. وزن اضافی باعث می‌شود كه بار بیشتری بر كمر تحمیل شود.

  • وضعیت‌های قرارگیری نامطلوب

 در صورتی كه ساعت‌ها با پشت قوز كرده یا شانه‌های افتاده بنشینیم یا بایستیم یا در حالت قوز كرده راه برویم احتمال ابتل ا‌‌به كمر درد افزایش می‌یابد; به خصوص خانم‌هایی كه كفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند باید مراقب باشند و علت آن این است كه ستون فقرات در حالت طبیعی به شكل حرفS می‌باشد و ناحیه كمر قوسی به سمت داخل دارد. استفاده از كفش‌های پاشنه بلند باعث می‌شود كه این قوس افزایش یافته و كشش بیشتری بر روی عضلا‌‌ت و دیسك اعمال گردد.

  • برداشتن غلط و نادرست اجسام

برای انجام كارهای خیلی سنگین و سخت و یا كارهایی كه به نیروی خیلی زیاد نیاز دارند سطح كار باید از حد معمول پایین‌تر باشد . از حمل و جابجا كردن وسایل سنگین با یك دست دوری نماییم.

اگر برداشتن بار بایستی به طور دایم انجام گیرد وزن بار باید هر دفعه نسبت به قبل سبكتر شده تا فرد زود خسته و آسیبی به كمر وی وارد نشود; همچنین باید سعی كنیم تا آنجا كه امكان دارد بار را به بدن خود نزدیك كنیم و از پاهای خود برای بلند كردن اشیا استفاده نماییم و هنگام حمل پشت خود را خم نكنیم و از لیز نخوردن پا و عدم وجود موانع در سر راه مطمئن شویم.

  • علل دیگر

رایج‌ترین درد و صدمات كمر مربوط به منطقه كمری و پایین كمر است. دردهای منطقه پایین كمر معمولا‌ از تغییرات تخریبی دیسك‌های كمر ناشی می‌شود.

با بالا‌ رفتن سن مواد ارتجاعی دیسك خشك و منقبض شده و خاصیت ارتجاعی و كشش خود را از دست می‌دهد این نوع دیسك با بلند كردن شی، عطسه زدن یا بد نشستن ملتهب شده و حتی ممكن است پاره شود و بافت اسفنجی خود را به فضای احاطه شده پخش نماید . این دیسك تحت فشار شدید اعصاب مجاور قرار گرفته و باعث درد، كرختی و سوزش یا اسپاسم دردناك عضلا‌نی می‌شود .

از بین رفتن ضخامت دیسك نیز منجر به ساییدگی مفصل مسطح و فشردگی فضای بین مهره‌ها شده و فشار غیر متعارفی را به اعصاب وارد می‌كند.

منبع : ایردن ، دانشنامه رشد ،بیتوته

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook