post_image

در قرن حاضر، گرچه بشر توانسته است با پیشرفت علوم مختلف از جمله صنعت داروسازی، و اختراع انواع واکسن ها، بر بسیاری از بیماری های عفونی فایق آید، اما تغییر شیوه زندگی و صنعتی شدن جوامع و در پی آن تبدیل کارهای بدنی به کارهای فکری و اداری، افزایش ساعات اشتغال افراد، وضعیت نامناسب فیزیکی بدن در حین کار، رژیم غذایی نامناسب، عدم استراحت کافی، افزایش استرس های روحی، آلودگی محیط زیست و … سبب شده است تا بشر با مشکلات جدیدی مواجه گردد. به طوریکه آمار بیماری های قلبی عروقی، روماتیسمی، سرطان، تصادفات و… در دنیا نسبت به گذشته افزایش چشم گیری داشته است. در بین این بیماری ها مشکلات ستون فقرات مخصوصاً کمر درد، بالاترین میزان را داراست که علت اصلی کمردرد تغییر شیوه ی زندگی از زندگی پرتحرک و پرفعالیت به سمت کم تحرکی و پشت میزنشینی و عدم تطابق صحیح وضعیت بدن با این نوع حیات است.

اتصالات نخاعی حاصل پیام هایی است که به تمامی اعضای بدن مخابره گردید و از آنجا مجدداً به مغز باز می گردد. این بدین معنی است که در صورت وارد آمدن آسیب به این اتصالات، این ارتباطات صدمه دیده و به از دست دادن یا تغییر حس، ایجاد درد و ضعف حرکتی و یا فلج شدن افراد منجر می گردد. میزان فلج دست ها، پاها و دیگر اندام بدن به میزان آسیب اتصالات نخاعی بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر چنانچه آسیب در اتصالات نخاعی قسمت های تحتانی سینه ای یا کمری در سطح بازوها رخ دهد، تنها عضلات یا دچار مشکل می گردند. در اکثر مشکلات پشت بدن، اعصابی که از اتصالات نخاعی خارج می گردند، آسیب می بیند اما اتصالات نخاعی معمولاً کمتر آسیب می بینند. بر اثر وارد آمدن صدمات مستقیم به لیگمان ها، تاندون ها، مفاصل و سایر اجزاء مهره ها یا اطراف آنها، درد در پشت کمر ایجاد می گردد، اما به علت این که همان اعصابی که این بافت ها را عصب رسانی می کنند همچنین پاها را نیز از نظر عصبی تغذیه می نمایند، بین راه ممکن است در پاهای خود درد احساس کرده و تصور کنید که مشکل اصلی در پاها است، در حالی که علت اصلی را باید در مهره های کمری جستجو نمود. به علاوه، ممکن است فشار وارد آمده بر اعصاب به تولید درد، تغییر در حس و ضعف عضلانی پاها منتهی گردد. این در حالیست که اکثر حملات پشت درد یا کمردرد بدون نیاز به بررسی های بیشتر بهبود می یابند. از این رو برای یافتن علت واقعی بروز درد، نیازی به انجام آزمایشات پیچیده مگر در دردهای مزمن با علایم شدید و طولانی مدت وجود ندارد.

در بررسی آماری شیوع کل درد های پشت کمر حدود 80درصد گزارش شده است یعنی 80 درصد مردم جهان حداقل یکبار کمردرد را تجربه کرده اند که در جوامع صنعتی اولین تظاهرات آن از حدود 30 سالگی آغاز شده و روند تخریبی سریعتری نیز دارد. این آمار بسیار بالا ضرورت شناخت وضعیت های مناسب را در زندگی امروزی نشان می دهد. درد پشت کمر، یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است. امروزه میلیون ها نفر از مردم روی زمین به کمر درد و درد پشت کمر مبتلا می باشند و هرچه زندگی ماشینی تر می شود، و حرکات جسمی آن ها کمتر می شود و دارای اوزان نامتناسب می شوند به همان نسبت ستون مهره ها آسیب پذیرتر شده و کمردرد بیشتر می شود. امروزه حتی عوامل جزئی نیز باعث کمر درد می شود و درد کمر بیشتر در مهره های پایین کمر ظاهر می شود. وقتی کمر کار می کند عضلات کمر منقبض شده سپس استراحت می کنند اما اگر بیشتر از مقدار قدرت کشیده شوند آن عضله برای مدت زیادی منقبض می ماند و به صورت یک توده گره دار سفت در می آید به طوری که رگ های خونی نمی توانند به برخی از سلول های این توده اکسیژن و مواد غذایی کافی برسانند و این امر باعث از میان رفتن برخی از سلول های عضلانی شده و به همین دلیل دردی که باعث تیر کشیدن می شود ایجاد می شود. بروز این دردها نشان می دهد که در بدن اشکالی وجود دارد، اما همیشه نمی توان به علت دقیق آن پی برد.

روش رفع علت درد پشت کمر

با بکارگیری روش های مراقبت از کمر درد می توان به رفع علت درد پشت کمر کمک کرد. موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نگه داشتن سر به سمت روبرو و اجتناب از قوز کردن
  • متناسب بودن ارتفاع میز کار با اندام بدن
  • قرار گرفتن هر دو پا مماس با سطح زمین
  • عدم خم شدگی به جلو در هنگام نشستن پشت میز کار
  • عدم استفاده از صندلی هایی با ارتفاع کم و چهارپایه
  • استفاده از کف دست و ابتدای انگشت برای بلند کردن اشیاء
  • عدم گرفتن اشیاء با نوک انگشتان
  • عدم حمل اجسام سنگین بالاتر از سطح شانه ها
  • جلوگیری از نشستن بر روی مبل ها و صندلی هایی که به داخل فرو می روند.

برای آشنایی با ” بهترین درمان کمر درد ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب درمان آسان کمر درد


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook