IMG12121690

 در واقع زانوی پرانتزی یعنی نزدیک شدن لبه های داخلی زانو به هم و دور شدن لبه های خارجی آن ها از هم . بنابراین در عارضه پا پرانتزی زمانی که فرد می ایستد و پاها را به هم  نزدیک می کند ما شاهد فاصله گرفتن زانو ها از هم  هستیم در حالیکه که مچ پا ها به هم چسبیده اند .

نوع ساختاری زانو پرانتزی در نتیجه اختلالات و تغییر شکل های استخوانی عارض می شود. نوع وضعیتی  زانوی پرانتزی در اثر ترکیبی از موقعیت های مفصلی، که باعث راستایی غلط در زانو می شوند بدون اینکه در استخوان های دراز تغییر یا انحنایی وجود داشته باشد عارض می شود. این عارضه از نمای خلفی و قدامی قابل رویت می باشد. در عارضه  زانوی پرانتزی (پا پرانتزی) به علت زاویه داخل ران و ساق پا، خط اعمال وزن به سمت داخل مرکز زانو منتقل می شود.

تشخیص زانوی پرانتزی

در حالت عادی وقتی سر پا مستقیم می ایستید و مچ پاهایتان را به هم میچسبانید زانوهایتان هم در کنار یکدیگر قرار گرفته و فاصله کمی با هم دارند. گاهی این فاصله زیاد می شود و به نظر می رسد کل اندام های تحتانی چپ و راست بصورت دو پرانتز () در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. معمولاٌ به این تغییر شکل اندام، زانوی پرانتزی می گویند.

علت زانوی پرانتزی

شایعترین علت آن انحراف قسمت بالایی استخوان درشت نی است که به آن ژنو واروم Genu varum می گویند. در این عارضه تنه استخوان درشت نی به خط محوری بدن نزدیکتر می شود به عبارت دقیق تر هرچه از بالای استخوان درشت نی یا تیبیا به سمت پایین تر میاییم، می بینیم استخوان به خط محوری بدن نزدیکتر شده است. البته گاهی علت زانوی پرانتزی در تغییر شکلی است که در قسمت های پایینی تنه استخوان ران ایجاد می شود.

اصلاح و درمان زانوی پرانتزی

درمان زانو پرانتزی  اصلاح زانوی پرانتزی ساختاری، عمدتا با استفاده به موقع از بریس در دوره های مناسب امکان پذیر می شود. یکی از این نوع بریس ها و وسایل کمکی است اصلاح و درمان پای پرانتزی نیاز به اصلاح ساختار اسکلتی دارد که فقط در موارد شدید توصیه به استفاده از جراحی برای اصلاح پای پرانتزی می شود.

درمان زانوی پرانتزی وضعیتی

در مورد زانوی پرانتزی وضعیتی هم می توان ملاحضات اصلاحی زیر را در نظر گرفت:

*ارائه حرکات تقویتی برای عضلات جانب خارجی ساق و ران
*ارئه حرکات کششی برای کپسول داخل زانو
*تصحیح راه رفت به صورتی که پنجه مستقیم و در مسیر خط پیشروی قرار گیرد.
*تصحیح کفش و تعویض کفش هایی که سائیدگی جانب خارج آن ها بیشتر از حد معمول است.
*پرهیز از نشستن در وضعیت چهار زانو

برای آشنایی با درمان زانوی پرانتزی با تمرینات پیلاتس بر روی لینک کنید

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook