post_image

شکستگی استخوان از جمله مهمترین آسیب های بدن است که بدنبال ضربه ایجاد می شود.هر گونه تغییر شکل استخوان بدنبال ضربه، شکستگی نامیده می شود. به زبان دیگر اگر نیرویی که به استخوان وارد می شود بیش از حد تحمل آن بوده و بتواند شکل استخوان را تغییر دهد می گوییم شکستگی ایجاد شده است. این تغییر شکل ممکن است به اشکال متفاوت ظاهر شده و با شدت و ضعف همراه باشد. گاهی شکستگی بسیار واضح است. در این حال ضربه موجب می شود استخوان به دو و یا حتی چند تکه کاملا جدا از هم تبدیل شود. گاهی شدت ضربه وارده به حدی است که موجب خرد شدن استخوان می شود.

بهبود شکستگی‌ها با درمان‌های طبیعی

داروها و درمان‌های طبیعی می‌توانند روند بهبود شکستگی استخوان را تسریع بخشند. استخوان‌ها توانایی حیرت‌انگیزی در درمان خود دارند و این درمان از قبل از مراجعه شما به پزشک آغاز می‌شود. با این وجود همواره توصیه می‌شود که برای اطمینان از درست جا افتادن و جوش خوردن آنها به پزشک مراجعه شود.

برای تسریع بهبود استخوان، شما می‌توانید تغییرات ذیر را در زندگی خود انجام دهید.

سبک زندگی

سیگار را ترک کنید. سیگارکشیدن جریان خون استخوان‌ها را آهسته و در نتیجه دوره درمان شکستگی را کند می‌کند.

خوردن نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چای یا کوکاکولا را کاهش دهید یا از نوشیدن آنها خودداری کنید زیرا این نوع نوشیدنی‌ها باعث افزایش دفع کلسیم می‌شود. بدن شما برای بهبود شکستگی‌هایتان به همه کلسیم دریافتی خود نیاز دارد از این‌رو عاقلانه‌تر است که منابع اتلاف کلسیم را به حداقل برسانید.

تغذیه و پروتئین

از آنجایی که برای ساخته شدن استخوان‌ها نیاز به پروتئین است، لذا پروتئین‌ها را به برنامه غذایی خود بیفزایید. گوشت، ماهی، سویا، آجیل، حبوبات و لبنیات منابع خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن شما به شمار می‌روند. فراورده‌های لبنی سرشار از کلسیم نیز هستند.

کلسیم

مقدار پیشنهادی مصرف کلسیم برای بزرگسالان ۹۰۰-۸۰۰ میلی‌گرم در روز است. هیچ نوع تحقیقی در مورد اثر کلسیم در تسریع بهبود شکستگی استخوان وجود ندارد. حتما سطح طبیعی کلسیم بدن خود را حفظ کنید.

ویتامین‌ها

ویتامینC نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن دارد. با اضافه کردن مقادیر زیادی میوه و سبزیجات به رژیم غذایی خود می‌توانید این نیاز بدن را برطرف کنید.ویتامینD به جذب کلسیم کمک می‌کند. آخرین توصیه‌های تغذیه‌ای، حداقل مقدار ویتامینD در روز را از ۲۰۰۰ به ۴۰۰۰ واحد افزایش داده است.ویتامینK در سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود و این ویتامین نیز به ترمیم استخوان کمک می‌کند.

پیشگیری از شکستگی استخوان

از کجا می‌توانید مطمئن شوید که دیگر استخوان جای دیگریتان را نشکنید؟ اتفاق همیشه می‌افتد اما می‌توانید بااستفاده از کلاه‌های ایمنی مخصوص، زانوبند، ساق‌بند و پوشیدن لباس و کفش مناسب موقع ورزش از خیلی از آسیب‌دیدگی‌ها جلوگیری کنید.

همچنین با یکسری کارها می‌توانید استخوان‌های محکمتری داشته باشید. چطور

• فعالیت جسمی زیاد داشته باشید، مخصوصاً کارهایی مثل پریدن و دویدن.

• با مصرف کلسیم و ویتامین D استخوان‌هایتان محکم‌تر خواهند شد. این یعنی حتماً باید هر روز شیر بنوشید و از غذاها و نوشیدنی‌هایی که مقدار زیادی کلسیم دارند، مثل کلم‌بروکلی و آب‌پرتقال کلسیم‌دار استفاده کنید.

منبع: ایران ارتوپد , وبلاگ دکتر فروغ

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook