736-1378023515

تقریباً همه ی افراد ، کم و بیش در نقاطی از کمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نصب دستگاه تهویه، جابجا کردن جعبه های بزرگ و بلند کردن کودکان، کمردرد خود را جدی نمی گیریم.

ما به این مسئله توجه نداریم که کمردردها در نتیجه صدماتی است که با رفتارهای روزانه ما تشدید می شود. اکثر ما هنگام ایستادن، نشستن و خم شدن ، وضعیت های نامناسبی در بدن خود ایجاد می کنیم. ما هنگام بلند کردن اشیاء به جای خم کردن زانو، کمر خود را خم می کنیم.

انجام کارهایی که برای سلامتی ما مضر است و پدر و مادر ما را از آن منع می کردند، بعد از سال ها موجب می شود کمردرد ما شروع شود. وارد آمدن فشار زیاد به عضلات کمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط های کمری که نگه دارنده مهره ها هستند باعث کمردرد می شود.

شنا برای کمردرد

شنا ورزش بسیار مناسبی برای بیماران مبتلا به کمردرد است، شنا باید بطور صحیح انجام شود و ضمن شنا کردن حتی الامکان باید از بالا آوردن بیش از حد سر از آب که موجب خم شدن سر و تنه به عقب و افزایش قوس کمر می‌شود جلوگیری کرد.

شنای کرال بهترین نوع شنا برای بیماران مبتلا به کمردرد است .شیرجه رفتن با افزایش ناگهانی قوس کمر ورزش خطرناکی برای مبتلایان به کمردرد است.

رفع کمردرد با حرکات ورزشی در استخر

در صورت دسترسی به آب گرم می توان حرکات ورزشی کمردرد را در استخر انجام داد. حرکات درمانی کمردرد باید در نواحی کم عمق استخر یعنی جایی که آب تا ناحیه ی سینه می رسد انجام گیرد. اکنون به بررسی چند حرکت ساده ورزشی در استخر برای کمردرد می پردازیم:

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر ایستاده به دیواره ی آن تکیه دهید. سپس عضلات شکم را منقبض کنید، بهطوری که کمرتان با دیواره ی استخر تماس یابد. این حرکت را ۲۰ بار تکرار نمایید.

برای رفع کمردرد در ناحیه کم عمق استخر ایستاده به دیواره ی آن تکیه دهید. سپس عضلات پشت و کمر خود را منقبض کنید و پشت خود را به دیواره ی استخر فشار دهید. این حرکت را ۲۰ بار تکرار کنید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر ایستاده به دیواره ی آن تکیه دهید، سپس سعی کنید بطور موزون در آب راه بروید، همزمان با راه رفتن، دست ها را حول محور شانه از عقب به طرف جلو، مانند پارو و حرکت دهید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر ایستاده، با دستها میلیه ی اطراف استخر را بگیرید. سپس یکی از پاهای خود را صاف نگه داشته، پای دیگر را جلو ببرید. مجددا به حالت اولیه باز گردید. حرکت را با پای مقابل تکرار کنید این حرکت را برای هر طرف ۱۰ بار انجام دهید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر ایستاده، با دست ها از جلو میله ی اطراف استخر را بگیرید. سپس یکی از پاهای خود را صاف نگه داشته، پای دیگر را عقب ببرید. مجددا به حالت اولیه باز گردید. حرکت را با پای مقابل انجام دهید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار نمایید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر ایستاده، با دست ها میله ی اطراف استخر را بگیرید. سپس یکی از پاها را ثابت نگه داشته، پای دیگر را از پهلو به طرف خارج ببرید، مجددا به حالت اولیه باز گردید. حرکت را با پای مقابل انجام دهید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار نمایید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کمر عمق استخر ایستاده با دستهای میله ی اطراف استخر را بگیرید، سپس یکی از پاها را ثابت نگه داشته، پای دیگر را از ناحیه ی زانو خم کنید. مجددا به حالت اولیه باز گردید حرکت را با پای مقابل انجام دهید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار نمایید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر ایستاده با دست ها میله ی اطراف استخر را بگیرید. سپس یکی از پاها را ثابت نگه داشته، پای دیگر را از ناحیه ی زانو خم کرده، آن را به طرف شکم بیاورید، پس از چند ثانیه به حالت اولیه باز گردید. حرکت را با پای مقابل تکرار کنید، این حرکت را ۱۰ بار تکرار نمایید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر ایستاده، با دست ها میله ی اطراف استخر را بگیرید. حال یکی از پاها را بدون خم کردن زانو به صورت دایره وار از مفصل ران بچرخانید. سپس به حالت اولیه باز گردید. حرکت را با پای را با پای مقابل نیز انجام دهید. این حرکت را برای هر پا ۱۰ بار تکرار نمایید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر ایستاده، از پشت به دیواره ی استخر تکیه دهید. با دست ها میله ی اطراف استخر با بگیرید. حال هر دو پا را از ناحیه ی زانو خم کرده، آنها را به طرف شکم بالا بیاورید، هنگام انجام این حرکت باید پشت تنه با دیواره ی استخر تماس داته باشد این حرکت را ۵ بار تکرار نمایید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر ایستاده، از پشت به دیواره ی استخر تکیه دهید. با دست ها میله ی اطراف استخر را بگیرید. حال هر دو پا را از ناحیه ی زانو خم کرده، آن ها را به طرف شانه ی راست بالا بیاروید. هنگام انجام حرکت باید پشت تنه با دیواره ی استخر تماس داشته باشد. سپس حرکت را به طرف شانه ی چپ انجام دهید. این حرکت را برای هر طرف ۵ بار تکرار کنید.

برای رفع کمردرد در ناحیه ی کم عمق استخر، جایی که آب تا ناحیه ی شکم می رسد بایستید، پس به آرامی به طرف جلو خم شوید. به طوری که بین تنه و پاها زاویه ی ۹۰ درجه ایجاد شود. پس از ۵ شماره به وضعیت ایستاده باز گردید. حال به آهستگی تا حدامکان به طرف عقب خم شوید. پس از ۵ شماره به حالت اولیه باز گردید. این حرکت را برای هر طرف ۵ بار تکرار نمایید.

پس از انجام حرکات ورزشی در آب برای رفع کمردرد، ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر به آرامی شنا کنید.

لازم به ذکر است که در فصل زمستان باید برای رفع کمردرد از استخر آب گرمی که در آن به هیچ وجه احساس سرما نمی کنید، استفاده نمایید. به علاوه پس از آب درمانی بدن خود را کاملا گرم نگه دارید.

  • خواننده گرامی :

پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه *کمردرد* مطالعه فرمایید

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook