post_image


اگر ورزشکاری در طول ورزش خود از زانوها بسیار کار بکشد، مثل: دوچرخه سواری، عضله 4 ‌سر زانو ی او ضعیف شده و این عضله قدرت نگه‌داشتن کشکک زانو را ندارد، که این عمل باعث شده تا کشکک خود را بر روی غضروف انداخته و موجب خراشیدگی آن ‌شود، یا کشکک از جای اصلی خود تغییر مکان دهد.

این عارضه در زنان بیشتر است بطوریکه شیوع آن در زنان دو برابر مردان است. در نوجوانان نیز  در سنین رشد بیشتر است و در ورزش هایی مثل دویدن، دوچرخه سواری، فوتبال، تنیس و اسکی بیشتر دیده میشود بخصوص اگر فرد ورزش را تازه شروع کرده باشد یا شدت انجام آنرا به ناگهان زیاد کند. به نظر میرسد در کسانی که صافی کف پا دارند یا زانوهای پرانتزی دارند این بیماری بیشتر دیده میشود.

 

علل ایجاد

استفاده بیش از حد از مفصل زانو که در بعضی مشاغل وجود دارد.

اختلال محوری مفصل زانو که باعث کشیدگی استخوان کشکک روی استخوان ران می شود، که این اختلال می تواند ناشی از عدم رشد استخوان یا عدم هماهنگی عضلات اطراف مفصل باشد.

در افراد سالم ممکن است این اختلال در نتیجه سیر پیری ایجاد شود که باعث پارگی غضروف می شود.

توارث : بطوریکه در بعضی از خانواده ها احتمال بروز ساییدگی کشکک زانو زیاد است.

وزن زیاد.

ضرباتی که در حین ورزش یا آسیب هایی که بدنبال ضربات زانو ایجاد می شوند (مانند شکستگی، دررفتگی، پارگی منیسک و رباط های زانو)  می توانند در دراز مدت موجب ساییدگی کشکک شوند.

 

راه‌های پیشگیری

 انجام اقدامات زیر در پیشگیری از کندرومالاسی کشکک مفید و موثر است:

  1. باید سعی کرد جلوی افزایش وزن گرفته شود.
  2. قبل از هر فعالیت ورزشی باید حدود پنج دقیقه بدن را به اصطلاح گرم کرده و سپس نرمش های کششی را انجام داد.
  3. هر ورزشی را که انجام میدهیم باید شدت و مدت آن را بتدریج افزایش داده و از تغییر ناگهانی شدت و مدت ورزش باید اجتناب کرد.
  4. برای دویدن باید از کفش هایی استفاده کرد که کفی آن توانایی جذب ضربات و شوک های وارده را داشته باشد.
  5. عضلات چهارسر ران خود را قوی نگه دارید.
  6. سعی کنید کمتر دوزانو و چهارزانو بنشینید و در صورت امکان کمتر از توالت های سنتی استفاده کنید.
  7. بهترین عمل آب درمانی است؛ به این صورت که در قسمت کم‌عمق آب استخر راه رفته، به شرطی که زانوها در آب نشکند که به توصیه تمام پزشکان بهترین راه درمان و پیشگیری  از کندرومالاسی است.

درمان

پرهیز از استفاده شدید و مداوم مفصل زانو تا زمانی که درد کاهش یابد.

داروهای ضد درد : استامینوفن یا داروهای ضد التهاب مانند ایبو بروفن

فیزیوتراپی:  جهت افزایش قدرت عضلات اطراف مفصل زانو که باعث کاهش استرس مفصل زانو خواهد شد.

بانداژ استخوان کشکک : بانداژ محکم و چسبنده روی استخوان کشکک جهت اصلاح محور استخوان توصیه می شود که در بعضی از بیمارن اثرات مفیدی خواهد داشت.

 

توصیه پایانی:

بهتر است در این‌گونه موارد از تا خوردن زانو در راه رفتن، یا از پلّه بالا و پایین رفتن، یا دوچرخه سواری در شیب‌های سربالایی تند، هم‌چنین از چهار زانو نشستن در مدت‌های طولانی حتماً اجتناب کنید.

منبع : فدراسیون ورزشی


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook