HeidiGusenius

پوکی استخوان بیماری است که طی آن مقاومت استخوان ها کم شده و احتمال شکستگی بالا می رود. معمولا این بیماری را مختص خانم ها می دانند، با این حال نمی توان گفت مردان از ابتلا به آن در امان هستند. البته سست شدن استخوان ها در آنها خفیف تر و در طول سال تنها 5/0 است، در حالی که تحلیل استخوان در خانم ها شدیدتر و پس از سن یائسگی به دلیل کمبود هورمون استروژن به 3 تا5% در طول 2 تا3 و سپس 1 تا2% در ده سال بعد می رسد.

 تاثیر ورزش در کاهش پوکی استخوان

 مهمترین تاثیر ورزش بر بدن انسان پیشگیری از پوکی استخوان است، بافت استخوانی و مجاری داخل آن تشکیل شده از کلسیم و دیگر املاح است. با ورزش میزان آن ها بیشتر می‌شود. در واقع از طریق ورزش خون‌رسانی به مغز استخوان بیشتر شده و در نتیجه فرآورده‌های سلول‌های بنیادی در مغز استخوان بیشتر می‌شود. در نتیجه این فعل و انفعالات کلسیم داخل خون افزایش یافته و روی سلول‌های مغز استخوان تاثیر مستقیم می‌گذارد.

از طرفی وقتی ورزش می‌کنیم سرعت متابولیسم هضم و جذب غذا به ویژه کلسیم‌ها بیشتر می‌شود و در نتیجه این ماده حیاتی بیشتر جذب بدن و از جمله مغز استخوان می‎شود. به همین دلیل است که ورزشکاران غالبا پاها و استخوان‌های محکمی دارند.

البته نباید از یاد برد که ورزش کردن باید روی اصول و استاندارد انجام شود چراکه ورزش سنگین و غیرحرفه‌ای نه تنها سودی ندارد بلکه باعث سائیدگی استخوان‌ها هم می‌شوند. در کل افراط در ورزش باعث تخریب زودهنگام استخوان و آرتروز می‌شود.

منبع : پارسینه    عصرایران

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook