images141

راه ‌های رهايی از كمردردهای مزمن

-تختخواب موضوع مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد، در اين خصوص توصيه مي‌شود هنگام شب در جاي خود حركت و چرخش و جابه‌جايي داشته باشيد و اگر از تشك‌های بادی استفاده مي‌كنيد، آن را كنار بگذاريد. اين موضوع كه در رختخواب و قبل از خواب رفتن چه كاری انجام مي‌دهيد نيز حائز اهميت است. بهترين كار اين است كه از مطالعه كردن يا تماشای تلويزيون در رختخواب پرهيز كنيد، چون در اين حالت ناچار هستيد سر خود را برای مشاهده بالا نگهداريد، بنابراين فشاری به ماهيچه‌های شما وارد مي‌شود كه ممكن است باعث انقباض آن ها و بروز درد در ناحيه گردن شود.

-مدت طولاني در يكجا ننشينيد. به‌نظر مي‌رسد كه ماندن در يك وضعيت خاص به مدت طولاني روي ماهيچه‌هاي وضعي بدن فشار وارد مي‌كند،‌ بنابراين بايد مرتب وضعيت بدن خود را در هر حالتي كه هستيد، تغيير دهيد. پاهاي خود را روی هم بيندازيد. وقتي ناچار هستيد ساعات طولاني در يك مكان خاص بنشينيد، مانند نشستن در سالن تئاتر بهتر است كه به طور متناوب پاهای خود را روی هم انداخته و آن ها را در اين حالت تعويض كنيد، اين كار كمك مي‌كند كه كمر و ماهيچه‌های ران شما حركت كند.

-در اطراف منزل، جای مناسب برای لوازم خانگي پيدا كنيد. لوازم خانگي را كه به طور دائمي و منظم استفاده مي‌شوند بايد در قفسه‌ها و محل‌هايي بگذاريد كه براحتي قابل دسترسي باشند؛ به طوری كه برای دست يافتن به آن ها نيازی به خم شدن و حركات كششي زياد نداشته باشيد.

-مراقب باشيد كيف پول خود را كجا گذاشته‌ايد، اغلب مردان عادت دارند كيف پول خود را در جيب پشت شلوارشان مي‌گذارند و در همين وضعيت روی صندلي مي‌نشينند. به طور كلي از نشستن با كيف در جيب پشتي خودداری كنيد، چون اين كار سبب بروز دردهای مزمن در ناحيه پشت كمر مي‌شود.

-فقط يك «نه» بگوييد. از بلند كردن وزنه و اشياي سنگين خودداري كنيد.اگر در اين شرايط قرار گرفتيد تقاضای كمك كنيد يا منتظر كمك بمانيد يا براي كمك ديگران كرايه بدهيد؛ اما اگر هيچ كدام ميسر نشد، از اين كار كلا صرف نظر كنيد، يك «نه» بگوييد و برويد.وقتي به هر دليل واقعا ناچار مي‌شويد كه شيء سنگيني را بلند كنيد، با خم كردن زانوها و نشيمنگاه كاملا بنشينيد و در حين بلند كردن شيء سنگين بايد آن را نزديك بدن خود قرار دهيد؛ به طوری كه ماهيچه‌های پا، حداكثر فشار بار را تحمل كنند

- قبل از پارو كردن برف بهتر است، يك پياده‌روی كوتاه داشته باشيد تا بدنتان گرم شود، همچنين با استفاده از يك وسيله برف‌روبي و پاروي كوچك‌تر مي‌توانيد در هر بار بلند كردن آن وزن كمتري به كمر خود وارد كنيد.

-نكته آخر فقط به زنان توصيه مي‌شود. زنان بايد پس از بارداري‌ حتما وزن خود را كاهش دهند و ماهيچه‌هاي وضعي و شكمي خود را قوي كنند، چون اين ماهيچه‌ها در دوران بارداري كشيده شده و ضعيف مي‌شوند.علاوه بر تمام توصيه‌هاي بالا،  در محل كار صفحه كليد رايانه‌ها نبايد روی ميزهاي بلند قرار بگيرد، بلكه بايد از ميزهايي برای قرار دادن صفحه كليد استفاده شود كه پايين‌تر از دستان كارمندان باشد تا در ناحيه گردن، شانه‌ها و ماهيچه‌هاي پشت كشيدگي ايجاد نشود و از اين طريق از بروز درد در ناحيه پشت جلوگيری شود.

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook