post_image

اگر ناگهان دچار کمردردی شده اید که همراه با آن درد به باسن و پشت ران و ساق شما هم انتشار پیدا می کند به احتمال زیاد دچار وضعیتی شده اید که به آن سیاتیک Sciatica می گویند. سیاتیک به درد های تیر کشنده ای می گویند که از پشت باسن شروع شده و به پشت ران و ساق و گاهی کف پا تیر می کشد.

 علائم سیاتیک

 درد سیاتیکی ممکن است بصورت احساس گرفتگی عضلات در ساق یا بصورت احساس درد در پشت یا سطح خارجی ساق باشد. درد ممکن است موقع نشستن، سرفه کردن یا عطسه کردن بیشتر شود. ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز یا خواب رفتگی در ساق داشته باشید. و یا حتی ممکن است احساس سنگینی ساق و احساس ضعف عضلانی در ساق داشته باشد.اگر بیماری مدت زیادی طول بکشد می تواند موجب لاغر شدن بعضی از عضلات اندام تحتانی شود.

روش هایی برای پيشگيری از سياتيک

براي اين‌كه دچار درد عصب سياتيک و انواع ديگر كمردرد نشويد، توصيه ‌هاي زير را به كار ببريد

اگر اضافه وزن داريد وزن خود را متعادل كنيد.

با كمك ورزش‌ های مناسب مي ‌توانيد عضلات شكم و كمر خود را تقويت كنيد.

اشياي سنگين را بسرعت و با يك حركت سريع و ناگهانی از روی زمين بلند نكنيد.

وضعيت بدني مناسبی داشته باشيد: آگاهي از اين‌كه چگونه درست بايستيد و نيز آشنايي با صحيح بلند كردن اجسام سنگين، تاثير زيادي در حفظ و نگهداری كمر شما دارد.

كفش مناسب بپوشيد: بهترين كفش براي پيشگيری از كمردرد، كفش‌ هايی با پاشنه 3ـ2 سانتی متر است. كفش ‌های پاشنه‌ دار يا تخت هر كدام به نحوی موجب كمردرد می ‌شود.

درست بخوابيد: روش صحيح درست خوابيدن مي ‌تواند درد سياتيك و كمر را كاهش دهد. به عنوان مثال اگر به پهلو می ‌خوابيد پاهای خود را 10 تا20 درجه خم كنيد و بين دو زانو بالش كوچكي قرار دهيد يا اگر به صورت طاق باز می خوابيد زير زانوی خود بالشی بگذاريد تا پاهای شما خم نگه داشته شود.

در نهايت بايد توصيه كرد كمردرد را از بروز نخستين علائم جدي بگيريد و آن را پيگيری كنيد حتي اگر سياتيك نباشد.

منبع : ایران ارتوپد  , وبلاگ دکتر هاشمی


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook